Goederenwagenbeschrifting Tijdperk III

Gestart door PeterVG, 10 december 2015, 10:59:58 AM

Herwig

#75
citaat van Loco :   "...Ik heb ook mijn twijfels over het groen van de wagen...."

Bedoelt Peter/Loco dat het géén NMBS-groen zou zijn ? 
De wagenkleur lijkt toch meer op het groen van de struiken op de achtergrond dan op het roodbruin van het bakstenen gebouwtje ...?

Blijft het raadsel van de witte bol.
Hij is toch niet verwant aan de rode schuine strepen op werkwagens ?  Remloze, oude wagens die bij voorkeur ter plaatse, lokaal,
  behoren te blijven ?
En het witte bolleke is evenmin terug te vinden in de  "tekens"  in reactie #13, bizar. ( pardon, blijkbaar toch wel, zie hieronder )

>>  zie hieronder volgende reactie:
het WITTE bolleke van op de wagens werd op papier ( "Tekens" ) ZWART afgedrukt.
Inktzwart of verfwit,  het had dus iets met assen & smering te maken.




PeterVG

#76

De witte bol


Lees regel nr 32



Er waren echter uitzonderingen
Witte wagens met zwarte opschriften kregen een zwarte bol
Lichtgrijze wagens van de dienst baan met rode opschriften kregen een rode bol.

Normale goederenwagens:
Groene wagens met gele opschriften of bruine wagens met witte opschriften kregen allen een witte bol.
Hiertegen heb ik gezondigd door een gele bol te plaatsen bij gele beschrifting. Dit is dus fout. Geel beschrifte wagens moeten een witte bol krijgen.

Wanneer men gestart is met de witte bollen als aanduiding voor pakking in de oliepotten is me niet bekend. Naar mijn inschatting moet het ergens begin jaren 50 geweest zijn. Oudere foto's vertonen geen witte witte bollen op de wagens. Mocht iemand hier een datum op kunnen plakken dan ben ik zeer benieuwd.

Nog zo een foto die weergeeft dat gele opschriften op groene wagens de norm was. Ook hier was de bol samen met de remaanduiding op de hoeken de enige witte uitzondering.



Deze wagen werd groen aan de kant gezet en werd nooit bruin herschilderd. Toch kreeg hij een nieuw wit wagennummer om de NMBS boekhouding te doen kloppen. Ingezet werd de wagen niet meer op de baan dat zie je aan het kruis. Dankzij zijn nieuwe functie als magazijnwagen kreeg hij echter nog een nieuw wagennummer. De NMBS stak echter geen geld in de verdere omschildering van de wagen.

Met de mening van Peter over voorgaande foto ga ik niet mee.
Wat mij betreft zie je duidelijk een groene wagen met gele beschrifting welke door verwering verbleekt werd.
De optie dat een cijfer te weinig werd opgeschilderd voor het wagennummer heb ik overwogen.
Want met een cijfer meer voor het getoonde nummer kan het wagennummer eveneens kloppen volgens de NMBS tabellen. Maar dit lijkt mij onrealistisch.  De wagen zou in dit geval jarenlang op het net rondgetoerd hebben met een foutief nummer. Dat lijkt me te sterk.


Floris

#77
Wat is eigenlijk de geschiedenis van de vernummering naar zevencijferige nummers? Gewoon een rare gedachte die me zo invalt: Kan het niet zo zijn dat men eerst alles van nieuwe zescijferige nummers heeft willen voorzien en dat in de praktijk verwarring gaf en de nieuwe nummers vanaf toen een extra cijfer kregen? Het valt me op dat alle zevencijferige nummers die ik zo gauw voorbij zie komen in dit draadje steeds met twee keer hetzelfde cijfer beginnen.

EDIT: nu ik eens deze lijsten door kijk kan het nog kloppen ook.
http://www.tassignon.be/trains/PDF/Materiel_marchandise_SNCB.pdf
alle standaardwagens beginnen met een dubbel cijfer, hadden dus prima zescijferige nummers kunnen hebben.
1 onberemde open wagens
2 beremde open wagens
3 onberemde gesloten wagens
4 beremde gesloten wagens
5 privéwagens
6 onberemde lichte platte/rongenwagens
7 beremde lichte platte/rongenwagens
8 onberemde zware platte/rongenwagens
9 beremde zware platte/rongenwagens

10 overige (speciale) wagens

PeterVG

#78
In 1955 heeft men besloten om de oude nummering te vervangen. De oude nummering was stilaan een janboel geworden. Er zat geen logica in doordat men maar verder nummerde op wat er al was vanuit het verleden. Zo liepen dezelfde wagentypes over verschillende nummerreeksen door mekaar. De oude nummering van voor 1955 was trouwens niet per definitie 6 cijferig. In de omnummerlijst van 1956 kwamen ook 4 en 5 cijferige nummers voor.
De NMBS wilde meer logica in de wagennummering en bedacht een 7 cijferig systeem. De eerste cijfers van het wagennummer hadden een betekenis. je kon er uit afleiden welk type wagen het was: openbakwagen, gesloten wagen, platte wagen ... Verder kon je afleiden welk type rem de wagen had. De laatste cijfers gaven weer waar de wagen geklasseerd was in zijn wagentype.
De NMBS wilde de kosten van de omnummering drukken en heeft de hernummering uitgesmeerd over 7 jaar. 7 jaar was de periode waarbinnen een wagen een grote revisie kreeg. De wagen werden hernummerd tijdens hun grote revisie. Een revisie waarbij ze tevens omgeschilderd werden van groen naar bruin. Dus hebben beide nummersystemen 7 jaar naast mekaar bestaan, van 1956 tot 1963.
Dus Floris je lijst is van toepassing op de 7 cijferige nummering toegepast vanaf 1955.
Gewoon een cijfer voor een 6cijferig nummer zetten klopt niet. De oude nummering was zonder logica dit zou nooit gewerkt hebben.

Floris

#79
Klopt, maar dat maakt nog steeds die dubbele cijfers aan het begin opvallend, want die geven niks extra aan eigenlijk... men had prima toe gekund met zes cijfers voor standaardwagens en 7 voor speciale, dan hadden de nummers evenveel informatie gegeven. Er is als je een nieuwe nummering op gaat zetten altijd nog wel een extra kenmerk om in de nummering op te nemen, of gewoon wat extra ruimte om door te tellen bij grote series, dit ziet er erg uit als een noodoplossing om verwarring te voorkomen. Ofwel, er hadden aan het begin van de omnummeringen wagens met een nieuw, maar zescijferig nummer rond kunnen rijden, daarna is het eerste cijfer er nog eens voor gezet omdat er ellende van kwam. Op de wagens was het verschil tussen oud of nieuw nummer wel te zien aan het lettertype maar in lijsten etc wordt dat natuurlijk lastiger.

Herwig

#80
>     interessant citaat uit    "CoolTrain":                                               
"  A°1964:     Markering met witte bol voor de letteraanduiding van elke hernummerde goederenwagen. "

>     "De classificatie en nummering van de Belgische Goederenwagens"     ( 6 & 7-cijfers)
werd gepubliceerd in de MSM van maart 2014, blz. 22.                                                                   

6-cijfers:        vanaf   A°1946  (tijdperk IIIa)
7-cijfers:        vanaf   A°1956  (tijdperk IIIb)
UIC-cijfers:    vanaf   A°1964  (tijdperk IIIc)


Floris

#81
Ik zou zeggen dat het daar gaat over de volgende vernummering, vanaf die tijd kwamen de eerste wagens met computernummers in dienst, die kregen ook de internationale type-afkortingen, met een punt of bol ervoor om aan te geven dat het de nieuwe nummering is. Hier bij de NS in 1965...
http://publiek.collecties.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/Fotografische_documenten/1960-1970/159339?nav_id=0-1&id=1280643571
Bij de NS had men altijd al een letteraanduidingssysteem met aanduiding van het type wagen en nog wat extra gegevens, type rem, categorie laadvermogen etc... de NMBS had dat niet geloof ik?

Herwig

#82
De cijfers in    reactie  #77    geven de remming aan.  De remming werd, naar verluidt, aangeduid door het   TWEEDE  cijfer in de hernummering van A°1956.

Het EERSTE cijfer in het wagennummer betekende:              1        =   speciale wagens
                                                                                        1 of 2  =  stortwagens
                                                                                        3 of 4  =  gesloten wagens
                                                                                        6 of 7  =  2-assige platte wagens
                                                                                        8 of 9  =  4-assige idem

Uit MSM maart 2014:  volgens dit artikel zou een wagennummer       3 3    enz.       betekenen:
gesloten wagen...ongeremde gesloten wagen            wat min-of-meer een herhaling is ... (?)

of   6 7   enz.  :     2-assige platte wagen...ongeremde 2-assige platte wagen  (?)


                                     

Herwig

#83
citaat van Floris :   
" Bij de NS had men altijd al een letteraanduidingssysteem met aanduiding van het type wagen en nog wat extra gegevens, type rem, categorie laadvermogen etc... de NMBS had dat niet geloof ik? "

Uit MSM maart 2014:
" Bij de UIC-nummering ( A°1964) kregen de NMBS-wagens ook een LETTERCODE die de technische karakteristieken vermeldt..."

Bijvoorbeeld  Glms, wat vanaf de jaren tachtig dan weer Gkklms werd ...

Floris

Ja, eigenaardig he? Ik ben nu wel benieuwd of er dit soort standaardwagens zijn waar de eerste twee cijfers niet hetzelfde zijn.

PeterVG

Bedoel je dit Floris



Een wagennummer met allemaal verschillende cijfertjes vooraan

NMBS 1 023 309
Type 1000 E1,
lettercode Eds
Stortwagen OTMM zelflosser
Nummering 1956: 1 023 000 - 1 023 999
Nummering 1965: 21 88 5500000-a tot 21 88 5504999-a
Tarra 12,5
lasten A:20.5  B:24  C:28

Collectie Fernand Maes, MSC De Kempen
Antwerpse Haven, jaren 60

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Floris

#87
Nee die begint met 10, speciale wagen dus. Klopt ook want oudere zelflossers in de pdf die ik aanhaalde beginnen ook met 10.
Ik zoek dus een wagen waarvan het nummer niet met 10 begint en toch cijfer 1 en 2 verschillend. Een gesloten standaardwagen met 34, een platte met 76, zoiets.
Wel weer een fijne plaat trouwens!

Herwig

#88
Nog vraagteken(s):

>  over het witte bolletje :
    zie deze rubriek, blz. 1, reactie #13 :   hét lijstje met de NMBS-tekens:  post 32 :
    het witte bolletje staat dus vermeld  ( wel gedrukt als een zwart bolleke ).

    Deze lijst dateert absoluut van december 1957, want dat jaartal staat gedrukt onderaan document-zelf

>  maar in de webstek van de doorgaans welingelichte   "CoolTrain"   vinden we:
    citaat:       "CoolTrain":                                             
    " 1964:     Markering met witte bol voor de letteraanduiding van elke hernummerde goederenwagen. "


1957  --->  1964 :      dit is zeggen-en-schrijven 7 jaar verschil.

Herwig

#89
>  citaat van Reactie#85 :
Een wagennummer met allemaal verschillende cijfertjes vooraan
NMBS 1 023 309
Type 1000 E1
lettercode Eds
Stortwagen OTMM zelflosser
Nummering 1956: 1 023 000 - 1 023 999       (##)
Nummering 1965: 21 88 5500000-a tot 21 88 5504999-a
Tarra 12,5
lasten A:20.5  B:24  C:28

>  aan PeterVG,
    ##  >  Zo'n  OTMM was dan wellicht zo'n klassieke open wagen met zijdeuren als op uw mooie foto van op Thur & Taxis ?
                Vroegste bouwjaar van een Eds  ( nà A°1984 = Fcs )  was namelijk  A°1964.   
                Op uw havenfoto hierboven (met die zwarte schoorsteen op de achtergrond)  zijn die Eds zichtbaar fabrieksnieuw.

                A°1964 was meteen ook het aanvangsjaar van de lettercodes zoals Eds.

[ die zwarte schoorsteen op uw Eds-foto is potverdorienogeensaantoe opgesmukt met een hamer & sikkel ...
   Aanvoer over zee van Sovjet-steenkool ?  Of ijzererts ?  (firma Stocatra e.d.)
   Of werd erts bij voorkeur vervoerd met een bovenaan afgesloten Tds ?  ]