Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Ruimte 4,2 op 3m

Gestart door Svendw, 03 december 2015, 00:15:50 AM

philippe_007

Tja, zo'n baan is wel tof kwa grote, de vraag is of je overal aan kan...

OlivierV

Ik zal straks ne keer tekenen, had wat te lang geslapen en moest nog naar de les deze middag dusja.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Svendw

@olivierV: staat me zeker aan, wil ook langere treinen hoor, maar zit nu op kleinere ruimte, dus ik werkte daar rond.. Ben benieuwd, groot station is zeker watk zoek!

@Tom: in boog werken zie ik ook wel zitten, alleen bereikbaarheid zitk beztje mee. Wil overzl aankunne zonder knielappe aan te doen of over mijnen buik te rollen 😜

@suske: nette tekening! Is er al wat gerealiseerd van deze baan? Ik zit met een klimspiraal, maar daar kan altijd een mouw aan gepast worden natuurlijk..

Groeten Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

OlivierV

#18
Ik ben klaar al is het eigenlijk niet echt 100% perfect, maar 't kan voor inspiratie zorgen, was oorspronkelijk van plan slechts 1 spiraal te gebruiken, maar 't zijn er 2 geworden, past nipt in de ruimte.

*Schaduwstation leg je volledig aan zoals je zelf wil met C-rails
*Zichtbaar deel => Slanke C-rail wissels dan ook allicht en ook de nieuwe boogwissels van marklin in c-rails met boogstralen r5 en r6 zitten erin als overloop wissel verdoken onder een brug om die korte bocht weg te moffelen.
*Zichtbaar deel => tussen de wissels overal flexrail voor een vloeiend sporenverloop, dit kan door ofwel marklin K-rail flex ofwel 2-rail code 100  (peco of iets dergelijks) met toevoeging van een middengeleider, zodoende kan je een mooi en realistisch resultaat bekomen, ook met 3-rail dus.

Ik heb zoveel mogelijk rekening gehouden met je Antwerpen-Berchem uitgangspunt. Zodoende een station in een heel ruime boog (een straal van om en bij de 2 meter), met wel heel erg lange perronsporen. Perrons heb ik wel niet overal getekend, je zou kunnen gaan voor 3 of 5 perrons voor personenverkeer, de extra sporen zijn sporen die het goederenverkeer continu kunnen doorlaten, vandaar dat er voor en achter het station overloopwissels liggen.

Scherpe bogen worden onttrokken aan het oog door de autosnelwegbrug (rechts) en links wordt de spiraal naar beneden zo aan het oog ontrokken.

Paradespoor is er echter niet, je beschikt hier over een groot en druk doorgangsstation waar vele treinen stoppen voor personenverkeer maar ook veel cargo passeert.

Spiralen zijn uitgevoerd in R3 en R4 zodat je probleemloos met rijtuigen op schaal kunt gaan rijden.


Schaal is 1/10, dus 1cm = 10cm in het echt.

Niets houdt je tegen om hier aanpassingen aan uit te voeren. Je kan bv de perronsporen naar achter brengen en 1 of 2 sporen naar voor halen om het goederenverkeer te laten passeren, zo passeert dat voor voor je neus ipv achteraan achter de perrons. (en dus minder in het zicht)

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Citaat van: Svendw op 08 december 2015, 22:32:03 PM
@suske: nette tekening! Is er al wat gerealiseerd van deze baan? Ik zit met een klimspiraal, maar daar kan altijd een mouw aan gepast worden natuurlijk..

Die plannen zijn letterlijk in het water gevallen na een verhuis.
Beschik nu (nog niet) over een veel kleinere ruimte waar iets van 2,00 x 0,60m in zal kunnen.
Wordt dus automatisch een klein rangeerbaantje à la timesaver/inglehook maar dat is ook leuk.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Freek

Op het eerste zicht toffe en mooie plannen, maar het wordt denk ik moeilijk naar bereikbaarheid. Maar het brengt mij wel op ideeën voor mijn baan.

Svendw

Olivier, mooi plan!

Enkel zou ik 1 spiraal niet echt gebruiken als spiraal, maar eerder als 'keerlus' naar een verdiep lager, min of meer parrallel met het station dan en iets naar voren, waardoor je toch een soort paradestuk krijgt.

Schaduwstation kan eronder geplaatst worden eveneens met keerlus dan, spiraal overbrugt een hoogte van 32cm, plaats genoeg om een klein tussenverdiep en paradestukje te creëren denk ik..

Kan al nie wachten om het uit te voeren! 😜

@suske: ik kom van een ruimte van 2 op 3 waarbij er veel ingemaakte kasten zijn, tegen de muur aanwerken zat er dus niet in, dus ik verbeter mezelf wel, hoewel ik op deze ruimte toch wel het maximum eruit gehaald heb (denk ik zo).

Groet Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

Metpetergaathetbeter


OlivierV

Er zijn sowieso nog mogelijkheden hoor, zal deze middag nog eens tekenen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Svendw

Ben benieuwd Olivier!

Is op papier zie ik?

Moeten eens kijken om de originele hier te krijgen  8)

Groet sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

OlivierV

Citaat van: Svendw op 13 december 2015, 12:59:30 PM
Ben benieuwd Olivier!

Is op papier zie ik?

Moeten eens kijken om de originele hier te krijgen  8)

Groet sven
Zal zeker op papier zijn, niks werkt heerlijker dan papier en potlood maar 't is er gisteren niet meer van gekomen. We waren te druk bezig met een kast naar het eerste verdiep te verhuizen via een stelling langs buiten en dan door het slaapkamerraam. Al bij al ging dat heel erg snel, zal er straks aan beginnen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Svendw

Mijn zetel heb ik op een ladder getrokken met nen spantiem, 2 verdiepen hoog... Kan er van meespreke dus haha
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎