Goederenwagenbeschrifting Tijdperk III

Gestart door PeterVG, 10 december 2015, 10:59:58 AM

Cozzy

Prachtige opnames Peter!
Was dit een van de eerste types schuifwand wagons?
Ook interessant om de aparte indeling binnenin te kunnen zien, was waarschijnlijk mbt het plaatsen van bakken bier en/of vaten?
Zou een pracht van een uitgave voor een nieuwe goederenwagon kunnen zijn (vind ik  :P)

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Michiel

Opvallend ook dat de wagon geen remmen heeft. Met een bloktrein van dit type wagons heeft de loc stevig wat remwerk te verzetten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

#47
aan Peter VG,                                                                                    18 maart '16,   

Dit is pas een origineel, apart bierwagentje.    Zie dat profielen-tussenschot binnenin. 

't Was reeds 1960 en toch nog géén doorlopende reminstallatie ?
Het lettertype van ARTOIS en de andere belettering is wel behoorlijk strak &  "modern" .   

En wat doet die (post-)hoorn op de flank van deze koelwagen ?

guy holbrecht

Herwig,

Heette die brouwerij vroeger niet 'de hoorn'? Misschien vandaar.

Groeten,
Guy

marc goovaerts

#49
De 'roots' van Stella liggen inderdaad bij brouwerij De Hoorn, die al heel snel begon concurrenten op te kopen. En daar eigenlijk nooit mee gestopt is...

Ondertussen de foto's bekeken (prachtig !) en het is inderdaad hetzelfde type hoorn als die gebruikt werd op hun emaille-reclameborden.

vyncky

Citaat van: Herwig op 18 maart 2016, 10:06:32 AM
( trouwens:  is er reeds een afdoende verklaring voor de rode streep op de grijze werkwagens  ? (vorige vraag ) )

Ik ontving volgende antwoorden:
1
Ik heb ook een foto van dit rijtuig maar dan genomen langs de kant van de trap. Dit rijtuig heeft blijkbaar maar weinig beschrifting als werkwagen.
Het enige wat ik gevonden heb is dat er in het midden van het onderstel een nummer staat maar dat ik niet ken. Voor de rest kan ik u echt niet verder helpen met de beschrifting van dit rijtuig, sorry. als het toch iemand zou weten kan je het mij dan ook meedelen aub? Dank bij voorbaat.

2
Ik moet ook het antwoord schuldig  blijven ...

Misschien is die rode streep bedoeld om van verre te zien dat het om een dienstwagen gaat ??
Jammer dat ik nu van dienst kon zijn. Ik zelf vermoed dat het glas duid op het feit dat er personen zich bevinden in de wagon, en bij rangeringen, voorzichtig diende behandeld.


er zijn dus weinigen die het blijkbaar weten...

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Herwig

#51
Het wit wagentje van (Stella) Artois heeft dus,  slechts aan één zijde,  een nogal vage afbeelding van een hoorn.
Waarom staat dat horentje er zo flauw, onduidelijk op ?   0p zo'n vers geschilderde wagen ?  Vond men het toen reeds ouderwets ?

{ de Brouwerij De Hoorn-Leuven zou behoren tot de de oudste bedrijven ter wereld.  Sedert midden 14de eeuw... }


Floris

Citaat van: Michiel op 18 maart 2016, 14:24:16 PM
Opvallend ook dat de wagon geen remmen heeft. Met een bloktrein van dit type wagons heeft de loc stevig wat remwerk te verzetten.
Dat klopt, daarom werden veel grote series wagons ook deels beremd deels onberemd gebouwd. In de praktijk zitten er dan altijd wel een heel stel beremde wagens in een trein. Afhankelijk van de verhouding beremde/onberemde wagens was de toegelaten snelheid van een trein ook beperkt. Kan me voorstellen dat er zeker in België ook strengere en minder strenge trajecten zijn vanwege hellingen en zo.

Herwig

#53
De ongeremde, metalen Artois-wagen met zescijferig nummer:
citaat :   ..."... een  "trein"   bestond uit deels geremde en deels ongeremde wagens ..." ...  ( Floris )

Zo'n ongeremde exemplaren,  in een bepaalde verhouding tussen geremde ( +/- 20%),  was dit nog zo in de jaren vijftig/zestig ?
En dit bij fabrieksnieuwe wagens ?   Kan 'k me wel eerder voorstellen bij nog in gebruik zijnde oudere, houten wagens.

~  àchter de nieuwe metalen  "Artois"  ziet men witte G10-achtige houten wagens met een  "S"   op de flank.
Dat zal toch niet  "Stella Artois" geweest zijn ?     

PeterVG

Herwig:
De wagens in de achtergrond waren eigen wagens van SATI.
In de collectie van Fernand Maes vond ik deze foto



Nu heb ik geen idee wat deze wagen vervoerde. De beschrifting die dit vermeld is helaas totaal onscherp op de foto.
De foto werd gemaakt in 1950 te Utrecht.
Meteen een bewijs voor wat Floris al aanbracht. Naast een RIV logo kan nog het oude driehoekig omrande T symbool staan wat voorheen buitenlands verkeer toeliet. Hier zijn eerdere berichten van mij dus niet correct. Mijn veronderstelling was dat dit T symbool op binnenlands verkeer wees maar dat was dus fout.
Als er iemand weet wat SATI wagens vervoerden dan verneem ik het graag.
Zelf tip ik op wagens die SATI verhuurd aan externe klanten. Lijkt me zeer realistisch voor een hersteller van spoormateriaal.
Bij SATI lagen ze duidelijk niet wakker van de Belgische taalproblemen. Hun adres staat langs deze zijde eentalig Frans vermeld: Quai 121 Anvers

dieselfreak

MC

marc goovaerts


Herwig

#57
aan Peter VG:                                                                                                                             19 maart 2016,

#   die  S   was dus toch van Sati-zelf, niet van Stella .
Sati :    moest even zoeken maar heb foto's gevonden   dd. april 2008   van hun privé-spoortoegang i.d. Antwerpse haven.
Aan hun bedrijfsloods-gevel hangt een bord-met-lauwerenkrans :    [Sati  75 jaar ~ 1924-1999]  .

#   Zou de firma nu nog bestaan ?  Dan zou je bij hen zelf nog info kunnen bekomen. Maar dit is waarschijnlijk te optimistisch, niet ?

#   Uw vraag:   wat zouden die    tijdperk3-wagens  vervoerd hebben ?  Ze waren wit (niet groen of, later, bruin) dus dan waren het   "koelwagens" ?

dieselfreak

Citaat van: marc goovaerts op 19 maart 2016, 21:39:22 PM
Marc,
Wij horen het ook graag hoor


Zo interessant was mijn bijdrage niet hoor, ik ga ook van de veronderstelling uit dat het gaat om koelwagens, gezien de witte kleur. Je hebt dus niet veel gemist.
MC

Herwig

#59
"S.A.T.I.  treinwagens"     via   gxxgle leert ons:      Sati = failliet in 2014    &    overgenomen door Alstom

>>  Alstom Antwerp Services      Vrieskaai 34      2030 Antwerpen-Haven aan het Albertdok.