Zelfbouw Spoor 1 locomotieven

Gestart door sn00zerman, 12 november 2015, 09:45:26 AM

minitreintje

Ik ben ook wel geïnteresseerd :)
Misschien valt er nog iets te gebruiken voor de K8400.

groeten,
Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

dani

Citaat van: sn00zerman op 17 november 2015, 08:22:25 AM
Ik zal van't weekend een file samenstellen met wat uitleg in, en alle STL files voor de wijzigingen.
Dat is SUPER !!!!  Alvast hartelijk dank daarvoor.

@Dylan : ik overweeg ook de  K8400 het ziet er een hele verbetering uit (o.a. fijner filament en mogelijkheid voor 2de extruder) maar kijk toch nog even de kat uit de boom :-) :-)
Als die tips van Kris inderdaad de kwaliteit verbeteren van mijn prints, dan blijft de 8200 nog even bij mij wonen :-)
Ik stel niet zo super hoge eisen, maar het moet wel "iets" zijn :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

minitreintje

Ik had de mijne gekocht wanneer de K8400 al een paar maanden uit was dus de keuze was snel gemaakt...
Stringing is nog een probleem en fijne kleine stukjes (top afwerking) dat heb ik nog niet 100% kunnen perfectioneren maar ik heb nu Velleman's eigen PLA (wit) besteld misschien dat dat stukken beter print.

groeten,
Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

sn00zerman

Dylan, Dani,


Die PLA van Velleman, daar heb ik juist minder positieve ervaring mee. Geef maar maar dat lekker goedkoop spul van de Apollo serie van 123-3D :-)
Stringing is éénvoudig op te lossen (maar niet helemaal op zo'n systeem als de K8400)
Temperatuur 5 à 10 graden lager, en je retract-value 1 à 2 millimeter hoger (zo rond de 5 à 7 mm is normaal voor zo eentje waar de filament door een tube gaat). (je retract snelheid mag rond de 40mm/sec)

Een kennis van mij heeft ook een K8400, ik zou persoonlijk niet zo'n K8400 kopen, die stringing krijg je op die dingen niet helemaal weg, doordat je filament door zo'n tube geduwd wordt, en het eigenlijke duwen en trekken, te ver van je nozzle gebeurt.
Er is trouwens niks van mijn K8200 mods die kunnen toegepast worden op een 8400, dat zijn 2 compleet andere print-technieken.
Aan de K8400 is trouwens niet zoveel te modden dat de kwaliteit beïnvloed. Het lijkt wel of Velleman met elke 3D printer, net naast de bal slaat. (gelukkig zijn er voor de K8200 wel oplossingen)
Ik heb ook ervaring met die K8400 (die heeft hier een paar weken gestaan voor tuning en heb er in totaal 6 KG PLA doorgejaagd op die machine) ... Voor die prijs kan je beter krijgen.
Wil je echt een 2de printer voor een prijsje ? Kijk dan eens op Ebay naar een Prusa i3 met 8 mm acrylaat frame. Ik heb de mijne (single extruder) gekocht voor 265 euro (nuja, was extreem goedkoop), en ben uiterst tevreden van de resultaten.
Voor rond de 350 euro ofzo, heb je er eentje met dual nozzle. Prijzen waar ik over spreek zijn incl. verzending uit een warehouse in Duitsland, geen schrik voor invoerrechten en taksen enzo dus ...
(komt wel als bouwpakket, maar mag geen probleem zijn, de K8200 & K8400 zijn dat ook)

groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


dani

Ik gebruik idd ook pla van bij den iebeej :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

sn00zerman

Dani, mijn pla komt van bij www.123-3D.nl

Minder dan 20 euro per KG, en vanaf 50 euro bestelling, gratis aan huis geleverd.
Betaling kan nadien met overschrijving, de PLA komt uit NL, en 's avonds voor 22u besteld, 's anderdaags al in huis. (zelfs BE)


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


dani

die link moet ik onthouden !!!!  Bedankt Kris  :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

sn00zerman

Hey Dani,

Ik heb speciaal voor jou, een artikeltje geschreven over die Velleman K8200 ombouw :-)
http://www.digitalplayground.be/?p=3329

groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


sn00zerman

Ondertussen zit ik maar te wachten op verf en motortjes die nog moeten arriveren uit China, voor de EMD SW1500.
Daarom maar alvast gestart aan de volgende loc :-)
Een EMD DDA40X, in schaal 1:1 is die 30 meter lang, en heeft 6600 PK onder de kap zitten.

In spoor 1 betekend dit een loc van bijna 94 cm als die gemonteerd is.

Wat enkele daagjes printen al kunnen opbrengen:

(meer fotos op http://www.digitalplayground.be/?p=3339

Als mijn stukken voor de EMD SW1500 volgend weekend nog niet zijn toegekomen, dan beginnen we alvast dit beestje te monteren !


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


minitreintje

IMPRESSIVE!!!
Stringing is al een pak geminderd met jou settings... Weg is het nog niet helemaal maar dat krijg ik er misschien nog uit.
Velleman PLA wit aangekoppeld en print nog beter dan mijn vorige rol (Renkforce PLA green) :)
Bridgen nog verbeteren met extra fans ga ik binnenkort doen.


groeten,
Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

sn00zerman

Vandaag was zo één van die dagen ... De hele dag regen en donker buiten, en verder een lege agenda.
Ideaal moment dus voor een "lazy sunday" :-)

Lekker de hele dag in pyjama, muziekje op, lekker kleurige sfeer op de moodlights doorheen de living, en mijn schat dit bij mij, en niet aan de verleiding kunnen weerstaan ...
Om die EMD DDX40A te beginnen monteren :-) (onder groot jolijt van m'n vrouwtje, die dat allemaal fantastisch vind)

De cabine, en de helft van de generator/motor kap, staan in mekaar. (dus nog maar iets meer dan de helft van de lengte van de loc is gebouwd, en zelfs nu is die al langer dan die EMD SW1500)
Een paar sfeerbeeldjes van het resultaat na een paar paar uurtjes knutselen:








groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


TBCédric

Dat lijkt me nu echt wel een héle leuke puzzel om in elkaar te steken!
Hoe verbind je de apart geprinte delen? Door middel van kleine uitsteeksels en uitsparingen of direct lijmen?

Hoe dan ook, de lok ziet er nu al machtig groot uit. Ben benieuwd hoe hij er uit zal zien als hij volledig gebouwd is.   ;)

Nog een vraagje over uw printer: welke printbare afmetingen heeft jouw printer?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Geert

Prachtig stuk modelbouw. Laat het maar veel regenen...    ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

sn00zerman

Cedric, Geert,

Bedankt voor de complimenten (en laat het inderdaad nog maar veel regenen de komende tijd, lol)

alle 3 mijn 3D printers hebben allemaal een printbed van 20x20cm (en 20cm hoogte).
Ik heb een K8200 van Velleman - een Ecksbot (helemaal zelfbouw, solidworks files zijn gratis te downloaden van www.eckertech.com hun forum) en een Prusa i3.
Nuja, heb zelf een printer van scratch ontworpen, die 65x65x65 kan printen, maar die raakt maar niet af, ik vind dit leuker :-)
(en bij nader inzien lukt het met 20x20x20 ook goed)

ik maak wel openingen enzo, waar andere stukken exact in passen, gewoon om gemakshalve alles uit te lijnen. Verder gaat er gewoon overal Bison industrie secondelijm tussen. (van de hubo, flesjes van 20gram) Reuzesterk nadien, mijn vorige (EMD SW1500) is hier al eens van tafel gestoten geweest door de klein mannen van m'n schoonzus, buiten een afbroken railing was er geen schaden)
Zodra de treinen effectief rijden en alle electronica klaar is, zet ik deze projectjes wel op thingiverse, zodat anderen er ook wat aan hebben ...


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


minitreintje

:D Weer een mooie update :)

groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino