Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Verwijderen Van verf (MSM33)

Gestart door coalminer, 24 december 2004, 00:55:33 AM

coalminer

In MSM no33 staat een interessant artikel over het verwijderen van verf van locs en  ander rollend materiaal uit kunststof .Alle werkwijzen in het artikel werken naar behoren . Als Amerikaans georienteerde modelspoorder heb ik een ruime ervaring in het verwijderen van verf, de meeste locs worden opnieuw gespoten, en de methode die ik het beste vind (en ook het properste) is met gedenatureerde alcohol (IPA), niet het spul om in het sproeiwater van de ruitenwisser te doen , maar de + 90% alcohol van bij de apotheker .
Kost ongeveer 1 tot 1,5 euro per liter .Volledig oplosbaar in water, weinig reukhinder , alleen oppassen voor vuur natuurlijk !!Neem een grote bokaal , vul met alcohol , doe het object erin en doe het deksel erop .Het resultaat scheelt van merk tot merk . Moderne spullen , made in China , zijn verfloos na 10 minuten . Oudere locs die nog met echte verf geschilderd zijn moet dikwijls wat langer ondergedompeld blijven . In extreme gevallen kan het soms 24 uur duren, kunststof (meestal styreen) wordt echter niet aangetast.Ook zeer geschikt om decals te verwijderen (met een oorstokje bv.)Na gebruik filteren en terug gebruiken natuurlijk . Andere methodes , zoals ovencleaner en remolie werken ook , maar hebben hun nadelen . Ovencleaner is bijtend en gevaarlijk voor ogen en handen . Remolie werkt niet altijd omdat het bijtend element tegenwoordig niet meer in de moderne remolie zit , precies om verfbeschadiging en invreting tegen te gaan .Als er iemand anders nog een ander systeem gebruik wil ik het wel horen !

Groetjes

Rene




 

tonycabus

Alweer die Isopropyl-alcohol. Het lijkt wel wonderolie...[;)]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Alweer die Isopropyl-alcohol. Het lijkt wel wonderolie...[;)]

Tony





Hik , wat zegt ge ? Hik. [:p][xx(][:D]

bartie

citaat:
Geplaatst door Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Alweer die Isopropyl-alcohol. Het lijkt wel wonderolie...[;)]

Tony





Hik , wat zegt ge ? Hik. [:p][xx(][:D]



Nu al beschonken?en de feesten moeten nog beginnen.[:D]

Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door bartie

citaat:
Geplaatst door Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Alweer die Isopropyl-alcohol. Het lijkt wel wonderolie...[;)]

Tony





Hik , wat zegt ge ? Hik. [:p][xx(][:D]



Nu al beschonken?en de feesten moeten nog beginnen.[:D]



Vroeg begonnen is half gewonnen.

Ik ben BOB : Breng Ons Bier.

janjozef

Als ge van den isopropyl-alcohol zoud drinken zoudt ge minstens een tijdje op de vrolijke viekante meter zitten te zingen [:o)]
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Johnnytrein

Nu weet ik plots waarom ik zo vaak het toilet moet bezoeken dat is het wonderolie effect  [?]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Hapag Lloyd

Dan zijn we terug on-topic : verwijderen van verf ... in de WC-pot. [:D][:D][:D]

tonycabus

D??r wachtten we op: af en toe een goei scheut lachen[:D]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

loco

Indien gedenatureerde alcohol (IPA) hetzelfde is als isopropanol (wat ik ook steeds in de apotheek koop) dan heb ik daarmee niet steeds het zelfde goede resultaat als in de inleiding verteld wordt. Maar ik ga direct nog eens proberen. Ik heb hier enkel spullen liggen waar de verf en de decals af moeten.

loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

Gerolf

Ik ben geen chemicus, maar volgens mij:
Gedenaturaliseerde alcohol is ethanol, het alcohol dat in dranken zit, maar dat is "gedenaturaliseerd" om het z??r slecht te laten smaken - ongeschikt te maken voor consumptie dus. Het is het meest bekend als "ontsmettingsalcohol".
Isopropanol is eigenlijk isopropyl-alcohol, een veel grotere molecule dan ethanol (maar ik weet niet hoe ze er precies uitziet)
Waarom isopropanol beter verf verdund en verwijderd dan ethanol is mij niet bekend, maar ik weet wel dat het zo is.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

melilla

ga zometeen effe naar de apotheek daarvoor [:D]
het is dus de gedenatureerde alcohol die je moet gebruiken en niet die andere????

Gerolf

citaat:
Geplaatst door melilla

ga zometeen effe naar de apotheek daarvoor [:D]
het is dus de gedenatureerde alcohol die je moet gebruiken en niet die andere????

Nee, het is de isopropanol die je nodig hebt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw