Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Lijn 187, Evelinnez (B) - Arneaux (F)

Gestart door AFB, 04 december 2015, 13:36:34 PM


loebaske


Wat een likje verf wonderen kan doen om het realistisch te maken...mooi

AFB

#137
Hallo allemaal,

Het is al een tijd geleden dat ik hier iets gepost heb. De werkzaamheden lagen niet stil. Maar zoals vaker zijn er geen spannende klussen gebeurd. Vooral het ballasteren van de opstelsporen heeft wat tijd gekost. Op het moment liggen de werkzaamheden wel geheel stil om dat we gaan verhuizen. Dit betekent niet dat de baan naar de eeuwige rangeerterreinen verdwijnt. Ooit heb ik met een vooruitziende blik besloten om alles in modules op te bouwen. Daar heb ik gelukkig met de elektra en aankleding rekening mee gehouden.




Ik heb niet veel afbeeldingen van het afbouwen. Na 2 dagen lag alles plat en kon het naar de tijdelijke opslag.


En dit wordt de nieuwe hobbykamer. Een ruimte van 5,1m x 5,1m. De baan zal dezelfde afmeting behouden


Omdat ik nu niks aan de baan kan doen ben ik wat aan het prutsen met sporenplannen voor het stationsdeel. Het is vooral proberen zo veel mogelijk te vereenvoudigen zodat er niet te veel kermis komt. Om te kunnen rangeren heb ik verschillende aansluitingen verzonnen. Tot zo ver ben ik tot dit plannetje gekomen. Het is niet op schaal en vooral schematisch bedoeld.

Vriendelijke groeten,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

Floris

eerlijk gezegd zou ik met een aftakkende lijn en zoveel industrie wel een stuk meer stationssporen verwachten. Twee of drie reizigerssporen en dan nog zeker 3 goederensporen, maar dat is misschien niet helemaal wat je voor ogen hebt...

AFB

#139
Nee het blijft een enkelsporige zijlijn. Tenminste dat is de gedachte. Maar de wagens die hier opgepikt worden gaan naar het nabijgelegen Evelinnez Formation waar wel de nodige sporen liggen. (Dat zijn mijn opstelsporen) Er zal per aansluiting hooguit 2 a 3 wagens opgehaald of gebracht gaan worden. Kleinschalig dus. Een klusje voor de buurtgoederentrein ("caboteur") Ik moet hier nog goed over nadenken. Als het nog te veel blijkt dan gaat de snoeischaar er verder in.

De aftakkende lijn is niet meer in dienst. Het station heeft dus al een sanering gehad beeld ik me in. Anders had ik inderdaad een derde perronspoor er bij gemaakt. Dat is vervallen nu ik wissels aan de linkerzijde verwijderd heb die in mijn eerste plan stonden.

De gedachte is eigenlijk een zijnlijn tussen België en Frankrijk met een tweeuursdienst. Waar met geluk een goederentrein overheen gaat of een verdwaalde omgeleide trein. Dagelijks komt de buurtgoederen een rondje doen om wagens te brengen en te halen.

Dit sporenplannetje vormt trouwens de basis van mijn tekening. Wel hier en daar verbouwd natuurlijk:



Dit was één van de oorspronkelijke plannetjes.
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

vyncky

Hoi Arno,

Succes met de verhuis!

mbt je  sporenplan. Ik zou je industrieaansluitingen niet recht of evenwijdig maken met de rest van je sporen.
Probeer je haakse bochten ook wat te camoufleren tussen hogere gebouwen en/of bomen.

En bijvoorbeeld die ballastgroeve rechtstreeks aansluiten op het hoofdspoor: zoals je voorbeeld in Hamois en Condroz.

Enfin, het zijn maar ideeën  ;)

Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

OlivierV

Hey Arno, ik vind het orignele er wel wat leuker uitzien qua aantal sporen en aansluiting, wel zou ik proberen er wat dynamiek in te brengen door het niet zo rechtoe rechtaan te doen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

AFB

Bedankt heren voor jullie reacties.

Mijn tekening is inderdaad nogal rechtaan. Het is een schematische weergave die niet op schaal is en meer gemaakt als denkpiste voor het sporenplan. De bochten, gebouwen en al die andere dingen moeten er verder nog bij verzonnen worden. Ik heb er al een aantal af maar de precieze positie daar moet ik ooit een klap op geven. Dit plan ligt al een tijd te wachten en er is door de jaren heen al veel in gesnoeid, verkleind en veranderd. Ergens ben ik nog steeds bang dat ik de klassieke fout maak door te veel te willen of eigenlijk veel te ver er over nadenk.

@Yannick. De aansluiting van de groeve is dan in de originele tekening van Hamois spoor 4 maar dan verlengd. Het maskeren van de bochten zal nog een moeilijke zijn. Vanwege de grootte van de baan kan ik helaas niet de meest ruime bogen leggen.

@Olivier. Bij de eerste zitten er inderdaad meer speelmogelijkheden. Vooral het grote aantal engelse wissels plus de hoeveelheid overige wissels hebben me aan het nadenken gebracht of dit wel realistisch is bij een klein station aan een zijlijn. Aan de andere kant en dan ga ik mee met Floris. In hoeverre praat ik nog over een klein station met zo veel actieve aansluitingen en een eigen goederenbundel om de hoek.

Even een korte samenvatting van mijn gekozen thema. Ook om het voor mezelf om het als reminder weg te zetten: Het is een enkelsporige zijlijn tussen België en Frankrijk in de jaren negentig. Deze lijn is gesitueerd onder de lijn Charleroi - Namen met invloeden van de Athus-Maaslijn en lijn 42. Het spoorvervoer is beperkt tot een tweeuursdienst met de dagelijkse caboteur. Een enkele doorgaande goederentrein mag ook. In geval van stremming op andere hoofdlijnen rijden er ook omgeleide internationale- en goederentreinen. De verschillende aansluitingen kennen elk hun eigen vervoer. Diervoederfabriek RouCou  ontvangt graanwagens en een enkele gesloten wagen. De mosterdfabriek ontvangt gesloten wagens. De groeve tremies en het onderhoudsbedrijf doet onderhoud aan goederenwagens, industrielocomotieven en werkmaterieel. De omgeving is een kleine plaats.

Vriendelijke groeten,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

mahtoska1

Het is zeker een zeer leuk thema. Succes met je verder plannen.

AFB

Bedankt Pieter. Eerst nog "even" verhuizen. Hopelijk kunnen we deze winter alles weer opbouwen.

Vriendelijke groeten,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

AFB

Hallo,

Zo zijn we weer een paar maanden verder. De verhuis is gedaan zonder grote problemen. Vandaag hebben we de baan opgehaald van de opslag waarna de opbouw weer kan beginnen. Zoals voorzien zijn er een paar kleine beschadigingen maar dat is te overzien.



We hebben weer wat te doen deze winter.

Vriendelijke groeten,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

AFB

Hallo,

In dit draadje geen al te spannende verhalen. We prutsen eindelijk verder na de verhuizing. Voordat ik de baan opbouw moet ik een paar kleine reparaties uitvoeren. Gelijk wil ik van de gelegenheid gebruik maken om elektrisch wat voor te bereiden nu ik er makkelijker bij kan. Vandaag stond dus een reparatie op het programma.


Eén klemmenstrook was afgebroken. Dus die is vervangen.


Even later is de strook vervangen. Deze klemmenstrook had ik voorzien om het af- en aankoppelen van het wisselpaneel te vereenvoudigen. Het aansluiten van het paneel gebeurd als de modules weer op de poten staan. De draden en de klemmen zijn genummerd. Dus het is 1 op 1 aansluiten.


Even een totaaloverzicht van de kabelzijde van de module. Linksonder de kabelstrook die vervangen is. Rechtsboven een aantal nieuwe die bedoeld zijn als terugmelding voor een ooit te bouwen wisseltableau. De spaghetti verdwijnt straks weer netjes in een kabelgoot.


De andere kant van de wisselstraat van Evelinnez Formation.

Zoals het er nu naar uit ziet zijn er slechts enkele kleine beschadigingen. Ooit heb ik beslist om alles in modules op te bouwen en dat heeft zich zoals het er nu uit ziet uitbetaald.

Met vriendelijke groeten,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

AFB

#147
Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik weer verder met de opbouw van de baan. Na de verhuizing ben ik een tijdje bezig geweest met het terug aansluiten van de elektra en kleine reparaties.


Alles staat weer op poten. De eerste treinen hebben weer gereden.



De eerste nieuwe aanwinst na de verhuizing is Jouef 2375. Een locomotief uit de SNCF- serie 66400. Deze machines werden gebruikt op de spoorlijn Charleville-Mézières - Givet. Aangezien ik deze lijn vlakbij de grens met België diverse keren heb bezocht moest de locomotief er natuurlijk komen.




Gelijk maar wat andere Franse locomotieven er bij gezet. In het midden een REE SNCF 67400 en rechts een Roco SNCF 72000.





De Jouef SNCF 66400 met een LS Models SNCF Caravelle. Helaas komt deze weinig op de baan. Het stel ziet er mooi uit maar rijdt belabberd. Dit type locomotief en de Caravelle werden ingezet op de lijn Charleville-Mézières - Givet.


Even naar het Franse seinhuis van Arneaux Marchandises.



De laatste aanwinst van voor de verhuizing was Brossel 553.29 van Piko. Alhoewel mijn baan in de jaren '90 is geplaatst past deze motorwagen er goed bij omdat deze bewaard is gebleven door het TSP.

Met vriendelijke groeten,

Arno

Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

mark7758

Ziet er goed uit Arno. Ga zo door.
Blijft een leuk verhaal. Ga ik ook nog eens doen. Als ik ooit zover ben.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.