Goederenwagenbeschrifting Tijdperk III

Gestart door PeterVG, 10 december 2015, 10:59:58 AM

59erke

Peter, Als ik het goed voor heb gebruik je decalpapier met een transparante achtergrond.

Ik dacht dat decalpapier enkel bestond met witte achtergrond
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterVG

Deze decals zijn inderdaad op transparante achtergrond gedrukt. Met de witte exemplaren heb ik geen ervaring maar dat komt beslist nog wel een keertje.

OlivierV

Ikzelf heb met beiden ervaring, wanneer je geel of wit wil drukken ben je sowieso toegewezen op wit decalpapier. Maar dan moet je er wel voor zorgen dat je omliggende kleur goed aansluit bij de kleur van het voorwerp waar je de decal op wil aanbrengen.

Getuige daarvan mijn type 99 van Jocadis.
NMBS type 99.007 @ Clubbaan AMSAC
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterVG


Al een tijdje vraag ik mij af wat de betekenis is van de schuine rode streep welke tijdens de eerste decenia van de NMBS op meerdere werkwagens te vinden was. Niet alle werkwagens droegen deze vandaar mijn vraag.



Foto uit de collectie van wijlen Fernand Maes
Ekeren goederenkoer in 1966

PeterVG

Niemand?
Welnu mijn vermoeden was dat het zou betekenen dat de wagen niet meer zou mogen ingezet worden op de baan. En dus enkel nog van statisch nut zou zijn.
Maar ik twijfel sterk na het zien van p108 in een eeuw stoom 6 waar de 81445 aan het rangeren is in Sclaigneaux. Met aan de haak een 4tal wagens van ES met rode streep en daarachter nog wat kalkwagentjes.

Gerolf

Mijn eerste idee ging naar "niet heuvelen" of "niet afstoten" - maar daar dient dat glas-symbool voor ...
Iets met maximale snelheid ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Herwig

#37
In MSM  (nr ? ) was er nog niet zo erg lang geleden een artikel & foto's door Guy V.M., over de omschildering van een Goover-rijtuig naar werkwagen.
De rode lijnen e.d. (decals) waren afkomstig van  "Cees" .
Guy V.M.   en/of   Cees zouden het gevraagde kunnen weten, misschien.
.


vyncky

Citaat van: PeterVG op 03 maart 2016, 09:55:47 AM
Niemand?
Welnu mijn vermoeden was dat het zou betekenen dat de wagen niet meer zou mogen ingezet worden op de baan. En dus enkel nog van statisch nut zou zijn.
Maar ik twijfel sterk na het zien van p108 in een eeuw stoom 6 waar de 81445 aan het rangeren is in Sclaigneaux. Met aan de haak een 4tal wagens van ES met rode streep en daarachter nog wat kalkwagentjes.

Peter,

heb de vraag verder gesteld! als ik antwoord krijg mail ik het (en ze het op't forum ;)). Groetjes!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Metpetergaathetbeter

mijn idee was gisteren net dat van Gerolf, die lijnen zouden gewoon kunnen dienen voor een veel betere zichtbaarheid dat met deze wagons niet geheuveld mogen worden of men dient voorzichtig met deze wagons om te gaan  !  :-\ ;)

Floris

Voor eenieder hier vast oud nieuws maar klopt het dat Belgische goederenwagens een "vlaamse" en een "waalse" kant hebben? (steeds hetzelfde opschrift in 2 talen boven elkaar, ene kant steeds het nederlands bovenaan, andere kant het frans?) Ik zie het hier op een cockerill-ertswagen van LSM, ik neem dan aan dat het op mn drieassertjes ook zo geweest moet zijn...

PeterVG

Zeker geen oud nieuws Floris.
Het was me nog niet opgevallen. Dus ben ik gericht gaan zoeken en inderdaad. Van een oude bierwagen van brouwerij Artois heb ik fotos gevonden die de beide kanten goed tonen. En inderdaad er is een zijde met bovenaan de Nederlandstalige opschriften en de andere kant van de wagen vertoont het omgekeerde.
Dus dat moet bij het drieassig ertswagentje net zo geweest zijn.
Alweer iets geleerd waarvoor dank.

ACFI

Mijn Peter was schilder in het arsenaal in Mechelen. En een typische fout voor beginners (of als de nacht ervoor wat kort was) was idd om je te vergissen bij het aanbrengen van de teksten - hij werkte in de rijtuigen. Steeds de afwisseling in de talen in het oog houden.

ACFI

Herwig

#43
Taal-evenwicht op rijtuigen & wagens:

De "Waalse"  ertswagens:  als deze wagens eerder lokaal/regionaal werden benut ( ? ) ,  zou het dan hebben gekund dat er slechts Franstalige opschriften op aangebracht werden ? 

Anderzijds:  de witte Oostendse of Zeebrugse viswagens zouden tweetalig/bilingues beletterd geweest zijn, omdat ze wel reden over het ganse land .

( trouwens:  is er reeds een afdoende verklaring voor de rode streep op de grijze werkwagens  ? (vorige vraag ) )



PeterVG

#44
Als illustratie een bierwagen van Artois, NMBS 501247P
Duidelijk een Vlaamse en een Waalse zijde.
Niet alleen wat de bierreclame betreft maar ook wat de NMBS opschriften betreft.







Fotos: Collectie Fernand Maes

SATI in Antwerpen bouwde een nieuwe kast voor een bestaand onderstel en nam enkele fotos bij levering.
Helaas kan ik de revisie datum van de wagen niet lezen. Maar ik veronderstel dat het 1960 is. De Private wagen had nog steeds een 500.000 nummer ondanks dat de rest van het NMBS park reeds overgestapt was naar het 7delig nummerstelsel.

Herwig, helaas nog geen nieuws over de rode streep op dienstwagens.
Ik blijf hopen dat iemand mijn kennis kan vergroten.