Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Nieuw hier

Gestart door TomD, 22 november 2015, 14:49:17 PM

Huugooke

Citaat van: TomD op 24 november 2015, 14:01:55 PM
mijn intresse is meer de duitse stoomlocomotieven, de echte oude trekpaarden  zo van rond de jaren 50
En dat zijn niet toevallig de duurste  :)
De keuze bij M is zeker groot genoeg, en soms brengen de andere merken ook wel eens zo'n drierail versie uit.

TomD

Wat raden jullie aan ik heb nu nog een budget van rond de 250 dat ik ging spenderen voor modeltreinen.

efl045

#32
Citaat van: philippe_007 op 24 november 2015, 13:41:17 PM
Het enigste nadeel is dat de lok (buiten dat ze minder mooi zijn afgewerkt) op batterijen rijden.

Als je nadien wilt overstappen naar een (echt) digitaal systeem, dan zijn enkel de sporen te recupereren, de locs zal je moeten vervangen.

Ik geloof niet dat dit goed advies is want er klopt niks van...
Er worden hier een aantal zaken door elkaar gehaald, de set die gekocht is behoort tot de reeks 'Start up' en die werkt, op de IR afstandsbediening na, niet op batterijen zoals de treinen van de 'My world' batterij reeks en ze zijn dan ook gewoon digitaal bruikbaar.
Märklin werkt de verwarring mee in de hand want op de oude dozen van de 'Start up' sets staat ook nog 'My world'...
Maar dat had Tom in tegenstelling tot sommige adviseurs wel al begrepen  ;)
Niks mis met deze set dus.

dani

#33
ik heb de indruk dat de "Start Up" reeks eerder op het Delta systeem gebaseerd is lijkt dan op "My World" en dus eigenlijk wel "digitaal met sleper" is :-)

Dan kan je gaan uitbreinden...
Als je nog 250 euro aan de trein wil bij uitgeven, dan zou ik je zeker aanraden om eerst en vooral nog wat sporen aan te schaffen, en wat wissels, dan kan je leren rangeren (vergeet dan niet een ontkoppelrail) en/of meerdere treinen tegelijk in het oog houden en besturen, wat op zich soms moeilijker lijkt dan het is als je baan de mogelijkheid biedt dat ze samen op 1 spoor komen.

Je hoeft daarom niet alles nieuw te kopen, als je even goed rond kijkt, of bij een 2dehands zaak binnen loopt, kan je vaak sporen en dergelijke (ook loks) aan kleine prijsjes kopen.   Als die dan een klein beetje vervuild zijn, heb je genoeg aan een fles wasbenzine (ongeveer 5 €) en een railgom (8 a 9 €) om ze weer proper te maken.   Dan kan je beginnen uitbreiden en wordt het leuk.   Voro je het weet zit je dan met een zolder vol treinen :-) :-) :-)

ikzelf ben 5,5 jaar geleden begonnen met een startsetje  en nu loopt het lichtjes uit de hand zegt "mijn madam".

en by the way, welkom ! dat had ik in mijn eerste reaktie vergeten, waarvoor sorry !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

Citaat van: efl045 op 25 november 2015, 06:43:41 AM
Citaat van: philippe_007 op 24 november 2015, 13:41:17 PM
Het enigste nadeel is dat de lok (buiten dat ze minder mooi zijn afgewerkt) op batterijen rijden.

Als je nadien wilt overstappen naar een (echt) digitaal systeem, dan zijn enkel de sporen te recupereren, de locs zal je moeten vervangen.

Ik geloof niet dat dit goed advies is want er klopt niks van...
Er worden hier een aantal zaken door elkaar gehaald, de set die gekocht is behoort tot de reeks 'Start up' en die werkt, op de IR afstandsbediening na, niet op batterijen zoals de treinen van de 'My world' batterij reeks en ze zijn dan ook gewoon digitaal bruikbaar.
Märklin werkt de verwarring mee in de hand want op de oude dozen van de 'Start up' sets staat ook nog 'My world'...
Maar dat had Tom in tegenstelling tot sommige adviseurs wel al begrepen  ;)
Niks mis met deze set dus.

ah, mijn fout dan, ik zat nog met het oude systeem in gedachte dan...
Als de locs bruikbaar zijn op bv Mobile station, dan zie ik geen enkel probleem om met deze set te starten....

TomD

Ik had gedacht een mobile station en sporen en een loc met 2-3 wagonnetjes

raf

hier op het forum eens rond vragen wat de wagons betreft en voor de rest ebay en andere veiling sites in het oog houden
wel kijken wat ze vragen want soms zijn goedkope wagons opeens duur een portkosten
anders naar ruilbeurzen gaan en daar kijken ook voor rails
voor elke euro die je spaart op rails kun je der meer kopen
hier een mobiel station verkocht voor een 65 euro + veilingkosten(9%)en transport
http://veiling.catawiki.be/kavels/3461723-m-rklin-60652-66181-24088-mobile-station-18va-transformator-en-c-aansluitrail-afstandsbediening?previous=favorites
maar voor haast het zelde een pak meer
http://veiling.catawiki.be/kavels/3556453-m-rklin-60652-mobile-station-met-transformer-18-va-en-aansluitrails?previous=favorites

K rails (ik rijd op K rails)
http://veiling.catawiki.be/kavels/3481225-m-rklin-h0-117-delig-k-rail-pakket?previous=favorites

je moet voor jezelf een prijs opstellen en daar niet boven gaan
zo worden er soms flex K rails verkocht die duurder uit komen dan als je ze nieuw koopt in de winkel

succes zou ik zeggen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

philippe_007

Of eens naar een beurs gaan, vb Houten (12/12) of Woluwe (27/11 dacht ik)

Daar kan je wel wat koopjes doen,

Heb je al een idee welke periode en wat het thema gaat worden dat je wilt rijden?
Als je dit nog niet weet en je wilt enkel experimenteren, dan kan je best wat goedkoop 2de hands locs/wagens kopen. Dan kan je reeds testrijden en nadien uw geld investeren in materiaal dat je echt wilt  hebben

TomD

tijdperk III  zo rond de jaren 50 die oude Duitse trekpaarden , Thema zou zijn eerst beginnen (klein) met een stadje gewoon een stationnetje een paar huisjes en dan later uitbreiden naar een industriegebied zoals de koolmijnen/ staalfabriek

Rangeerduivel

Tom,
Op het adres dat ik je gaf liggen best betaalbare loc's van dat allooi genoeg.
Op jouw vraag in PM of het ombouwen van 2rail naar 3rail loc's mogelijk is verwijs ik je beter naar dit topic hier,waar mensen zitten die met dit gegeven meer vertrouwd zijn dan ik...
Ik weet dat het mogelijk zou kunnen zijn,maar ik kan je niet zeggen of de motor van een 2rail-loc kan werken met een 3rail-voeding

;)

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 25 november 2015, 16:02:12 PM
Tom,
Op het adres dat ik je gaf liggen best betaalbare loc's van dat allooi genoeg.
Op jouw vraag in PM of het ombouwen van 2rail naar 3rail loc's mogelijk is verwijs ik je beter naar dit topic hier,waar mensen zitten die met dit gegeven meer vertrouwd zijn dan ik...
Ik weet dat het mogelijk zou kunnen zijn,maar ik kan je niet zeggen of de motor van een 2rail-loc kan werken met een 3rail-voeding

;)
3-rail digitaal wel ..., dat is net zoals bij DCC een aparte wisselspanning die op de rails staat. Je moet dan wel een mutiprotocoldecoder plaatsen indien je met het marklin protocol wil rijden. Je kan uiteraard ook DCC rijden op 3-rail banen. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

raf

ik doe ook ombouw maar ik heb mijn eigen systeem dus ik kan niet anders
je kunt marklin gelijkstroom rijden (doe ik ook)en dan heb je reeds 1 probleem opgelost
marklin lok's rijden gewoon op gelijk stroom zonder problemen alleen die over spanning moet je ook hebben of je moet twee diode's zetten in elke loco
maar je kunt beter spreken van 3 rail en twee rail systemen
K en C rails geven voor twee rail materiaal geen problemen alleen moet je soms wel andere wielen sets zetten want 2 rail heeft lagere flenzen maar als je niet teveel wissels hebt gaat het wel
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Huugooke

van 2rail naar drierail is eenvoudiger dan omgekeerd, maar het blijft knutselwerk, je moet die sleper ergens onder kwijt. Maar hét probleem is zoals gezegd de motor, die zal "gedigitaliseerd" moeten worden.
Hier lees je meer over de problemen:
http://forum.beneluxspoor.net/?topic=21359.0

raf

of zoals ik analoog digitaal rijden kan ook nog

maar soms kost inderdaad de ombouw meer dan een decoder want het geen ik nodig heb is zeer schaars aan het worden en ze vragen zo absurde prijzen dat je der soms niet goed van word

maar dat maakt de hobby zo interessant natuurlijk om ook daar naar de goedkoopste Fahrtrichtungs um schalter te gaan zoeken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Huugooke

Citaat van: raf op 25 november 2015, 18:13:00 PM
of zoals ik analoog digitaal rijden kan ook nog

maar soms kost inderdaad de ombouw meer dan een decoder want het geen ik nodig heb is zeer schaars aan het worden en ze vragen zo absurde prijzen dat je der soms niet goed van word

maar dat maakt de hobby zo interessant natuurlijk om ook daar naar de goedkoopste Fahrtrichtungs um schalter te gaan zoeken

gr raf
Van die mekanieke kunt ge er wel een paar van mij krijgen Raf! ;D