Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Goederenwagenbeschrifting Tijdperk III

Gestart door PeterVG, 10 december 2015, 10:59:58 AM

PeterVG

Hoe zit dat nu?
Witte zevencijferige nummers op een groene in dienst zijnde NMBS goederenwagen, kan dat of niet?



Als ik het artikel in Op De Baan nummer 99 lees dan kan dit niet.

Of anders gezegd:
Alle modelbouwfabrikanten verkopen ons al jaren wagonnetjes die fout zijn.

Vanaf 1955 tot 1963 werden alle goederenwagens van de NMBS tijdens een revisie in de werkplaats van groen naar bruin omgespoten. Hierbij werden de oude gele zescijferige nummers vervangen door een nieuw zevencijferig wit nummer met rechte letters. Tijdens de jarenlange ombouwperiode konden dus nog groene wagens met oude opschriften gespot worden.
Toen eind 1963 de omnummering voltooid was waren nog slechts enkele goederenwagens groen. Dit waren echter dienstwagens die niet meer mobiel waren en een kruis droegen. Dit zouden de enige groene goederenwagens geweest zijn die een wit zevencijferig nummer droegen.
Het artikel maakt wel een uitzondering voor pakwagens. Hiervan reden er na 1963 enkelen rond in groene kleur met nieuw wit wagennummer. De oude beschrifting die nog steeds geldig was werd echter niet vervangen. Het B-logo bijvoorbeeld was het oude gele exemplaar.



loco

Kan normaal niet, tenzij de verf op is en er allen witte verf overblijft.
Zelfs in een overgangsperiode lijkt me dit onwaarschijnlijk.

Ik weet niet of je kunt bevestigen of de overgangsperiode echt zo lang geduurd heeft voor het merendeel van het materiaal
Een omnummering naar een nieuw UIC nummering kan snel verlopen. Gewoon overschilderen zoals nu ook gebeurt.
In 1955 moest alles wel in het wit geschilderd worden in een ander lettertype, wat natuurlijk langer duurt.
De omschakeling van groen naar bruin kan meer tijd in beslag nemen en gebeurde nav een groot onderhoud

Ik vrees dat die fabrikanten vaak onvoldoende geïnformeerd zijn of zich niet goed laten informeren.

Jammer dat er zo weinig foto's van zijn uit die tijd.

Herwig

#2
citaat van PeterVG :        "  fabrikanten verkopen wagentjes die fout zijn  "  :
 
Er werden in 't verleden door de verschillende toenmalige H0-fabrikanten uitgebracht 
diverse groene en (rood)bruine  ex-G10 of ex-G20  tweeassertjes,
soms voorzien van gelige,  soms witte belettering met afwisselend zes- of zevencijferige  getallen.,
Dit in tijdperk3  ( 3a, 3b, 3c )  in verschillende waarheids-  of minder waarheidsgetrouwe combinaties .
Het maakte blijkbaar door de band niet zo veel uit...




Herwig

#3
"  weinig foto's van goederenwagens ( tijdperk III) " :

Als men bij Delie en Nicolas  naast & achter  de gefotografeerde locs (tijdperk III)  kijkt,  kan men nog al eens interessante antieke goederenwagens ontdekken.  Meestal niet volledig fotografisch scherp, maar toch soms leerrijk .



PeterVG

#4
Bedankt voor de reactie Peter.
Heeft de overgangsperiode echt zo lang geduurd?
Ik vertrouw op de kunde van de auteur die het artikel in Op De Baan nr 99 geschreven heeft.
Deze laat er geen twijfel over bestaan. De vernummering van 1956 van zes naar zeven cijferig wagennummer vond enkel plaats tijdens een volledige revisie van de goederenwagens. Dat wil zeggen dat een goederenwagen in groene kleur met geel zescijferig wagennummer de werkplaatst binnenrolde. Wanneer hij weer buitenkwam was hij bruin met witte belettering en een zevencijferig nummer.
De hele operatie werd gestart in 1955 en liep pas op het eind van 1963 ten einde toen de laatste wagen hernummerd was.
Zo staat het in het artikel en ik heb geen enkele reden om dit in twijfel te trekken.

PeterVG




Foto uit de collectie van wijlen Fernand Maes
magazijnwagen in 1966

Een uitzondering op de regel waren magazijnwagens. Zij werden niet altijd omgeschilderd van groen naar bruin. De beschrifting bleef de originele gele van voor 1956 wel werd het wagennummer aangepast. Het zescijferige gele nummer werd gewist en vervangen door een wit zevencijferig nummer zoals toegepast na 1956.
Dit type wagen dat immobiel in een station was opgesteld werd kenbaar gemaakt door een wit kruis.

PeterVG

#6


Foto uit de collectie van wijlen Fernand Maes.
Goederenpakwagen welke in de jaren zestig werd ingezet in de staalpendel Chertal - Bressoux.

De pakwagens voor goederentreinen type 4012b werden geleverd tijdens de periode 1948 - 1949 in groene livrei. Het zijn de enige NMBS wagens voor goederendienst die niet allemaal zoals de rest van het materiaalpark werden herschilderd tijdens de revisieperiode 1955 - 1963 van groen naar bruin. Na 1963 bleven enkele exemplaren van deze reeks rondrijden in groene kleurstelling. De opschriften op de wagen werden intussen wel aangepast aan de nieuwe normen. Het wagennummer werd vervangen door een wit zevencijferig exemplaar. Zie bijgevoegde foto.
Dit type wagen kreeg een bruine kleur bij het verwijderen van de periscoop op het dak.

Herwig

#7
Ex-Duitse NMBS gesloten H0-goederenwagentjes in model :

Ex-G10     kast:  groen           cijfers + grote B-met-ovaal:  geel             256788           Roco                   L 105mm
                         groen                                                      geel             259004           Roco                       ~~
                         bruin                                                       wit             4417404           Roco                       ~~

Ex-G10              groen                                                       wit             3317419         nieuwePiko               ~~
                         groen                                                       wit             2700002         oude Piko                 ~~ 
                         bruin                                                        wit               270902         oude Piko                 ~~
 
Ex-G10              bruin                                                        wit              3317419          SaMo                  L 95mm                                                                                                                             
                        groen                                                        wit              3316414          SaMo                     ~~

Ex-G20              bruin                                                         wit              3316405          Roco                  L 106mm                                                                     
                        groen                                                        geel  ?           260131          Roco                      ~~


ex-Dresden        groen                                                       geel ?             280457          Roco                   L 138mm                                                                                                                                                                 
                         bruin                                                         wit              1040106          Roco                       ~~
                         bruin                                                         wit              1040122          Roco                       ~~

( 'k heb inhoud van eigen H0-schuifjes bekeken, info voor wat het is en voor wie het zou interesseren )
( al m'n wagentjes werden verweerd, dus cijfers op de zijkanten kunnen soms moeilijker leesbaar zijn )
  SaMo = Sachsen Modelle H0
  G10   =  (bijna) plat dak
  G20   =  (rond) tondak
  Dresden = vooroorlogse groot-volume-wagen met plankenopbouw


loco

Citaat van: PeterVG op 11 december 2015, 12:08:41 PM

Op lijn inzetbare NMBS goederenwagens met wit wagennummer waren in tijdperk III niet te vinden.


Peter
Ik begrijp je uitleg niet goed. NMBS Goederenwagens die ingezet werden hadden in tijdperk III eerst gele en daarna witte cijfers (nummers). De omschakeling gebeurde in 1955. Waren dan alleen de metalen pakwagens inzetbaar en alle ander niet meer? Kan je het voor mij (ik ben niet snel meer van begrip) nog eens verduidelijken maar dan met andere woorden?

Bijgevoegde foto van Hugo Nauwelaerts heb ik gevonden op internet en daarop zie je twee groene NMBS G10"s met witte cijfers naast twee bruine eveneens met witte cijfers. De foto is gemaakt in de jaren 60 als je met het model van de auto's rekening houdt  (september 1963 volgens het fotobijschrift). Ze staan op de kade in Antwerpen, maar ik veronderstel dat ze toch in reguliere diensten ingezet worden.


Peter

ACFI

Hallo,

De afdruk is spijtig genoeg niet echt scherp maar de meest rechtse groene wagon lijkt me een oud nummer te hebben ttz twee groepen van drie cijfers. De nieuwe 7 cijfers werden in een groep geschreven.

Maar als we dan de twee bruine vergelijken dan zie je dat de linkse echte witte cijfers heeft maar de rechtse heeft (ver)geel(de) opschriften.

Ik heb recent nog maar enkele sets groene gesloten wagons van VBV gekocht. Ik zou het ook liever anders zien maar het lijkt wel alsof de groene wagons met zeven cijfers een modelbouwverschijnsel zijn.

Mijn 2 cent.

ACFI.

PeterVG

#10
Tekst bij de fotos op vraag van Peter aangepast.
Hopelijk is het nu duidelijker.
Mochten er nog vragen zijn dan verwijs ik graag naar de artikelreeks in Op De Baan uitgesmeerd over de nummers: 96 tot 100.
Over de foto ga ik me niet uitspreken. Op flickr heb ik de originele scan bekeken ook na bewerking om de foto in de best mogelijke condities te beoordelen. Maar een eenduidige conclusie kan je er niet uit trekken. Tegenlicht, vervuilde wagens, onscherpe scan.... tja ik blijf bij de feiten zoals Charles Ocsinberg ze in Op De Baan beschreven heeft.

loco


Herwig

#12
 Acfi-bericht #9 :   citaat:  ... "...groene wagens met zeven cijfers = modelbouwverschijnsel..."...

>  Aub ook ter info:   zie lijstje in bovenstaande  reactie #7       

PeterVG


Tekenherkenning voor goederenwagens tijdperk III











Uittreksel uit:
Algemeen reglement van de dienst van het Materieel en de Aankopen
uit boekje: 2.3.3
Overeengekomen tekens

Herwig

#14
Boekje NMBS  "Overeengekomen Tekens"  :      teken nr.  I. 3. :     Belgische 3-assige goederenwagens :

>  hoeveel 3-assige NMBS-goederenwagens (niet rijtuigjes) zouden er nog gebold hebben na W.O.II ?