Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Ruimte 4,2 op 3m

Gestart door Svendw, 03 december 2015, 00:15:50 AM

Svendw

Heren,

Wegens een aankomende verhuis zal ik mijn baan moeten afbreken en weer opnieuw moeten beginnen! De ruimte is al bekend, evenals de afmetingen dus ik zit lekker te dromen 😎

Maar ik vroeg me af wat er mogelijk was.

Momenteel heb ik enkel een kopstation met 'om de hoek' een klimspiraal naar een schaduwstation.

De klimspiraal zou ik willen hergebruiken.

Wat wil ik?
Een riant station a la berchem, dus met de 2 middenste sporen die verdwijnen in een tunnel (perron op de helling) in het midden, in totaal een 6-tal perronsporen. (De nadruk ligt hier op personenvervoer).

Een schaduwstation zo groot mogelijk uiteraard..

Verder,  een paradestukje misschien?

De ruimte zelf kan ik volledig benutten, alleen in 1 hoek staat een deur (normale afmetingen), dus daar tegen misschien wel de spiraal bouwen?

Kan misschien iemand wat tekenen?

Owja, ik rij met C-rails van marklin!

Ps: het hele klimspiraal-topic heb ik al gelezen, dus de pro en contra's hoeven niet herhaald te worden...

Groet sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

OlivierV

#1
Ik denk niet dat je iets a la Berchem kan maken in die ruimte zonder geforceerd over te komen. In welke hoek staat de deur?

Je zou wel flexibele rails (k of 2-rail met middengeleider) kunnen overwegen om toch meer peronoppervlakte te verkrijgen door alles in een flauwe boog te leggen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Svendw

Olivier, deur staat in een muur van 4,2m, maar zwaait open naar een muur van 3m.. Moet dus daar 1m vrijhouden..

En klopt, dat dacht ik ook al, een mens mag wat dromen he haha

Groet sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

59erke

Als ik dergelijke ruimte ter beschikking had zou ik opteren voor een kopstation van gemiddelde grootte.
Geplaatst ergens in een hoek achteraan waardoor je echt binnen kijkt aan de spoorkant.

Als je het kopstation dan nog iets hoger legt dan het resterende gedeelte van de baan (lees treinen rijden onder het kopstation via een tunnel) dan heb je nog een hele baan ter beschikking voor scenery

Misschien niet goed uitgelegd maar ik hoop dat je mij kan volgen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Freek

Mijn ruimte heeft ongeveer dezelfde afmetingen, maar ik weet ook nog niet goed hoe en wat.
Wil je alle muren gebruiken, een 'tafel' in het midden of slechts een gedeelte?
Dit had ik reeds uitgewerkt, nog niet definitief, maar iets in die trend.
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22456.msg300961.html#msg300961
Hierboven komt dan de echte baan. Daarover ben ik nog aan het denken/uitproberen.
Maar ik had ook iets gelijkaardig in gedachten.

Svendw

Ziet er al goed uit, maar ik zou een paar kleine aanpassingen doen..
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

Snobby Crash

Sven,

Ik denk dat het toch eerst even aan jou is om een schets te maken van je
kamer, en een schets hoe je zelf ongeveer je sporenplan wil gaan maken.

Hierop is het dan voor de forumleden veel makkelijker om aanpassingen en
opmerkingen te geven.

Geert

OlivierV

Sven,

Wat wil je precies uitbeelden, heb je nog gedachten naast Antwerpen-Berchem, want gezien je ruimte lijkt mij dat niet zo verstandig, alhoewel je altijd wel wat kan proberen om er een impressie van op te wekken ...

Werk langs de muren (=maximaal bruikbare rijlengte) en eventueel 2 spiralen aan elke kant zoals dat bij Reeves het geval is.

Je C-rails, hou die voor je schaduwstation, dan heb je daar goede bedrijfszekere rails liggen. in het zicht kan je die ook gebruiken, maar voor het oog zou ik dan wel enkel opteren voor slanke wissels en zo ruim mogelijke boogstralen, eventueel stukken K-flexrail of 2-rail met middengeleider om het geheel vloeiender te maken. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Svendw

Olivier, klopt dat ben ik van plan.
Aan de uiteinden van de 'zwaai' van de deur een spiraal/keerlus, zodat ik een 'hondenbot' principe heb, maar dan boven elkaar..

geen verder idee eigelijk, ik leg me wel toe op personenvervoer, dus een leuk station zou wel mooi zijn! langste trein nu is 1m60, dus die zou toch moeten kunnen rijden.

na lang zwoegen (it'er die ik ben 8) ) een klein plannetje in paint getekend!



groeten Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

Gerolf

Meestal zijn er in een kamer nog andere zaken dan een deur waar je bij moet kunnen: raam, verwarming, ...
... en zo kom je tot een oppervlak dat nuttig kan zijn om een baan op te bouwen.
... en vanuit dat beschikbare oppervlak kan je gaan schetsen.

Heb ik ooit in MSM uitgelegd. Samenvatting vind je hier: http://meb.gerolf.be/home/terzijde/nplanmaak.htm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Svendw

Gerolf,

Daar is over nagedacht. Geloof me of niet, maar dit is echt de beschikbare ruimte die ik heb ;-)

Groet
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

OlivierV

1m60 voor de langste trein dat is niks he qua lengte, als je toch met iets van een realistische sleep (dus ook lange personentreinen wil kunnen stoppen) zal je toch een lang perron nodig hebben.

Ik meen mij te herinneren dat de halteplaatsen van de NMBS perrons hebben van ongeveer 7 rijtuigen, dus pak een 200m, deel dit dan door 87 en je hebt iets van een dikke 2m perron. ;)

Ik wil gerust morgen even wat voor je gaan tekenen, je laat maar weten of het je aanstaat of niet.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

philippe_007

Tja, een sleep van 7 rijtuigen en de loc erbij en je zit snel aan 2m40, dan moeten uw sporen om mooi te ogen bijna 3m zijn.
dit betekend dat een muur van 4m volledig in gebruik wordt genomen voor uw station.
Op zich als je een U-opstelling maakt is dit wel haalbaar. Je kan ook het station meer opschuiven naar de muur van 3m en in een grote boog bouwen, dan heb je meer ruimte links en rechts.
Sowieso zal het station het grootste deel van de baan zijn.

reeves

En waarom niet een deel van de baan diagonaal? Is je lengte een pak groter mijn gedacht , van hoek naar overkantse hoek met een uitloper gelijk met de muur om te rangeren met loods oid

Groet Tom

SuSke

Een paar voorbeeldjes die ook in zo'n kamer moesten passen  8)




Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.