Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Nieuw hier

Gestart door TomD, 22 november 2015, 14:49:17 PM

TomD

#15
Leeftijd 35
Opleiding elektricien
werk Clark chauffeur vaste nacht
Modelbouw kennis  fantasy battle, tanks WWII
Modelbouw treinen en manketes zijn totaal nieuw voor mij
Ze hadden gezegd dat die box goed was voor beginners

SuSke

Die box is inderdaad goed voor "jonge" beginners (3-6j), vandaar dat de treinen die er in zitten een hoger "speelgoed"gehalte hebben dan de "modeltreinen" uit de andere startsets.

[citaat]
Märklin my world - Die Modelleisenbahn für Kinder ab 3 Jahren

Eine der schönsten Freuden ist die Spielfreude. Genau dafür sind die Modelleisenbahnen aus der Serie Märklin my world gebaut. Sie richten sich an Kinder im Alter von 3 – 6 Jahren (Empfehlung) und sind besonders stark im Nehmen. Und vor allem im Geben, denn mit ihren robusten Bauteilen sorgen sie für jede Menge spontanen und unbeschwerten Fahrspaß.

(bron: https://www.maerklin.de/de/produkte/my-world/)
[einde citaat]


Als 35-jarige had ik dan toch voor een "echte" startset gekozen die uiteiindelijk meer mogelijkheden biedt om door te groeien in onze veelzijdige hobby.
Maar zoals eerder gezegd, iedereen beleeft de hobby zoals hij dat zelf wil.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

BC911

Misschien verkopen aan de Sint en inderdaad een gewone starterskit aanschaffen. Lijkt mij beter als je toch een redelijke baan aan wil gaan leggen. Ik vrees dat je met de My World set snel tegen beperkingen aan gaat lopen ...

Welke set heb je momenteel ? Misschien dat er hier iemand op het forum hem wel wil overnemen voor zijn/haar (klein)kind. Zeker met het eindejaar in aantocht ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

TomD

het is deze set,


Ze hadden me verteld dat deze set uitgebreid kon worden met de duurdere.
met bvb zoiets,



mvg

Rangeerduivel

Citaat van: TomD op 24 november 2015, 00:57:04 AM
Leeftijd 35

Ze hadden gezegd dat die box goed was voor beginners

En als "ze" je treinverkoper/winkel is zoek ineens ook maar een andere,want blijkbaar heb je er al meer verstand van dan "ze"! :(

;)

BC911

Op zich niets mis mee denk ik, maar blijft voor mij wel een beetje gek dat ze dit soort set aan een volwassene aanraden. Piko (of ander merk) heeft digitale startersets voor hetzelfde budget, en dan zit je toch meteen in de "echte" H0.

Het blijft natuurlijk aan jou om te bepalen wat je wil en wat je toekomstplannen zijn. Heb je jonge kinderen die er ook mee gaan spelen of is het enkel voor jezelf? Maar zelfs dan zie ik hier dat de zoon van 5 gewoon mee kan spelen met de treinen van papa, het is voor hem de ideale leerschool om voorzichtig met dingen te spelen ...

Wat je keuze ook wordt, veel plezier toegewenst alvast.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

loebaske

Vind het jammer dat zo een winkelier je behandeld alsof je een kind/tiener bent die met treintjes wil spelen  ;) ;)
Zoals eerder gemeld...laat die links liggen, die wil enkel maar verkopen en voor de rest kan het hem geen zak schelen...


Snobby Crash

Welkom op het forum Tom !

Veel plezier aan een fantastische hobby !!!!

Geert

TomD

Welke sets raden jullie dan aan voor een beginner ?

raf

ha dus toch
ok maar met deze set kun je wel beginnen zonder veel problemen
kijk een winkelier wil dat je veel koopt en vooral dure stukken niks mis mee hij moet ook leven maar dat zie ik in de RC modelbouw ook steeds gebeuren en dan is het wel zo dat 90% afhaakt
en dat is puur verlies voor de hobby en later ook voor die winkelier die het nog steeds niet wil begrijpen

zoals ik reeds zei heb je een baan uit een of ander boek en dat is gemaakt voor winkeliers
want veel wissels voor al en eigenlijk haast geen station en rij lengte
je kunt met dezelfde delen een interessantere baan maken met meer rij plezier en die later beter uit te breiden is naar nog meer sporen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

TomD

kun je ook bvb met die Marklin C-rails ook overgaan op andere C-rails ? En kun je andere 3rail loco's gebruiken ?

philippe_007

Tom,

je kan met deze set zeker starten,
De C-rails uit deze set zijn identiek als de C-rails uit andere startsets.

Het enigste nadeel is dat de lok (buiten dat ze minder mooi zijn afgewerkt) op batterijen rijden.
Met de afstandsbediening dat in MyWorld zit kan je theoretisch 4 locs besturen. Allemaal uit de reeks myWorld dan.
Eens je de gewone locs wilt gaan gebruiken (zowel Marklin of andere merken) dan moet je overstappen naar een ander systeem van besturing (vb central station of mobile station).

Om te testen en starten met kleine projecten is deze startdoos zeker bruikbaar, voor grotere banen had de verkoper u beter een duurdere startset aanbevolen waar je in de toekomst veel meer mogelijkheden zal mee hebben.
Het hangt natuurlijk ook af van wat je wou en welk budget je wou spenderen om te starten.

Extra locs van MyWorld zijn relatief goedkoop, als je dus wat wilt experimenteren dan kan je voor vrij weinig geld 2 extra locjes kopen, 3 locs is volgens het plan dat je gepost hebt zeker haalbaar.

Als je nadien wilt overstappen naar een (echt) digitaal systeem, dan zijn enkel de sporen te recupereren, de locs zal je moeten vervangen.

Je zal dus zelf de keus moeten maken of je start met uw huidige startset om bv te zien dat treinen uw ding zijn, uitbreiden naar bv 3 locs zal relatief goedkoop zijn.  Of je investeert in een duurdere set en probeert de huidige van de hand te doen, als je dan meerdere locs wilt dan zal de investering iets hoger zijn. (alhoewel je ook nieuwe digitale locs kan vinden voor 70 a 80€).

Laat sowieso uw hoofd niet zot maken om duurdere locs of digitale systemen te kopen, zie eerst of de hobby wel uw ding is, de investering komt met de jaren toch ;-)

succes


 


TomD

De loc's die ik nu heb werken ook via een transfo (niet met batterijen) alleen maar IR gestuurd ipv een digitaal station de 2de startset die ik op foto zette ging dan m'n 2de aankoop zijn voor die IR te vervangen door het digitaal systeem.

Huugooke

Ja hoor, naar K rail en naar M-rail.
Er is toch niets mis met dit setje? Leuke loc, en uit te breiden.
Wat me wel steeds verbaast is dat die winkeliers liever M verkopen dan een ander merk. De voor- en nadelen zijn hier al dikwijls besproken, en voor een absoluut beginner heeft het systeem ontegenzeggelijk veel voordelen, maar toch blijft de keuze beperkt als je later bijvoorbeeld enkel Belgisch wil rijden.
Intussen kan je veel ellende besparen als je bij dit systeem blijft, alles is op elkaar afgestemd, terwijl je in tweerail het bos door de bomen niet meer ziet, en je flink moet informeren voor je begint.
Veertig jaar geleden kocht ik ook een Duitse stomer als eerste lok, terwijl de verkoper me trachtte te overtuigen om eerst te kiezen voor een tijdperk en een land. Die loc staat hier nog steeds tussen mijn NMBS-ers, heeft nauwelijks gereden, op de koop toe een model dat niet om te bouwen is.

TomD

mijn intresse is meer de duitse stoomlocomotieven, de echte oude trekpaarden  zo van rond de jaren 50