Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

schalen door elkaar

Gestart door dani, 10 november 2015, 14:14:41 PM

dani

beginnersvraag....   (ben me gewoon effe aan het inlezen en oriënteren naar andere schalen dan enkel H0)...

Kan je  Spoor 1,  Spoor G  en  LGB  door elkaar gebruiken ?
Ik weet dat er kleine schaalverschillen zijn   (maximaal variërend van 1:22 via 1:24 naar 1:26 en dan naar 1:32 of zo)  maar volgens de info die ik vind kan in principe alles op  45 mm spoor rijden.   Ik heb al kunnen  vinden dat  LGB en Spoor G  kompatibel zijn, maar is bvb Märklin Spoor 1  ook geschikt om op een LGB / PIKO  tuinbaan van 45mm te rijden ?    Mijn vermoeden zegt van wel, maar toch even bevestigen, omdat dat het aanbod aan materieel toch enigszins verruimt !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

sdz1976

Het optische verschil tussen spoor 1 en en lgb (g) is groot.
Ook heb je bij spoor 1 je 2 buffers en is schaal g smalspoor, en heb je ze daar dus niet.

Spoor 1 materieel kan wel op lgb rails rijden, maar lgb materiaal kan niet op spoor 1 rails rijden zonder dat je de indruk krijgt van op een kasseiweg te rijden.


Grtz,

Samuel.

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

dani

bedankt voor de snelle reaktie en uitleg, Samuel.
De schaalverschillen zijn inderdad wel beduidend  1/22 tot 1/32 dat is  zowat 30% verschil.
Dus m.a.w.  als ik   LGB rails zou aanleggen, dan kan ik eventueel ook Spoor 1 materieel inzetten, maar best niet omgekeerd.

Het gedeelte van de 2 buffers is me niet helemaal duidelijk, dat zoek ik nog wel even op, goed om te weten !

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

Ik vrees dat je weinig plezier zult beleven aan je spoor 1 materiaal als je LGB rails gebruikt, dat geraakt toch nooit deftig over de wissels? 'k Zou dat toch maar eerst eens goed testen...

dani

wel, dat is precies waarom ik het hier eens vroeg, want spijt komt meestal na de zonde en dat wil ik voorkomen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

Sommigen vullen de hartstukken van de LGB wissels wat op om er met spoor 1 wielen met kleinere flenzen te kunnen over rijden, dan werkt het (goed) voor spoor 1 materiaal maar geraakt LGB er helemaal niet meer over...

dani

oei...  dan lijkt het me toch verstandiger om gewoon bij 1  type te blijven  (LGB-G  of  Spoor 1).

thanks mannen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bollen neus

Ofwel ga je voor spoor O materiaal, iets kleiner en ook tamelijk veel aanbod voor.
Den Eric.

dani

maar dat kan je dan niet zomaar in de tuin kwijt natuurlijk.

Niet dat ik zomer en winter met Schaal 1  zou rond rijden, maar toch.....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Ik denk dat je vooral het bochten en wisselaanbod van je keuze moet gaan bekijken. Stel dat je het ooit in je kopje krijgt om een BR50 van KM1 of iets dergelijks aan te schaffen, zo'n machine is heel mooi en knap en nog veel meer, maar die kan niet zomaar door elke bocht en wissel. (minimumradius is +- 2m).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bollen neus

Dani, ik heb weet van hel wat (buitenlandse) spoorliefhebbers die spoor O in hun hofke liggen hebben hoor, en zeg maar nen serieuze hof. Der zijn filmkes genoeg te vinden op den UTUBE said.
Den Eric.

dani

mmm , het wordt moeilijker....

interessante info allemaal, ik ga dat allemaal es doornemen, nog wat verder "inlezen" en laten bezinken ..
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Kees-Jan

Citaat van: OlivierV op 10 november 2015, 17:04:51 PM
Ik denk dat je vooral het bochten en wisselaanbod van je keuze moet gaan bekijken. Stel dat je het ooit in je kopje krijgt om een BR50 van KM1 of iets dergelijks aan te schaffen, zo'n machine is heel mooi en knap en nog veel meer, maar die kan niet zomaar door elke bocht en wissel. (minimumradius is +- 2m).


1020mm

efl045

#13
Edit: hier stond iets heel onschuldig om eens te plagen/lachen....maar dat mag hier blijkbaar niet (enfin, door mij dan toch niet als je de rest van het forum bekijkt...)
Maar 'k zal het echt nooit meer doen...

Kees-Jan

Een korte en bondige korrectie op foutieve informatie is dan ook meer dan genoeg.