Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Zelfbouw Spoor 1 locomotieven

Gestart door sn00zerman, 12 november 2015, 09:45:26 AM

sn00zerman

@Davy,
die "rendering" is een screenshot die van't internet komt. Ik ben zelf gisterenavond beginnen te tekenen aan die loc.
(Cabine is getekend ondertussen, en de bogies bijna helemaal)
Gisterenavond weinig tijd gehad, maar effe thuis geweest. Moest naar de kapper (die goeie vrienden zijn van ons), en we zijn daar een beetje blijven hangen. Ik denk als ik van't weekend goed doorwerk, ik wel 75% van die loc gedaan heb. In de loop van volgende week moet ik kunnen beginnen printen. (Ik denk zo'n 3 weken te printen - in tussentijd kan ik dan aan die eerste loc verder werken)
Als je een 3D printer zou hebben, ben ik altijd wel bereid om mijn STL files te delen :-)


@Jurgen,
Goed zoeken, bij mij is ze ook zomaar uit de lucht komen vallen :-) Ze is ondertussen even "treinengek" als ik, en onze vakanties zijn
dan ook, tot onzer beiden tevredenheid, altijd trein-gerelateerd :-)
Als je de tijd niet meerekent, is dit véél goedkoper dan een loc uit de winkel. Er zit voor minder dan 20 euro (eerder in de richting van 10 euro)
PLA in, 4 motortjes van rond de 5 euro per stuk, en ik schat dat de electronica ook minder dan 10 euro is.
Verf enzo moet ik nog kopen, en voor de belettering heb ik een vinyl-snijmachine/plotter staan, dus dat valt goed mee allemaal.
Ik denk dat ik voor dit model ergens tussen de 50 & 75 euro totaalprijs uitkom. (met zelfbouw geluidsdecoder en aansturing over wifi met een iPad)

@Gerolf, Ronald, Samuel,
Thanks for the compliment :-)


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Metpetergaathetbeter

Citaat van: minitreintje op 12 november 2015, 13:08:30 PM
Kris doet het weer!

Misschien moet Kris zijn SnOOzerman maar  veranderen in MAXIMAN ;D   Fraai !

loebaske

Vind dat ook Peter... ;)

In ieder geval KLASSE Kris wat je maakt....misschien een nieuwe markt voor je in de toekomst

1op32

Kris WOW ! respect man ben benieuwd naar het eindresultaat.
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Kees-Jan

Tip voor de aandrijving:

Marklin assen met "winkelgetriebe" zijn reuze handig en betrouwbaar om in te bouwen.

Zelf een aandrijving bouwen kan natuurlijk ook.

Succes met het bouwen.

Kees Jan

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

sn00zerman

ondertussen wat fotos over de bouw en de aandrijving van de wielen enzo op m'n site gezet:
http://www.digitalplayground.be/?p=3276
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


minitreintje

Amai!
Zo mooi print mijn printer verre van, ik dacht dat die van mij nu netjes werkte maar in vergelijking met jouw prints is de mijne niks :o

groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

loebaske

Daar zit hem precies, veel rommel op de markt en men denk "yes, heb een 3D printer" maar vergeet het, deftige printers kosten geld, is net hetzelfde met lasers, je denk dat je een super (tafel ) model, als je kunt realiseren wat C-traccs en bvb Aumo e.a. in huis heeft kan men al eens laten zien....
plus dat men verdomme goed moet kunnen tekenen en uw toestel moet kennen....


minitreintje

Is gewoon een kwestie van de truuckjes te kennen ... Want ik heb hem al veel beter afgeregeld dan de fabrikant had gedaan.


groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

sn00zerman

En als ik nu zeg dat ik deze loc ook in dezelfde kwaliteit op een printer van 265 euro geprint krijg ?
Is gewoon een kwestie van je machine leren kennen, veel lezen en wat doen met die informatie.
Sterker nog, ik print momenteel op 0.1 mm lagen, kan nog véél beter qua kwaliteit dus, maar dat kost tijd ...
Dit was eerder een proefstuk, de volgende wordt meteen op 0.06mm lagen geprint, en zal dus kwalitatief nog beter zijn.

Mijn eerste printer was een K8200 van Velleman (de voorloper van die K8400 Vertex van nu), was echt geen kwaliteit uit te krijgen, maar dat wist ik op voorhand.
Vervolgens véél wijzigingen aan aangebracht, en na een tijdje had ik een printer die héél voortreffelijk printte, voor een schappelijke prijs (2 jaar geleden zo'n 500 euro dus, en voor 20 euro modificaties gedaan ofzo)
Vervolgens op www.eckertech.com plannen gedownload van een ecksbot. (planning zijn te downloaden in Solidworks, niet alleen STL files dus), die printers kosten destijds normaliter 1400 euro ofzo,
maar door alle onderdelen zelf te printen, en verder de electronica wat bij mekaar te zoeken, was ik klaar voor rond de 300 euro. (is anderhalf jaar geleden)
En nu onlangs nog een Prusa i3 als bouwpakket bijgekocht, 265 euro incl. verzending. Na wat tweaken en tunen (heb aan dit toestel 2 onderdelen vervangen, totaal 4 euro ofzo), printen al mijn 3 printers dezelfde kwaliteit !  Is dus eerder een kwestie van geduld/kennis opdoen/volharding, maar hebben we dat zowieso allemaal niet een beetje ons als modelbouwers ? :-)


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Dirky

Moet je voor die EMD ook aan die 3D files van Daniel Norée sleutelen om die print te verfijnen Kris? Of ligt het succes enkel bij het fine-tunen van je printers?

sn00zerman

Allebei :-)

Die files van Daniel zijn uberhaupt niet geschikt voor FDM printer. Zelfs hertekenen in Solidworks was nodig.
de Trucker boxes heb ik zelfs helemaal opnieuw moeten tekenen, alsook stukken om de trucks aan het chassis te bevestigen met grote kogellagers ...
Interesse i de STL files ?
Zoals eerder aangegeven, deze loc was eerder een proof of concept. De volgende ga ik beter in de hand hebben,
doordat er geen files voor zijn :-) Alles zelf doen dus ! (heb wel als basis van een mede-forumlid een IGS-file gekregen,
geen idee waar die vandaan komt, maar ik kan ze alleen maar als basis gebruiken om bepaalde details te zien en de maten af te leiden :-)


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


dani

de modificaties aan je Velleman printer interesseren me wel, Kris !
Ik heb zelf ook zo een beestje staan en de kwaliteit is in derdaad  "uit  de doos" niet om naar huis over te schrijven.
Ik heb al wat kunnen tweaken aan temperatuur, extrudersnelheid en materiaal, maar toch nog geen hoogvlieger

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

sn00zerman

Hoi Dani,

Ik zal van't weekend een file samenstellen met wat uitleg in, en alle STL files voor de wijzigingen.
Die zet in dan in een ZIP in een temp-folder op m'n site, en stuur je vervolgens de link door :-)

groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...