Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

probs met de nieuwe 51

Gestart door argilla, 16 juni 2006, 15:42:17 PM

argilla

Daar de nieuwe 51 digi en sound met 3 assen per bougiestel is uitgerust, krijg ik telkens hij de engelse dubbele kruiswissel oprijdt een foutmelding :(( roco locmaus 2 digi dus) U weet wel die beruchte streepjes die van en naar elkaar toelopen. Dit zowel in kruip^als met normale snelheid. Met de hand verder duwen tot over de kruiswissel start hij terug opnieuw ( na het doorlopen van de opstart procedure)
De andere bv 62 heeft dit niet.
Wat is hier aan de hand ???? xx(
Nu de loc zelf doet het prima hoor ! Dus het moet in de wissel liggen , maar wat ??
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

citaat:
Geplaatst door argilla
U weet wel die beruchte streepjes die van en naar elkaar toelopen
Ken ik niet. Wijst dit op een kortsluiting?
Als het dat is, zou ik via het artikel van Jacques Temmerman uit MSM49 je wissel eens kritisch bekijken. Mogelijk raken de binnenkanten van je wielflenzen een wisseltong die een tegengestelde spanning voert. Over welk merk "engels wissel" gaat het trouwens?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Peco wissel. Aangesloten zoals het moet Dus ook de isolatie die moet zijn. Stond ook zo in nr49 van J.T
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Peter

Hallo Argilla,

Aangesloten zoals het moet is geen garantie. Ik had al mijn Roco line wissels al ingebouwd en van aandrijving voorzien en alles werkte naar behoren, behalve bij een wissel.
daar zat een kortsluiting aan het hartstuk. waarschijnlijk zat er een hele kleine braam aan de rails voor het hartstuk.
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik direkt een andere gekregen heb, ook al was die reeds gelijmd geweest.
Vanaf nu test ik alles uit VOOR ik iets inbouw.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Ik vermoed dat je de SL-190 bedoeld. Daar kan je in het midden een 'vals' contact maken via je wielflenzen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik vermoed dat je de SL-190 bedoeld. Daar kan je in het midden een 'vals' contact maken via je wielflenzen.


Hoe bedoel je Gerolf ?? kan je iets meer uitleg geven (en kan ik hier zelf iets aan doen ,?)[?]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

de omcirkelde plaatsen zijn plaatsen waar een wielflens kortsluiting zou kunnen maken:



De kwaliteit van de afbeelding is niet geweldig - hij is ingescand vanuit een oude peco-catalogus [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Wielflens kortsluiting lijkt mij met de nieuwe wielen van mehano zeer onwaarschijnlijk.
Raken de wielen van een draaistel op verschillende punten de verschillende  hart stukken.
Ik bedoel verbind een draaistel wellicht de twee hartstukken door
Zoek het volgens mij in de lengte van het  51 er draaistel die iets door verbind wat niet mag
duw de lok mm voor mm over de wissel en kijk wat met wat verbonden is als het fout gaat.
Het is maar een sugestie ik weet ook niet meer of beter

wim ysbeer

ERVIN

Ik heb dit probleem met mijn 52er,het is te zeggen,als ik rij met de loc-sound op,dan valt hij stil op mijn engelse wissels,ongeacht welke snelheid,rij ik zonder loc-sound op,dan is er geen probleem??!!
Heel raar[?]
Mijn andere locs hebben geen problemen.

patrick smout

Net even alle rijrichtingen uitgetest met mijn 51 op de 2 stuks sl190 in m'n baan
Heb het euvel hier niet, al moet ik wel zeggen dat ie wel even hapert (licht uit etc.) op een bepaalde plaats bij ??n wissel in ??n afbuigende rijrichting (andere rijrichting gaat goed). Is echter geen kortsluiting omdat de verlichting van andere locs normaal aan blijft maar de stroomafname is daar dan toch niet echt perfect te noemen.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

argilla

dat gebeurt enkel op de Sl190. Heb enkele proeven gedaan ( zoals aangegeven door Ysbeer). Het zijn de binnenste assen van het boogiestel.( het boogiestel is te lang maw, doordat de 190 ook slank is krijgt men op een bepaald ogenblik een kortsluiting bij afbuigend, denk ik) De oplossing ( denk ik) bestaat erin deze tevervangen door kunststof wielen ( geen assen) zodat er een totale isolatie is of men kan misschien de andere binnenste as omkeren zodat de isolatie van het wiel ( die allemaal aan dezelfde kant zitten) in de tegenovergestelde kant zit ??? ( nog niet geprobeerd is slechts een suggestie)
t.o.v de boogies, en misschien verhoogd dit nog de trekkracht. Het zijn dus de wielen die een kortsluiting geven via de assen. Maar nogmaals dit is maar een korte proef. Heb nog geen enkele andere mogelijkheid onderzocht.
Wie weet meer ??? of kan meer uitleg verschaffen of heeft ook al proeven gedaan ???[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Als het enkel om de binnenste wielen gaat zou ik:
- de afstand eens controleren (misschien staan ze iets te dicht bijeen)
- nakijken of ze geen "vals" elektrisch contact maken via het frame van je bougie o.i.d.
- toch die wissels zelf eens nakijken, zoals eerder beschreven.

Ik heb zelf (nog) geen 51 - wacht op de 6-cijferige. Mogelijk kan ik via een foto van het onderstel met je meedenken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Ik zou in ieder geval geen ombouw gaan plegen aan de lok.
Op die manier blijf je bezig de volgend lok heeft mischien weer de zelfde fout en dan moet die ook onder het mes.
Kunsstof wielen zijn meestal niet rond,niet mooi of niet te krijgen.
Als het echt zo is dat het wiel de raistaven met elkaar verbind kun je ze misschien iets ver buigen (de tong).
Je schreef dat je de wissel heb aangepast met extra isolatie en dergelijke,betekend dat ook extra ansluitingen met b.v draadjes aan de tongen (zoals in MSM werdt gezegd).
Zoja kijk dat nog eens goed na,of haal het weg en kijk dan.
Heb je nog een orginele wissel van het zelfde type ,ja hoe doet die het???

Blijft verrekt moelijk zo opafstand.

Wim ysbeer

ysbeer

Ik zou in ieder geval geen ombouw gaan plegen aan de lok.
Op die manier blijf je bezig de volgend lok heeft mischien weer de zelfde fout en dan moet die ook onder het mes.
Kunsstof wielen zijn meestal niet rond,niet mooi of niet te krijgen.
Als het echt zo is dat het wiel de raistaven met elkaar verbind kun je ze misschien iets ver buigen (de tong).
Je schreef dat je de wissel heb aangepast met extra isolatie en dergelijke,betekend dat ook extra ansluitingen met b.v draadjes aan de tongen (zoals in MSM werdt gezegd).
Zoja kijk dat nog eens goed na,of haal het weg en kijk dan.
Heb je nog een orginele wissel van het zelfde type ,ja hoe doet die het???

Blijft verrekt moelijk zo opafstand.

Wim ysbeer

argilla

voor Ysbeer
neen, heb maar 1 SL 190. Maar denk eraan hem eruit te wippen daar ook mijn reeks 27 condenz stomer dit euvel ook heeft.
Anderzijds de wissel heeft geld genoeg gekost. En deze vervangen door 3 andere gewone wissels komt nog duurder uit. Wat een dilemma [xx(]
Door wielen te laten draaien ( een vriend van me is fijn mechanieker-draaien) dacht ik ([?]) een oplossing gevonden te hebben. D e kunststof is Armiflor, kei hard en breuk bestendig kan tegen een T? van 300 ?C. Is een twee-componenten kunststof voor industrieel gebruik.
Maar dat is zoveel werk ( cad-cam bewerken, kan natuurlijk ook inscannen met scan-device van mijn vriend die een computer gestuurde ((hoe heet dat ding weer cnc  of zoiets))heeft en de garantie dat het opgelost is ???.
Het eenvoudigste is zoals U zegt een nieuwe kopen en zien of die het ook heeft.
PS:  In de club gebruiken we ook Peco 75 elektrofrogs en de ervaring leert dat er weleens een slechte tussen zit. ( We hebben op de clubbaan 33 wissels op het geheel en daarvan waren er 4 slechte dwz met onvoldoende elektrische kontakten en andere mankementen)

Wim wat denk je ?


argilla
H0, On30, 1/29, Gn15