Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Wat als de boel kapot is ?

Gestart door dani, 09 december 2015, 13:06:06 PM

dani

Ik haalde het al even aan in een ander topic,  ik heb een Roco ASC-1000    (analoge regelunit van in de jaren 80) omgebouwd naar microcontroller technologie.
Het apparaat was defect en was al deels gesloopt door de vorige eigenaar.

Dus : out with the old, in with the new.  Gebaseerd op de manual heb ik met behulp van een ATMega283P  controller chip de boel proberen te "emuleren" en het lijkt tot nu toe te lukken.

Ik zal hier een overzichtje geven van de ombouw van het geheel.   Als er mensen zijn die iets gelijkaardig willen doen, het kan dus wel.

De stappen in de ombouw :

1. open vijzen en slopen van de "ingewanden".
2. printbaantjes doorslijpen zodat de potmeters, schakelaars en LEDs op het bedienpaneel "geïsoleerd" zitten
3. nieuwe bedrading voorzien voor deze bedien-elementen en de waarden van potmeters etc bepalen
4. een printje maken met daarop de microcontroller , een 5V gestabiliseerd voedingetje en de aansluiting voor de bedienelementen  +  en serieel poortje
5. een "power trap" toevoegen  (een LMD18200   H-brug die tot 3,5A kan verwerken)
6. nakijken en aanpassen van de bestaande voeding in het apparaat
7. een DC-DC  buck converter inschakelen voor de voeding van de ùC
8. Alles samen bouwen en testen
9. de onderdelen definitief op hun plek zetten
10. nieuwe bedrading, een reset kno en een extra 2-kleuren LED  die aangeeft oif je vooruit/achteruit rijdt (kleur) en hoe snel  (intensiteit v/h licht)

Dat wat de hardware betreft..

En dan de software :   handleiding doornemen, uitvogelen wat de bedieningselementen doen, wat de logica er achter is, en dan nabouwen in een stukje software.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

1. het uitgangsproduct :   de Roco ASC-1000


2. de onderdelen die er uit gesloopt zijn


3.  de controller print  op gaatjesboard




4. de nieuwe bedrading op het bedienpaneeltje


5. de kaal gestripte voorkant van het bedienpaneel


6. de herziene en bijgewerkte voeding



Mijn helper / opzichter / ploegbaas ...



EINDTRAP


DC-DC dropper




Samen gebouwd  (prototype) en bedraad.




En dan terug dicht....





3 nieuwe elementen aan de buitenkant zijn :

1.  op voorpaneel de rood/gele  LED die richting en snelheid aangeeft.
2.  op achterkant : de RESET knop voor  de microcontroller  (je weet nooit)
3.  op achterkant :  3 draadjes op een stekkertje waarop UART  Seriële comm zit zodat je via een USB-TTL level converter de dingen op de PC kan monitoren.




De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

En de werking van de  "vernieuwde"  controller unit :

* de rode drukknop  is  stop / start     (spanning op de sporen aanwezig of niet)
* de wittte drukknop was defect dus heb ik weggelaten.   Deze diende voor het schakelen tussen  drukknoppen  en draaiknoppen voor de bediening
* de gele drukknoppen  gaan in "button" mode  de snelheid UP / DOWN  brengen
* de groene knoppen dienen voor vooruit / achteruit rijden
* de oranje knop vervangt de witte (de LED van de witte werkt nog wel)  . oorspronkelijk diende deze als reset voor de rode noodstop


Grote draaiknop   dient voor het regelen van de spanning op de sporen (via PWM signaam) dus voor de snelheid


KLeine Draaiknoppen :
- de linkse is voor instellen van maximum snelheid .  IN 10 stappen zorgt deze voor het bereik van de grote knop.   Helemaal naar links draaien is "KRUIPEN", dan zal het snelheids bereik van de grote knop  ongever 10% van het totaal van de baanspanning zijn over zijn gehele werk"slag".  Zo kan je heel fijn regelen.    Uiterst rechtse stand is  "full throttle" en dan is het bereik van de grote knop  de full range van 0 tot max baanspanning.   De standen ertussen zijn proportioneel, dus kan als  rangeerstand of zo gebruikt worden, of gewoon als beperking vn de snelheid.

- de 2 middenste dienen voor het  bepalen hoe fijn of grof de wijzigin van de snlheid UP/DOWN is bij het bedienen van de  (gele) drukknoppen in "button" mode.   Lage instelling van de draainkoppen zorgt voor heel fije stapjes bij het versnellen of vertragen, hoe mer je de potmeter open draait, des te grover worden de stappen.

-de rechtse was oorspronelijk de massa simulatie knop (soort lastrregeling) en die wordt voorlopig niet gebruikt, maar is wel bekabeld dus kan via een Software update ingezet worden voor een nog te bepalen functie.


De funtcionaliteit is dus niet 100% identiek met de originele regelaar, maar dit waren de wensen van mijn "klant"  :-) :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

even een testje met een motor aangesloten....

En nu bijkt dat de centrale potmeter wel eens een spuitje contactspray kan gebruiken.  Wordt aan gewerkt :-)

Je hoort inderdaad duidelijk het zoemen van de motor maar dat is omdat hij op de plastic behuizing ligt en trilt...

https://www.youtube.com/watch?v=hay4n0fGMmE
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.