Goederenwagenbeschrifting Tijdperk III

Gestart door PeterVG, 10 december 2015, 10:59:58 AM

PeterVG

#15
Het Amerikaans lettertype dat de NMBS gebruikte tot midden jaren 50 kan je cijfermatig vinden op de spoorse zolder.
Lettermatig heb ik een zeer sterk gelijkend lettertype gevonden op:
http://www.railfonts.com/cgi-bin/font_shop/fontshop.cgi?ACTION=enter&thispage=page7.html#
Meer bepaald Rail roman
Is niet gratis


arnaud

Interressante voorbeelden voor patina hier ;)
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

PeterVG

Tja, na wat studie kom je tot vreemde vaststellingen



Onder het RIV embleem dat verkeer in de ganse spoorunie toestaat is het embleem afgedrukt dat de wagen beperkt is tot Belgisch grondgebied. Dat kan dus niet, het is het een of het ander.
De P achter het wagennummer maakt duidelijk dat het een private wagen betreft. Bij de NMBS droegen Private wagens echter een wagennummer in de 500.000 reeks. Dus is het wagennummer 250134 niet realistisch.
In realiteit behoorde dit wagennummer toe aan wagens voor visvervoer. Deze wagens waren wit geschilderd. Wie wil er nu bronwater drinken met een vissmaakje aan.
De aslast van wagen 250134 bedroeg in realiteit 17,5 ton en zelfs 12 ton in S regime. Te hoog gegrepen voor een G10. Deze G10 zonder versterkingsprofielen is gebonden aan 15 ton aslast zonder S regime. Weer een foutje dus want Piko heeft als beschrifting 16t aslast toegekend.
Als tarra zou de wagen 10860 kg wegen. Dat kan maar bij Piko waren ze zo sympathiek om dit gewicht af te ronden naar 10 ton. Vandaar de grote 10 onder de wagennummer. Bij de NMBS was dit zeker een 11 geweest. Hopelijk rond Piko hun prijzen ook steeds netjes af naar beneden.
Het revisiekenteken dat overigens een foute opmaak heeft maakt duidelijk dat de wagen een grote revisie heeft ondergaan in 1960. Dan zou deze wagen sowieso in bruine kleurstelling met zevencijferig wagennummer de werkplaats buiten gereden zijn. Wellicht is dit het gevolg van een slechte wagenwerkplaats. Piko heeft de wagen laten reviseren in GE. Dat was niet slim. Deze werkplaats is onbekend in de officiële lijst van NMBS wagenwerkplaatsen.
Verder is zowat elk kenteken fout geplaatst. Ik zal het hier maar bij laten voor het jullie gaat vervelen.

De producenten moeten zich duidelijk beter informeren voor ze aan het drukken gaan. Met evenveel budget hadden ze een wagen kunnen uitbrengen die veel beter de realiteit benaderde.

Nu wil ik Piko hier niet aan de schandpaal nagelen.
Andere producenten zijn in hetzelfde bedje ziek.
LSM models is op de goede weg maar ook zij durven wel eens totaal in de fout te gaan net als B-models.
Tijdperk III het is niet evident en een specialisatie op zich. Maar wel super leuk om alles uit te vlooien.

Herwig

#18
aan Peter VG,
Uw opzoekwerk i.v.m. tijdperk3  en de door u opgedolven gegevens zijn   niet  vervelend.
Alvast dank...
Nu kan 'k m'n antieke wagentjes niet meer vastpakken zonder vergrootglas i.d. aanslag ...


loco

Peter, het is inderdaad een ontnuchterende vaststelling.  Het was me ook al opgevallen dat er vaak een slag naar gedaan wordt. Veel fabrikanten nemen het inderdaad niet zo nauw.
Vreemd genoeg moet ik dezelfde opmerking maken over de modellen zelf. Ze geven er een bepaald typenummer  aan, zonder eerst dieper onderzoek te hebben gedaan. Voorbeelden zijn legio. Bvb de laatste stortwagen van VBV is een Frans model dat als voorbeeld is gebruikt. Ik denk ook dat met de kalkwagen iets gelijkaardigs is gebeurd, met een verkeerde typeaanduiding. Enz .... het lijkt zo een beetje zoals vroeger, maar dan minder erg. Toen moest het groen zien met een B er op.
Anderzijds zijn er niet zoveel die klagen over deze fouten. Ik vrees dat er niet veel zijn die struikelen over deze foutenieuwe.  Denk maar aan de ketelwagen van Solvay in tijdperk V en  VI die nooit bestaan heentje,  maar iedereen wilt hem wel hebben. En eigenlijk kan ik mij daar ook mee verzoenen, het is immers maar een hobby en aan modelbouwen doen we zelf.
Bedankt voor de leerrijke bijdrageniet.

GDE

Voor details zoals de opschriften moet je toch al over heel goede foto's beschikken. Het vinden daarvan en deze te mogen gebruiken hangt natuurlijk van de eigenaar af . Ik kan begrijpen dat fabrikanten het soms moeten doen met foto's die van te ver genomen zijn of van minder goede kwaliteit zijn , zeker voor oudere tijdperken . Dat er dan eens niet voldoende info beschikbaar is zal dan in foutieve opschriften leiden, ofwel breng je dan de wagon niet uit. Als we alle foutieve wagons moesten weglaten wat blijft er nog over ? Natuurlijk willen we ons rollend materieel correct mogelijk . Fouten zoals marklin soms maakt zoals de locomotief nummers langs beide zijden op dezelfde plaats kan natuurlijk niet door de beugel. Maar voor eerlijk te zijn , opschriften op wagons die fout zijn daarvoor moet je je toch al behoorlijk gaan verdiepen om ze te vinden . Ikzelf zou ze nooit vinden . Hoeveel wagons hebben we soms niet met hetzelfde nummer in onze verzameling ? Bij Vanbiervliet doen ze wel behoorlijk wat onderzoek naar hun modellen . Zelf heb ik al vernomen dat ze steeds op zoek zijn naar zoveel mogelijk foto's om het model zo goed mogelijk na te bouwen . Een opdracht dat niet altijd eenvoudig is want je moet kunnen rekenen op mensen die hun foto's ter beschikking willen stellen . Bij de Belgische spoorwegen durven er al eens veel verschillen te zitten in opschriften , kleuren , details .... Ik zoek zelf al heel lang naar een foto van de achterkant van de rangeerloc 9008 toen die met cijfers rondreed van het type die je op stoomlocomotief zag(ongetwijfeld ergens begin jaren 70) . Een foto van voorkant/ zijkant heb ik gevonden een boekje over het station van Menen. Nummers op het front zie je niet door het doek dat op de motorkap lag en waar stonden de nummers aan de achterkant ? Zo zie je maar dat het soms niet gemakkelijk is om de juiste info te bekomen . Nu koop ik toch ook wel liever juiste wagons en loc's .

PeterVG

Al 2 maanden zit ik te studeren op NMBS beschrifting voor tijdperk III. Moeizaam werden de nodige tekeningen in de PC aangemaakt. Stilaan ben ik zo ver om bruikbare decals af te leveren. Rood op een grijze ondergrond gaat gelukkig goed als zelfbouwproject. Het uiteindelijke doel is geel op donkergroene achtergrond. Hiervoor heb ik helaas geen bruikbare printer. Het geel moet een witte ondergrond krijgen zoniet is het niet zichtbaar. Een drukwerk dat ik moet uitgeven. Om zeker te zijn dat mijn decals goed zitten heb ik deze testwagen gemaakt. NMBS beschrifting zoals de dienst baan ze toepaste in de jaren 50. Verbazingwekkend goed gelukt met zeer beperkte middelen.



Dit is de geschilderde bak van de Märklin spoorreinigingswagen welke zo dienst gaat doen op mijn baan. Uiteraard heeft deze wagen nooit in realiteit bestaan. Maar in deze kleurstelling zou het perfect gekund hebben. Het rollend wagenmateriaal van de dienst baan was lichtgrijs met rode belettering. Een mooie kleurstelling die perfect past bij het buitenbeentje dat deze railreinigingswagen is.

GDE

Heel knap gedaan Peter . Ik ben alvast benieuwd hoe het wagentje er uit zal zien als het volledig af is .

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

GVL


marc goovaerts

Ze zien er echt wel haarscherp uit. Welke printer/resolutie heb je gebruikt ?

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eddy

Goe bezig Peter,komt in orde met Hamsart. :P


groeten Eddy

PeterVG

Bedankt mannen
Het decalpapier werd bedrukt met een Canon Pixma printer uit het zeer goedkope gamma. De printerinstellingen waren matglanzend fotopapier in de hoogste resolutie. Daarna uitkijken dat je het verse drukwerk niet veegt. Met een spuitbus kleurloze lak werd het drukwerk gezekerd vooraleer aan de slag te gaan met schaar en water.