Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Gevoeligheid Reed contacten

Gestart door Spoor en Staal, 15 juni 2006, 23:46:35 PM

Spoor en Staal

Vanavond heb ik bij een vriend zitten werken aan het aansluiten van een Tams pendelautomaat.

Voor het schakelen van de diverse functies (afremmen, optrekken, knipperlichten etc.)  wordt gebruik gemaakt van reed contacten.
Nu reageren deze niet echt goed, is dit te vebeteren met een grotere magneet?

Wat zijn in het algemeen de ervaringen met reed contacten?

Jeroen

Gerolf

Reedcontacten zijn gevoelig voor de richting van het magnetisch veld. Even verdraaien van de buisjes kan al helpen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Reed contacten zij leuk.nadeel is dat je onderbijna alles magneten moet gaan plakken,wat nog best veel eoro kost en dat je ook vrij nauwkeurig moet plakken.
voorts geeft het reed contact slechts een puls af,als je er over heen rijdt.
Het volgens mij beter systeem is dat van de stroom detectie.
Het is vrij simpel,kost niet meer dan allemaal reedcontacten met magneet geeft een continu signaal en aan je loks behoef je niets om te bouwen.
Aan wagens eventueel wel(daar loopt hier een onderwerp over)maar dat moet je met reed contacten nog meer doen.

Wil je werkelijk een betrouwbaar en goed systeem neem dan stroomdetectie.

Meer weten vraag.

wim

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer
Wil je werkelijk een betrouwbaar en goed systeem neem dan stroomdetectie.
Voor een pendelautomaatje kan je gerust reedcontacten gebruiken. Alle andere automatisering gaat inderdaad beter met stroomdetectie.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Als het er om gaat om te weten wanneer de trein een bepaald punt bereikt, dan zou je ook kunnen denken aan een schakelrail. Roco heeft zoiets in het sortiment. Er zit een contact in dat wordt geschakeld door een plaatje dat tussen de rails ligt. Dat plaatje wordt naar beneden gedrukt door de wielflenzen. Het contact reageert dus op elke as zonder dat je aan de voertuigen iets hoeft te doen. Werkt veel betrouwbaarder dan een reedcontact.

Spoor en Staal

Wat is eigenlijk de beste manier om reedcontacten te monteren:

- parallel aan de rails, in het midden tussen de rails
- parallel aan de rails, uit het midden
- dwars tussen de rails

Jeroen

ysbeer

Mag alle maal,als de magneet er maar noord zuid of zuid noord
over heen gaat zo dicht mogelijk bij.
Dus reed in de lengte dan ook magneet in de lengte.
Het beste voldoet een magneet met ongeveer de zelfde vorm (dus niet afmetingen)als het reed contact.

wim ysbeer

Gerolf

Uit het midden zou ik niet doen, tenzij je richtingsafhankelijk wil detecteren. Dan plaats je ook je magneetje aan ??n kant van je loc, zodat alleen een reedje aan diezelfde kant zal reageren.
De richting van het magneetveld is het belangrijkste, zoals wim al aanhaalde.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan


Brunel

Meestal worden ronde of vierkante plakjes magneet gebruikt. Dat betekent dat er maar ??n pool op de rails is gericht. Dan moet je ervoor zorgen dat het magneetje boven ??n pootje van het reed-contact uitkomt. Worden beide pootjes tegelijk be?nvloed, dan krijgen ze dezelfde magneetpool en werkt het niet.
Dat kan op twee manieren.

- Degelijk, maar niet mooi is het contact in de lengterichting (evenwijdig met de railstaven) op de bielzen te leggen. Dan krijg je zelfs twee schakelmomenten.

- Mooier, maar iets lastiger is het reedcontact tussen de bielzen, haaks op de railstaven te leggen. In HO kun je daarvoor een reedcontact van 15 mm gebruiken. Die past precies tussen twee bielzen en kun je onder de ballast verstoppen. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat het magneetje uit het midden onder het voertuig wordt geplaatst, zodat het magneetje boven ??n pootje uitkomt en niet in het midden van het contact waar de pootjes elkaar raken.

Monteer je het goed, dan is het zeer betrouwbaar.

ysbeer

Heeft er iemand nog belangstelling voor ik schat 50 a 60 reed contacten 3mm op print nieuw.
GRATIS TEgen VERZENDKOSTEN

MAIL MIJ MAAR

wim ysbeer

Spoor en Staal

De werking van reed contacen wordt me ineens een stuk duidelijker.

Een aantal testresultaten dus ook.

Jeroen

tonycabus

In MSM 49 stond een pendelautomaat, met reedcontacten, en bijbehorende uitleg. We zijn er echter achter gekomen dat de schakeling beter kan en gaan hierop een vervolgje (eigenlijk erratum) publiceren.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Hallo,

op welke bladzijde stond dat in nummer 49?  Ik kan het even niet zo snel vinden in dat nummer.

Groeten

Raimond

citaat:
Geplaatst door tonycabus

In MSM 49 stond een pendelautomaat, met reedcontacten, en bijbehorende uitleg. We zijn er echter achter gekomen dat de schakeling beter kan en gaan hierop een vervolgje (eigenlijk erratum) publiceren.


doomslu

citaat:
Geplaatst door takke127

Hallo,

op welke bladzijde stond dat in nummer 49?  Ik kan het even niet zo snel vinden in dat nummer.

Groeten

Raimond

citaat:
Geplaatst door tonycabus

In MSM 49 stond een pendelautomaat, met reedcontacten, en bijbehorende uitleg. We zijn er echter achter gekomen dat de schakeling beter kan en gaan hierop een vervolgje (eigenlijk erratum) publiceren.



't was in nr 48, op bladzijde 70.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *