Goederenwagenbeschrifting Tijdperk III

Gestart door PeterVG, 10 december 2015, 10:59:58 AM

Floris

zou mooi zijn! maar goed, wie weet er genoeg van af en heeft zin het allemaal begrijpelijk op te schrijven...

Herwig

#106
Misschien kwestie van het juiste kwartet manspersonen (...) aan tafel,  inclusief pot & pint,  te krijgen.

loco

Waarop wacht je? Ik zou zeggen, begin er maar aan. De redactie van MSM heeft niet liever dat dit eens degelijk wordt uitgelegd aan de hand van modelvoorbeelden. Zoals Peter reeds aangaf, vraagt dit een grondige verdieping in de materie en niet iedereen heeft hier de tijd, documentatie en kennis over. En de generatie die deze kennis wel heeft is stilletjes aan het uitdunnen. Mensen zou als jou hebben ze nodig. Wat Peter heeft gedaan is een eerste aanzet geven. Doe een poging en vraag enkelen (waarop je kunt rekenen) om het te helpen verifiëren zoals in dit draadje is gebeurd. Alleen gaat het toch niet gemakkelijk zijn.

guy holbrecht

Deze wagens, wellicht naar een bouwplan van Duitse wagens OTMM,  werden aanbesteed in 1962. Dat vinden we terug in het boek 'Het goederenmaterieel' van J Vandenberghen. Drie firma's staan daarin vermeld als bouwers: Brugeoise, Germain en A.B.R.
De reeks van 400 wagens werd geleverd in 1963-1964. Ik vond daarvan een wat vergeelde plantekening terug in het papieren archief van Fernand Maes (wordt bewaard bij de redactie).

Groeten,
Guy

Herwig

#109
een forum-P.B. aan zowel Loco als Guy Dombrecht.

PeterVG

#110
Boeiende aanvulling Guy, dank daarvoor.
Lang hebben deze stortwagen dus niet rondgereden met een 7cijferig nummer. Dat moet maximum 2 jaar geweest zijn.
Als ik kan helpen bij een artikel graag. De motivatie om met al de verzamelde informatie iets te doen was er al hoor. Alleen vraagt een artikel veel tijd. We zullen wel zien. Verder twijfel ik of er veel belangstelling voor is. De meerderheid van de hedendaagse modelbouwers kijkt niet meer terug tot tijdperk III.

Herwig

#111
Citaat van PeterVG :
1.    ..."...Als ik kan helpen bij een artikel graag.  De motivatie om met al de verzamelde informatie iets te doen was er al. Alleen vraagt
      een artikel veel tijd. We zullen wel zien.
2.   ..."...Verder twijfel ik of er veel belangstelling voor is. De meerderheid van de hedendaagse modelbouwers kijkt niet meer terug tot
      tijdperk III...."...
--------------------------
>   1.    Klinkt goed, prima zelfs.
>   2.    Die twijfel is er.  Maar dit onderwerp hoort toch echt wel thuis in MSM, onder de vorm van enkele artikels, niet ?             

>> Het werd vroeger als 's aangehaald:   de fotoboeken van Delie en Nicolas  zijn een goede bron van informatie.
     Zeker bij de weinige kleurenfoto's. Meer bepaald de goederenwagens die links, rechts of achter de gefotografeerde loc mee poseren . 
     Zou Nicolas bereid zijn van uitvergrote foto's van die wagens ter beschikking te stellen?
     Of beter nog, apart te publiceren ?           En Max Delie ?
     Qua vorm & uitzicht zijn recentere kleurenfoto's van afgestelde werkwagens ook instructief.

>> Kwestie is ook:  't zou kunnen dat    "iemand van een vorige generatie"    veel van die antieke NMBS-informatie ooit min-of-meer heeft samengebracht.   Het zou stupide zijn van opnieuw met opzoekingen te beginnen, als die info pvd ergens in een lade of zolder reeds jaren ligt stof te vergaren.






vyncky

Ik heb alvast interesse! Die dingen moeten gewoon bewaard worden en vastgelegd...

Er is al zoveel verloren gegaan!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Herwig

#113
Aan Yannick/Vincky,
Uw  "Heide"  is dan ook  behoorlijk/bekoorlijk  nostalgisch...

>  Perfect waren de door PeterVG hier getoonde zw/w-foto's van die antieke wagens van/bij wagenbouwer SATI
(overgenomen door Alstom).

De wagenconstructeurs ZOUDEN  de bron kunnen zijn voor goede foto's en correcte gegevens.
Zijn er (nog) fabrikanten die soepel-in-die-dingen zijn?  Of absoluut niet ?
Als ze al een foto-archief koesteren, blijven ze er wellicht fanatiek op zitten ... .

't Zou niet verbazen dat, bijvoorbeeld, Alstom àlle oudere foto's van SATI met de papierophaling heeft meegegeven ?

Ongetwijfeld heeft er iemand ooit een poging ondernomen om zo'n constructeur te contacteren voor inzage of gebruik van foto's & gegevens.    ( SpoorwegJournaal, Op de Baan  ? )     

guy holbrecht

Het probleem is dat vele van de ons bekende spoorwegfotografen zich vooral geconcentreerd hebben op locomotieven en niet zozeer op rijtuigen en wagens. Uitzondering lijkt dan ook Fernand Maes zaliger. Die fotocollectie lijkt mij de moeite waard om eens uit te pluizen.
Vraag aan Peter: Is de fotocollectie van Fernand een collectie op fotopapier, of bezitten jullie eveneens de negatieven van deze waardevolle foto's?

Groeten,
Guy

Herwig

#115
>  citaat:       ..."...Het probleem is dat vele van de ons bekende spoorwegfotografen zich vooral geconcentreerd hebben op locomotieven
en niet zozeer op rijtuigen en wagens..."...

>  Zou de uitgeverij Nicolas bereid zijn van uitvergrote foto's van die wagens, die in de buurt van de gefotografeerde locomotieven staan,  ter beschikking te stellen ?    Of beter nog, apart te publiceren ?     
Neem nu de Nicolas-foto's omdat die u nu eenmaal het recentst zijn uitgebracht, met hedendaagse druktechnische middelen.
Met de moderne    fotoshop & préprint    systemen kan het mogelijk zijn om een selectie te maken van de goederenwagens die  "per ongeluk"  met de loc werden meegefotografeeerd.   En die een minimum aan scherpte hebben .


>>   De FotoCollectie Fernand Maes:   het zou een collectie, een verzameling, zijn.  Niet allemaal die sublieme foto's zouden zijn gefotogafeerd door Fernand M. zelf.    Of er dus nog een negatief zit àchter elke positief is maar de vraag.
   


Herwig


Herwig

#117
Toch niet te missen:  deze en nog veel àndere foto's:     elders op dit forum:      Modelspoorlinks:       NMBS-goederenwagens....
keurig gearchiveerd door PeterVG

krisds

ook op de onvolprezen site "spoorse zolder"  staan er mooie aanvullingen op de foto's onder de vorm van catalogi van constructeurs (fuf, afb, ranghero,...) alsook een zeer mooi overzicht van het goederenmaterieel tijdperk III; "matériel ferroviaire à marchandises (1961)", te vinden ergens halverwege de site
http://www.tassignon.be/trains/documentation/documentation.php

Wim66

Ik heb dan wel geen tp III maar als ik fotografeer en dan spreek ik over Gouvy en over de VTG  wagens dan neem ik heel vaak de detail opnames. Dit niet alleen voor omdat heter bij hoort maar ook omdat ik later wil na kunnen kijken hoe zo'n wagen in elkaar zit en met details. helaas zijn hier veel te weinig wagens te vinden. Maat detail opnames bij fotograferen hort er bij

Wim   
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI