Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Weatheren een nieuw begin

Gestart door Michael, 17 november 2015, 15:23:57 PM

loebaske

No problem Dani, je laat het maar weten  ;)

oebr

#16
Hey Michael, die Fals mag gezien worden hoor, naar mijn gevoel heb je de vuilneerslag wel op de juiste plekken laten vallen. Maar ik denk dat je nog maar 1 van nog veel stappen hebt toegepast.
In het geval van die Fals is weathering nog heel wat meer dan vervuiling.
Enkele elementen die in feite ook niet mogen ontbreken:
- de inwerking van zon op de verf
- de inwerking van de hitte op het metaal en daardoor ook op de verf
- afzetting van verschillende soorten stof, je model toont vooral afzetting van ladingsstof ?
- afdruipen van vuil door regen, vooral op laspunten en uitsteeksels zichtbaar
- soms: roest
- soms (op de foto 1/1 te zien): aanpassingen door ateliers...
Voila dat is hier al een schoentje vol :-)
( heb die info trouwens van Maurice die naast een begenadigd modelschilder ook een medewerker van B-cargo is, hij gaf m'n kalk-fals na 3 of 4 verfbeurten nog maar een voldoende :-) )

Die 59 is een duidelijke illustratie van wat hij bedoelde en ik hier opsom: het geel en het groen zijn nog netjes de Roco-kleuren en er zit nog flink wat blink op. Ik vermoed dat het ondermeer dat is wat je er aan stoort. Er ligt 1 vorm van vervuiling op, de lok is smerig (al vind ik sommige 'plekken' op de kap ook wel geloofwaardige beroesting) - bvb de roosters zijn mooi verdonkerd- maar hij is niet verouderd, je ziet geen leeftijd, slijtage op z'n vel en waarschijnlijk wou je net dat bereiken. Probeer eerst ne keer om het geel en het groen wat te moduleren - dat kan nog perfect hoor. Eerst ongeveer de tint zoeken en dan bleker mengen en gradueel laten verlopen
op de lok (subtiel !). Daarna kan je nog verschillende vuilvormen toepassen.

Ik hoop dat je wat aan deze suggesties hebt. De gebruikte techniek hangt trouwens imho af van het soort weathering dat je toepast. De invloed van de zon kan je alleen maar mooi met airbrush bereiken (of je zou Rubensiaans moeten kunnen schilderen), roest en stof kan je beter droogborstelen, regendrup is dan weer heel mooi te doen met olieverfjes en veel white spirit.
Als een lok nog ouder moet lijken kan je ook nog truukjes met afschilferend zout en zo uitproberen, maar dat hoeft eigenlijk meestal niet. Als ze nog rijden hebben ze over 't algemeen toch wel nog een beetje onderhoud, wanneer ze aan de kant staan is het een ander verhaal natuurlijk :-)
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Michael

Red dank je wel voor de aanvulling/ uitleg, maar ik vrees dat dit nog een brug te ver is voor mij.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

mark7758

Geduld Michael,
Heb ik ook nog nodig.
En dan gaan we gewoon samen oefenen. Heb ook nog wel wat te doen. :)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

oebr

Ja pas op, ik kan het goed uitleggen, maar ik zal ook nog veel moeten (gaan) oefenen.
Allez, eerst nog wat elektronische perikelen oplossen (arduinootjes zijn wat verslavend en van moba is er niet veel sprake meer daardoor...  8))
maar daarna, back to Artobi !
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

ceuleer

Citaat van: Michael op 18 november 2015, 07:15:05 AM
http://www.ipernity.com/doc/goederenwagens/31998405/in/album/600111

De foto die geopend wordt door op deze link te klikken is blijkbaar een "specialleke".
Als je de vorige en volgende foto's op de site bekijkt, zie je dat deze wagon de enige is waar de logo's SEA-rail en Xpedys ten opzichte van mekaar verwisseld zijn.
Het was me nog nooit opgevallen dat dit bestond.