Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Bels baantje - een beginner begint

Gestart door Andress24, 05 december 2015, 18:43:49 PM

Andress24

Tijdens de kerstdagen een héél ontspannende bezigheid ontdekt: voor mijn fruitboerderij (er komt ook een heel klein stukje Haspengouw op de baan) wil ik een passende oprit maken. Een plaatje depron en kerven maar...

1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kautenbach

oh, gafe keien zeg ;D ;D

mooie structuur en goed op kleur, je verft eerst de plaat en kerft dan de keien in?

Andress24

Het prachtige ochtendlicht zat er ook wel voor iets tussen, denk ik  ;)

De eerste rijen heb ik gewoon op de witte ondergrond gedaan - daarna heb ik de plaat voorgeverfd omwille van het contrast - nu zie ik de inkervingen tenminste!  :D
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

SirGresley

Andres, om het gemakkelijker te maken voor de kasseien: neem een paar oude penselen, haal de haren eruit en vorm dan de puntjes in de vorm van een kassei. 
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Andress24

Ik heb al lang niets meer bericht, maar er is hier toch al 't een en ander gebeurd. Ik ben al een paar beslissingen verder, waarvan de belangrijkste vooral is dat ik digitaal ga rijden, met de mogelijkheid ook automatisch te rijden. Ik heb gekozen voor de Digikeijs centrale, met blokdetectie en Koploper. De laatste 2 winters ben ik vooral met bekabeling en wisselsturing bezig geweest. Voor de wisselsturing heb ik eerst de Tilligmotors geprobeerd maar die vond ik veel te luid, nu heb ik er van Hoffmann (http://www.hoffmann-antrieb.de/)

Het schaduwstation is al volledig operationeel, met blokdetectie en keerlusschakeling. Nu ben ik aan de wisselstraat in het station erboven bezig (weliswaar met voorlopige bedrading:



De eerste testritjes lukken toch al goed!



Als ik het bekabelen en solderen beu ben, experimenteer ik met ballast:



Binnenkort meer!
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Andress24

Ik heb al heel lang hier niets meer geschreven, maar nu het modelbouwseizoen voor mij weer aangebroken is (het blijkt dus een winterhobby te worden), beweegt er zich weer het een en ander in mijn kelder.

Wat is er al gebeurd?

  • mijn schaduwstation is af
  • mijn stationssporen liggen er aan een kant
  • wissels zijn gemotoriseerd
  • blokdetectie is aangesloten
  • ik begin koploper te begrijpen en heb de baan zoals ze er ligt, kunnen tekenen
  • ik heb al een trein semi-automatisch kunnen laten rijden!

In afwachting van de volgende grote investering (de andere helft van het station) vul ik mijn avonden met testrijden - vooral de Engelse wissels zijn een gepruts geweest. Ook al een visuele oplossing gevonden voor een redelijk onrealistisch scherpe bocht te verstoppen door een viadukt er over te bouwen, met mijn eerste zelf gebouwde struiken. In ieder geval nog genoeg werk voor de komende jaren. Een paar indrukken, er volgen er nog. Graag jullie opbouwende kritiek!


1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Andress24

A propos, als er iemand een idee heeft, hoe ik zo'n Belgische (zeshoekige?) verlichtingspaal voor mekaar krijg, ben ik dankbaar! Die dingen zijn goed 20 meter hoog, alles wat ik kant en klaar vind, is veel te klein...
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

stoomlokje

Er een paar gaan vragen aan de mannen die ze weghalen langs de autostrade. :D
Op de E19 zijn ze deze allemaal aan't vervangen ;)

Andress24

Hm, dan moet ik wel eerst het sprietatoomtoestel bij professor barabas gaan lenen... ik zat eerder aan een praktische 1:87 variante te denken, kwestie van het gevaarte de kelder in te krijgen ... ;)
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Michiel

#25
Is de diameter over de hele lengte hetzelfde? Styreen trekt te makkelijk krom op die lengte, maar in messing? Steviger en hol voor draden...

Willekeurig voorbeeld ter illustratie,  zonder te kijken naar afmetingen en zo:
https://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_odkw=brass+hexagon+profile&_osacat=0&_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=brass+hexagonal+tube&_sacat=0
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Die kleinste tube (5/32") zou wel bruikbaar zijn, ware het niet dat die verlichtingspalen taps toelopen.

Misschien een moedermodel maken in hout en dan afgieten met de draad er gelijk in.
Ofwel het gekende modelbouwersoogje dichtknijpen en de paal gewoon recht laten (dichterlijke vrijheid)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Andress24

Citaat van: SuSke op 12 november 2018, 11:59:11 AM
Die kleinste tube (5/32") zou wel bruikbaar zijn, ware het niet dat die verlichtingspalen taps toelopen.

Misschien een moedermodel maken in hout en dan afgieten met de draad er gelijk in.
Ofwel het gekende modelbouwersoogje dichtknijpen en de paal gewoon recht laten (dichterlijke vrijheid)

Ja, ik vrees dat het ook zoiets zal worden - ofwel een kant en klaar profiel (ik had er in Leuven bijna een meegenomen) en dan moet ik er maar mee leven of ik steek misschien wat uren in een 3D druk of een afgietsel. Ik geloof dat het veeleer iets kant en klaar wordt ;-)
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Andress24

Vandaag eens aan een andere kant van de baan gewerkt en een stuk kempisch kanaal gelegd, met jaagpad aan de ene kant,industrie aan de andere kant. Water komt later.

Direct ook mijn eerste gras met mijn vliegenmepper gezaaid!

En dan ook een reling bijeen gepruld:


Nog wel schilderen...
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

ERVIN

Je bent heel goed bezig , erg realistisch , ook je asfalt ziet er top uit , dus mijn vraag naar jou toe , hoe heb je die gemaakt?
Dat kempisch kanaal is een dagelijks en vertrouwd beeld bij mij , ik fiets er dagelijks langs. ;)