Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Bels baantje - een beginner begint

Gestart door Andress24, 05 december 2015, 18:43:49 PM

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

doomslu

Citaat van: ERVIN op 24 november 2018, 09:15:13 AM
Je bent heel goed bezig , erg realistisch , ook je asfalt ziet er top uit ....
Vind ik ook.
Doe zo voort, zou de juf zeggen.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

Citaat van: doomslu op 25 november 2018, 11:31:46 AM
Citaat van: ERVIN op 24 november 2018, 09:15:13 AM
Je bent heel goed bezig , erg realistisch , ook je asfalt ziet er top uit ....
Vind ik ook.
Doe zo voort, zou de juf zeggen.  ;)
Een kus van de juf en een bank vooruit!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Andress24

Citaat van: ERVIN op 24 november 2018, 09:15:13 AM
Je bent heel goed bezig , erg realistisch , ook je asfalt ziet er top uit , dus mijn vraag naar jou toe , hoe heb je die gemaakt?
Dat kempisch kanaal is een dagelijks en vertrouwd beeld bij mij , ik fiets er dagelijks langs. ;)

Dank u dank u!
Voor de asfalt hebik een laag gips gegoten, heel glad gestreken en geschuurd en daar dan verdunde houtlijm op waarin ik kwartszand strooi. Ik heb het dan met gewone acrylverf zwart geschilderd (oxyd zwart) en daar dan wit over geairbrushed. Mijn drybrush techniek is nog niet zo ver...  :)

Dit is trouwens gebaseerd op de treinbrug in Balen, daar komt Google Earth er goed dicht bij! 😀
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

mardig23

Mvg Karl

Robrecht

Amai :) En dat noemt zich een beginner  :o
Sjieke dinges! Ik herkende het bruggetje in Balen meteen! Kom er nu en dan wel eens voorbij.

Ik ga proberen dit hier goed te volgen.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Andress24

Hallo modelbouwvrienden,

ik wilde even een teken van leven geven en bevestigen dat ook hier eindelijk weer wat geknutseld wordt! Ik kan nu met enige trots verkondigen dat mijn vals plafond (ik had een redelijk traumatische ervaring met het plafond dat naar beneden kwam) eindelijk klaar is - het heeft ook maar bijna 2 jaar geduurd, met redelijk wat afbreek- en opbouwwerk, gepaard met het nodige stof ... ::) Met excuses voor de onscherpe foto's, er zit een barst in mijn smartphoneglas, net boven de lens  :o



er zit ook meteen wat verkabeling in voor een bijkomende dag/nacht schakeling, voorlopig stel ik het met wat ingebouwde LED spotjes, kwestie van wat fatsoenlijk werklicht te hebben.

Nu kan ik eindelijk aan de rest van de tafel verder werken, op mijn gepatenteerde "ik knal wat hout bij elkaar en doe hokus-pokus" manier.


Don't mind the mess.

Ondertussen eindelijk nog eens een proefrit kunnen rijden op het stuk dat al geelektrificeerd is met wat nieuwe aanwinsten (DMS en een HLD55) om vast te stellen dat er daar ook nog het een en ander nog niet proper werkt. Mijn grootste zorg zijn de Hoffmann wisselaandrijvingen - ik slaag er maar niet in die tongen proper te laten aansluiten. Waarschijnlijk probeer ik het nog eens met een andere oplossing.


Hopelijk tot binnenkort voor een ietwat interessantere bijdrage!
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

rgp

Andres,

Ook al heeft het  jaar geduurd, het plan ziet er perfect uit (kunt mss les geven aan "professionals").

Uw methode van modelbouw is "apart", maar ik volg

Roland

SirGresley

Chinese eetstokjes als verlichtingspaal maar die zijn niet hol.
Of die nieuwe herbruikbare drinkrietjes?
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

raf

ik gebruik die ook als verlichtings paal en ik maak die hol
dremel met slijpschijfje en de paal in een malletje leggen en hopla je haalt hem er doorheen en perfect een rechte snede
daarna met het stof en zeer verdunde houtlijm een papje maken en na het in leggen van de draden (schellak draad)terug dicht plamuren
nadien efkes schuren en verf er op
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Andress24

Bedankt voor de verlichtingspaaltips, die ga ik zeker onthouden!

De volgende stappen zijn nu de rest van de tafel klaar te maken en daarop een spoorlus aan te leggen, zodat ik eindelijk eens rond kan rijden  :P Dan moet ik nog een passende achtergrond kiezen/zelf bouwen en zo langzaam aan de aankleding beginnen denken... Dan zijn we hopelijk weer geen paar jaar verder... ::)
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Andress24

Ik doe de titel van deze rubriek alle eer aan! Ik ben waarschijnlijk de langzaamste bouwer van het modelbouwuniversum, maar ik geef de moed niet op: ooit zal het klaar zijn!

De houten constructie van mijn tafel is nu bijna volledig klaar. Ook het sporennet van de hoofdlijn is nu zo ver klaar dat de twee schaduwstations operationeel zijn, alles onder stroom staat en met detectie voorzien is en bijna alle wissels met servos uitgerust zijn. Af en toe steek ik hier en daar al eens een handje uit richting aankleding, zoals het in kleur zetten van de sporen. Ik zal toch vooral eerst eens wat moeten opruimen!  :o In het plafond heb ik nog een aansluiting voor de LED verlichting voorzien, de inbouwspots zijn mijn "werkverlichting". De knutseltafel is klein maar fijn, ik zoek nog een goede manier om werktuigen en ander materiaal op te bergen.

IMG_20210729_185522 by Andres Snoeckx, on Flickr

De wisselstraat die de twee tafelgedeeltes verbindt. Rechtsonder komt de aansluiting naar een klein depot. De hoofdlijn en het uitwijkspoor komen onder bovenleiding, de zijlijn, het depot en de opstelsporen aan het station blijven voor diesels.
IMG_20210729_185344 by Andres Snoeckx, on Flickr

Het kleine hoofdstation. Rechsonder ontbreekt nog een wissel of twee, daar komt nog een baantje dat het station verlaat richting kanaalhaven.
IMG_20210729_185402 by Andres Snoeckx, on Flickr

De wisselstraat aan de uitgang van het station. De expressweg gaat hier over een brug die de bocht verstopt. Links nog oude sporen van de goederenkoer waar de treinkraan en de ontsporingswagon hun thuis hebben. Die M2 hebben daar eigenlijk niets verloren  ::) Die HLE27 is work in progress, een oude Lima die ik gedigitaliseerd heb en nog op nieuwe pantos wacht.
IMG_20210729_185419 by Andres Snoeckx, on Flickr

De zijlijn die het kanaal kruist en direkt na de brug over een passerelle gaat die de verbinding maakt met de andere kant. De lelijke krappe bocht heb ik verstopt onder een expressweg - daar ontbreekt natuuurlijk nog de aankleding! Links van de kanaalbrug komt dus een spooraansluiting die een betoncentrale bedient en rechts van het spoor komt Bouwmaterialen Remysen. Daaronder verdwijnt de hoofdlijn naar het schaduwstation. De brug heeft haar beste tijd gehad, waarschijnlijk zou ze in werkelijkheid er niet zo onderkomen mogen bijliggen, maar soit.
IMG_20210729_185448 by Andres Snoeckx, on Flickr

Ook aan de andere kant verdwijnt de hoofdlijn naar een schaduwstation, niet onder een berg (dat hebbe we nie in de Kempen) maar een soort gleuf die in een korte tunnel verdwijnt. Links vooraan de opstelsporen van het (korte) schaduwstation. Dit wordt nog afgedekt met een plank waarop dan een klein depot komt. Rechtsboven komt een klein dorpje waar de zijlijn stopt.
IMG_20210729_185316 by Andres Snoeckx, on Flickr

Het schaduwstation, waar dus later een depot bovenop komt. Linksboven komt een talud waar de zijlijn weliswaar doorloopt maar al lang niet meer in gebruik is, en dus als spookspoor in het dekor verdwijnt.
IMG_20210729_185555 by Andres Snoeckx, on Flickr

Zo, hiermee hebben jullie een indruk gekregen van mijn formidabele vooruitgang! Next on the list zijn dus het afwerken van de wisselbesturing, nog een hoop testrijden totdat er eens geen trein stopt, ontspoort of ontkoppelt en dan kan ik eigenlijk aan het plezant decoratiewerk beginnen. Waarschijnlijk eerst een achtergrond (JoWi?) en de dag/nachverlichting aan het plafond, en dan begin ik ergens. Mal schauen!
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

doomslu

Citeer

Die wisselstraat ziet er erg fraai uit!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Citaat van: Andress24 op 31 juli 2021, 13:45:08 PM
...Ik ben waarschijnlijk de langzaamste bouwer van het modelbouwuniversum,...
Reken mij ook maar tot de genomineerde in deze kategorie.

Boeiend sporenverloop is dat, mooi ruimte. Het ziet er allemaal mooi strak en doordacht uit.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Andress24

Bedankt voor de bloemen! Ik vond het ook wel belangrijk dat de sporen er zo realistisch mogelijk zouden bijliggen, maar ik moest hier en daar wel wat compromissen sluiten, maar dat hoort er bij, niet.
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper