Zelfbouw Spoor 1 locomotieven

Gestart door sn00zerman, 12 november 2015, 09:45:26 AM

sn00zerman

Hoi allemaal,


Door m'n gezondheidsproblemen ben ik nog snel moe, en kan voorlopig dus nog niet verder aan m'n H0 baan werken.
Daarom maar besloten om wat "lichtere dingen" te doen i.v.m. de hobby.
Aangezien mijn vrouw een Spoor 1 baan in de tuin heeft, en verzot is op Amerikaanse Diesel locomotieven, heb ik maar besloten
om wat locomotieven zelf te gaan bouwen, grotendeels door 3D printen ...

De eerste zelfbouw is bijna een feit, een EMD SW1500. (de loc is iets minder dan 50 cm in lengte)


Ondertussen zit er ook al 4 motors in (ééntje per wielas), en ben ik momenteel druk bezig met de electronica voor geluid/verlichting/rijden/servo (ont)koppelers enz ... (uiteraard ook zelfbouw allemaal)

Als hij klaar is, moet hij er net gaan uitzien zoals op onderstaande foto:


Hier moeten nog een 40-tal platteboordwagons voor geprint worden, waarop dan op elke wagon een zelfgeprinte container komt.
(nog in ontwikkeling, de eerste platteboordwagon wordt nu geprint as we speak - dus hopelijk ook hier binnenkort foto's van)

De volgende loc staat ook al in de planning, een DDA40X (véél groter, bijna 2x zo lang zelfs, met 8 assen !)


Die moet er dan zo komen uit te zien:



Binnenkort meer dus :-)
groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


loebaske

jawade is niet niets...

heel mooi resultaat

eddy

Goe bezig Kris,morgen meebrengen naar de vergadering als het mogelijk is. :P

groeten eddy

sn00zerman

#3
Eddy,

Ik breng die wel in december pas mee :-) (dan kan die normaliter rijden, dan zijn alle motorkes uit China er)
Heb me voorgenomen om maar één stuk per vergadering mee te nemen, zodoende kan ik een héél jaar elke keer iets meebrengen. (ben ook nog met echt ijzer bezig, grote stirling motor, maar doordat ik snel moe ben, schiet dat niet echt op)
Morgen breng ik mijn nieuw CNC machientje mee, speciaal voor printplaten te frezen :-)
(met, hoe kan het ook anders, vele 3D geprinte onderdelen, lol)


groeten & tot morgen,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...



loco

Kris
Welkom in het wonderbaarlijke wereldje van Spoor 1. Maar daarvan maakte je blijkbaar al deel uit via je vrouw.
Ik ben benieuwd wat nog gaat volgen.

sn00zerman

Loco,

Thanks, ze heeft al wat Duits materiaal ("overgehouden" aan ons bezoek aan het Harz-gebied), en 2 live-steamers.
't is allemaal de schuld van Dirk (Ardjoena) & Eddy hierboven trouwens :-)
Ooit eens gaan kijken bij de KMYCA op één van hun stoomdagen, daar toen een "trauma" aan overgehouden, en dat is nooit meer over gegaan :-) We moesten en zouden een tuinbaan hebben. Die ligt er ondertussen al een paar jaar, maar zoals eerder aangegeven, door gezondheidsproblemen niet echt veel gebruikt. Maar gelukkig gaat de gezondheid stilaan beter, en zijn er hier ook nieuwe "speeltjes" (lees: machines/gereedschap) bijgekomen, zodat dit terug weer een actief leven gaat leiden bij ons :-)

groeten,
Kris

-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


minitreintje

Kris doet het weer!
Ik volg alles met volle aandacht :p


groeten,
Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

sn00zerman

Dylan,

Thanks for the compliment :-)
Lang geleden hé ...
Met jou 3D printer alles OK ?


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


minitreintje

Kris,

Inderdaad lang geleden. Hij draait perfect nu, paar weken geleden lag hij wel in panne door een verstopte nozzle (via garantie van Velleman allemaal dik OK) maar nu heb ik hem beter afgeregeld waardoor hij nog beter print :)

De Trainduino C-rail turnouts worden perfect geprint nu :) en werken ook perfect :p

groeten,
Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

sdz1976

Weer een cool en interessant draadje om te volgen.

Goe bezig!!!

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Ronald


Davy

Knap bezig Kris. Daar droom ik al lang van om een UP loc te bouwen in spoor1 :)
heb je die DDA40X zelf getekend?

Jurgen

Citaat van: sn00zerman op 12 november 2015, 09:45:26 AM
Aangezien mijn vrouw een Spoor 1 baan in de tuin heeft,


Waar vind ik zo'n vrouw?  ;D


Moet zalig zijn om je eigen locs te kunnen maken hiervoor. Geeft dit een groot prijsverschil tegenover een kant en klare loc uit de winkel? Ik heb daar echt geen gedacht van.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw