Roco fluistermotor en multiprotocol decoder

Gestart door n/a, 18 juni 2006, 15:19:50 PM

n/a

Kijk op:

http://cgi.ebay.de/Roco-59300-E-Lok-BR-120-fuer-MARKLIN-digital_W0QQitemZ7419683142QQcategoryZ24387QQrdZ1QQcmdZViewItem

of op:

http://cgi.ebay.de/ROCO-H0-E-Lok-BR-120-der-DB-AG-digital-Art-Nr-59300_W0QQitemZ7423258025QQcategoryZ24387QQrdZ1QQcmdZViewItem

Ik heb bij eerstgenoemde verkoper een aantal loks gekocht, en kan het volgende melden:

* rijdt super geruisloos (Roco motor met getordeerd anker, ??n vliegwiel, aan beide zijden as met cardankoppeling)
* decoder met lastregeling (heel effectief, vinger ertegen en je voelt 'm harder drukken, vinger weg en de lok schokt niet als hij bijregelt)
* blijkt multiprotocol decoder DCC en Motorola te zijn, herkent in DCC automatisch het aantal rijstappen dat je op je IB instelt
* in gebruiksaanwijzing aangegeven:
   - function (verlichting) en indien function ingeschakeld:
   - met f2 kopverlichting wat feller (mooi geel ledje op decoderplatine, met lichtgeleiders) - kopverlichting schakelt ook "vloeiend" aan/uit dan wel feller/zwakker - er zitten nog extra soldeereilandjes op, volg je die baantjes dan kan het niet anders of daar kan je nog extra lampjes op aansluiten
* extra "ontdekte" functies:
   - f3: rangeersnelheid
   - f4: uitschakelen optrek- en afremvertraging
* standaard heeft de lok een bepaalde optrekvertraging ingesteld, geen afremvertraging (gebruik afgestemd op kinderen) => met de CV instellingen ge?xperimenteerd totdat ik een goed te handhaven afremvertraging vond wat maakt dat de lok ook vloeiend afremt

Voor deze prijs (zeg 20 Euro, je moet ook de verzendkosten over het aantal gekochte loks verdelen) heb je dus een goeie koop: om een oude Roco lok in ??n klap van de nieuwe geruisloze motor te voorzien, pl?s een uitstekende decoder (je vervangt gewoon de oude printplaat door deze, die wel een fractie kleiner maar niet smaller is: met dubbelzijdige tape op de randen van het chassis van de lok bv).

Het frappante is dat ondanks dat er in de doos een papiertje bijligt dat de lok niet analoog te gebruiken is, de bijliggende gebruiksaanwijzing van de "lok+decoder" dit juist w?l vermeldt, zowel AC als DC. Wat ik zelf nog niet heb getest.

Peter

n/a

#1
Een fluister motor bestaat niet wel een fluistersleper.

Een lid bij ons op de club heeft zo'n hobbyloc van Roco. Maar om nu te zeggen dat hij geruisloos is. Geruisloze modellen bestaan niet.
Maar ja hij heeft een analoge versie. Persoonlijk vindt ik dit dus een veel te ver doorgevoerd hobbymodel.
De loc heeft op elk draaistel 1 as aangedreven.
Ruitjes zijn er opgeplakt met een sticker en de stroomafnemers zijn een plastiek twee dimensioneel indruk geval. Maar met dit model is men doorgeschoten.

In principe had dit een mooi hobbymodel kunnen worden voor weinig geld en een echte concurent met de Piko en Marklin hobbymodellen. De Marklinversie van Roco had geloof ik een adviesprijs van 39 euro en als het nu voor onder de inkoppprijs wordt verkocht zegt mij dit genoeg over het succes.
En als een fabrikant een loc maakt die door velen als plukloc wordt gebruikt is de fabrikant niet goed bezig.


n/a

#2
@ Davy,

Pak me niet op ??n woord - "fluistermotor" was korter dan "motor met getordeerd anker" voor het titeltje van het draadje, ik weet ook dat er alleen een offici?le term "fluistersleper" bestaat. Die zit tenandere ook onder deze lok.

De motor ligt los in het vrij zware metalen frame van deze lok, maar op zich vind ik 'm even geruisloos als veel andere Roco loks, en zeker stiller dan alle M?rklin loks met hoogvermogen motor op ??n hoopje.

En door de decoder wordt-ie heel stil ('hoogfrequent' pulssturing, dat kan niet anders) aangedreven.

Dat de lok in elk draaistel maar op ??n as aangedreven is, klopt. Maar ik had het over de onderdelen (motor plus decoder) uit de lok, niet om met de lok zelf te gaan rijden. Dan is dat verder ook niet belangrijk.

En laat Roco of hoe-ze-nu-ook-mogen-heten niet goed bezig zijn, ik dacht "Kom, ik plaats mijn ervaring op het forum, misschien is er nog wel iemand die wat oude Roco loks heeft om te bouwen, ook ineens naar digitaal."

Een tijdje geleden had je voor 25 Euro een BR215 uit startverpakking, die had ook deze motor, echter toen zonder vliegwiel, en geen decoder-platine maar w?l een printplaat met een NEM-stekker erop. Dat was al een leuke pluklok.

Heb ik destijds nog op beneluxrail vermeld, heeft toen iemand op gereageerd die het ook ging doen, wat van die loks kopen.

Anderen kunnen met deze tip misschien ook hun voordeel doen.

Peter

n/a

#3
Ik val je ook niet persoonlijk aan hoor en niemand had deze modellen hier de revue laten passeren. Terwijl ik ze verleden jaar zomer al in de Duitse winkels heb zien liggen.

"Motor met getordeerd anker" zegt mij en vele anderen denk ik niet veel hoor.


Ik vind alleen dat Roco met dit model te ver is doorgeschoten. Terwijl dit een echte concurrent voor de andere hobbymodellen fabrikanten had kunnen zijn. Want qua inhoudt zitten ze redelijk goed in elkaar. Alleen de buitenkant is een aanfluiting.

En qua geluid zullen ze wel even veel geluid maken als de Marklin hobbymodellen. In elk geval als ik het vergelijk op de club. Daar zit ook een goedkope motor met vliegwiel en aandrijving op alle assen in, die ook stiller te noemen is dan een vijfpolige motor van Marklin.




n/a

#4
Klopt het model op zich lijkt nergens op. Hobby modellen van Piko / M?rklin zijn tenminste nog wat. Helemaal gelijk.
Maar nogmaals het ging mij nu niet om het model zelf.

Een echte Roco liefhebber w??t wat dat getordeerde anker betekent. Polen scheef gemonteerd, wat zorgt voor een minimaal aanloopmoment. Dus heel soepel zonder schokken vertrekken.
En het is geen goedkopere versie, als ik 'm vergelijk met de motor uit de duurste Roco modellen, ziet-ie er exact gelijk uit en ook de stroomafname (vrij en onder belasting) is gelijk, analoog gemeten met trafo en goede digitale multimeter.

Peter

n/a

#5
Bedankt voor je uitleg weet ik dat ook weer. De motoren van Roco zijn trouwens helemaal niet duur meer. En hoe meer je ervan afneemt des te goedkoper wordt het voor een fabrikant. Een nieuwe andere motor met een kleinere oplage was misschien net zo duur voor Roco, misschien zelfs nog wel duurder. 1 type motor is qua produktiekosten ook veel goedkoper en overal in de modeltrein sector wordt op de centen bespaard.

Zelfs Marklin maakt haar eigen motoren niet meer zelf. De meeste motoren kosten je trouwens niet veel meer alleen klokankermotoren en sinusmotoren kosten je nog behoorlijk wat geld. Maar ook dat zal wel met oplages te maken hebben.

Klaas Zondervan

#6
citaat:
Geplaatst door Davy

.... alleen klokankermotoren en sinusmotoren kosten je nog behoorlijk wat geld. Maar ook dat zal wel met oplages te maken hebben.


Heeft niks met de oplages te maken, maar met productiekosten. Een klokankermotor is lastiger te maken dan een gewone motor en is daardoor vanzelf duurder.
Een sinusmotor is een onnodig ingewikkeld ding en daardoor ook duur. Maar dat heb ik je op de club al eens proberen duidelijk te maken.[8D]

obicham

#7
getordeerdanker motor is dat in het duits schr?gemutter motor ?

Brunel

#8
Waar het maar om gaat is dat je voor 20 euro een motor van hoge kwaliteit hebt, een decoder die ermee overweg kan plus nog wat onderdelen van de aandrijving. Als je dat allemaal los moet kopen, ben je al gauw een eurootje of 70 kwijt.

obicham

#9
citaat:
Het frappante is dat ondanks dat er in de doos een papiertje bijligt dat de lok niet analoog te gebruiken is, de bijliggende gebruiksaanwijzing van de "lok+decoder" dit juist w?l vermeldt, zowel AC als DC. Wat ik zelf nog niet heb getest.


Kan wel analoog gebruikt worden maar de trafo niet te snel opendraaien, lokt springt dan in overbelast modus (knipperende lampjes) rijdt na een paar sec. echter weer verder. Net op een andere site gelezen

Klaas Zondervan

#10
citaat:
Geplaatst door obicham

getordeerdanker motor is dat in het duits schr?gemutter motor ?


Bijna goed,Schr?ggenutet, dat klinkt iets beter.