Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

keerlus vs draaischijf

Gestart door wikumodelbouw, 15 juni 2006, 20:29:27 PM

wikumodelbouw

Hallo beste mede spoorders,

Ik wil bij een draaischijf een bezetmelding van de diverse sporen die aan de draaischijf liggen.
De draaischijf is gedigitaliseerd met de draaischijfdecoder van Sven Brandt.

De diverse bezetmelders van de uitgaande sporen geven al een bezetmelding van de decoder, omdat er een stroom loopt door deze inbouwdecoder.
Nu wil ik ieder uitgaand spoor een bezetmelder geven zodat als de draaischijf voor dit spoor staat de desbetreffende melder het signaal bezet naar de computer stuurt.
Mijn vraag is omdat ik met 2 rail rijd en dus een keerlus module moet gebruiken hoe deze bezetmelders reageren als de massa van de draaischijf aan de bezetmeldingsmodule komt te liggen.
Als de massa van de draaischijf aan de massa van het gedetecteerde blok komt te liggen zal er geen probleem optreden en zal ik dus een bezetmeldeing krijgen wat dus ook zo hoort.

Dit alles vraag ik omdat ik met softlok rijd en dus een positiebepaling van de draaischijf wil detecteren.
Het zou misschien ook met reedcontacten gaan maar ik vraag me af of er ook een andere oplossing voor is.

MVGR

Wilbert

tufken

Welkom Wilbert, en veel leergenot op het forum
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


Gerolf

Naar mijn mening hebben bezetmelders bij digitaal verkeer geen polariteitsprobleem. Uw bezetmelding van je uitgaande sporen bij je draaischijf zal dus correct functioneren, ongeacht de stand van je draaischijf.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

Volgens mij wordt de positie bepaald door de draaischijf decoder. Die telt volgens mij het aantal omwentelingen van het aandrijvende tandwiel, via een lichtsluis. Voorzover ik het gelezen heb is de draaischijf decoder compatibel met de Marklin decoder, dus worden de posities van de sporen geprogrammeerd in de draaischijf decoder zelf.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

Info wim, voor zover ik kan uitmaken uit het (complexe) verhaal van wikumodelbouw (ook complex [;)]) zoekt hij naar een oplossing om zijn draaischijf bezette sporen te laten overslaan bij kiezen van een eindpositie.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

Gerolf,

Dat klopt, en als de decoder hetzelfde werkt als de Marklin Draaischijf decoder, dan weet de decoder als hij dat verteld is hoeveel sporen er aangesloten zijn, en hoever ze uit elkaar liggen, dus hoeveel omwentelingen het tandwiel moet maken, om in de juiste eind positie te komen.
Bij Marklin id het zo dat je via een wisseladres de draaischijf via de decoder rechtstreeks naar iedere willekeurige positie kan sturen.
Deze decoder werkt volgens de beschrijving ook via deze zelfde wisseladressen, en heeft volgens mij ook een leermodus. Maar misschien zit ik er wel naast, zal het verhaal nog eens door worstelen, want ook mijn Duits is niet op en top.

Hier is het te vinden http://www.digital-bahn.de/home.htm

Maar ik kan wel plaatjes kijken, en heb het even verder bekeken dan gisteren, het is dus zoals ik al zei, je verteld de decoder waar welke positie is, en via de wisselcommandos gaat hij dan naar zijn positie. Zie deze beschrijving http://www.digital-bahn.de/bau_ds/ds_bedienung.htm#geschwindigkeit

Dus men wil iets maken wat al reeds aanwezig is.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

wikumodelbouw

Hallo,

Ik snap inderdaad dat je de draaischijf moet leren naar welk spoor hij moet en dit dus ingeven via wisselcommando's.
Het enige wat daarna voor mij van belang is dat ik een hardwarematige detectie krijg of de draaischijf ook daadwerkelijk op de goede plaats staat.
Dit in verband met een automatisch programma.

GR
Wilbert

Gerolf

Als ik INFO's verhaal lees, lijkt dit overbodig. Of is die decoder van Brandt niet zo goed uitgerust als een M?rklin?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

wikumodelbouw

Hallo Gerolf,

Alles wat INFO schrijft klopt, de draaischijf gaat naar de juiste positie en slaat ook de juiste sporen over.
Het gaat mij vooral voor de detectie van de sporen waar de draaischijf naar toe draait ivm de voortgang van het automatisch programma wat op de PC draait.
Het probleem is als de draaischijf aan het draaien is moet het programma wachten tot hij op de juiste positie staat en dan pas de trein het commando geven dat hij de draaischijf op mag rijden.

Ik weet niet of ik het nog niet begrijp maar hoor graag van jullie.

GR
Wilbert

Gerolf

Aha, nu snap ik de vraag.
Kan je dat programma geen - voldoende ruime - wachttijd laten berekenen of schatten? Dan heb je die extra hardware niet nodig.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

Op de M?rklin draaischijf decoder zitten drie uitgangen waarop men S88 contacten op kan aansluiten, 1 van die contacten is dan hoog, als de draaischijf in werking is. Daarmee kan een programma weten en wachten op vrijgave van dit contact, en dan verder gaan met de opdrachten. Als SoftLok de standaard M?rklin module ondersteund zal deze mogelijkheid gerust wel in het programma aanwezig zijn.
Ik weet niet of Sven Brandt hier ook een mogelijkheid voor heeft ingebracht, zal daar nog even naar kijken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

Er is inderdaad geen mogelijkheid aanwezig, waarbij men kan zien dat de draaischijf actief is.

Ik denk echter dat er wel een mogelijkheid is, je moet namelijk alleen maar weten of de motor in werking is, dus kun je daar een gewone stroomdetectie schakeling voor gebruiken en deze aansluiten op de bezetmelder, verder is het aan het programma om daar verder op de juiste manier mee om te gaan.

Als het een probleem is om de stroomdetector direct op de motoraansluiting aan te sluiten, omdat er dan een extra draad vanuit het draaiende deel naar buiten moet, dan zal de stroomdetector in de voeding van de decoder opgenomen moeten worden. Alle stroomdetectors zijn te gevoelig, dus moet je er zelf eentje aanpassen, welke de decoder in rust niet meld of ziet, en bij meer stroomverbruik wel een melding geeft. Is een kwestie van de juiste weerstand over de detectie diodes plaatsen.

===

Als dit een probleem is, dat is er in Softlok dacht ik mij te herinneren ook nog een mogelijkheid om een bepaalde wachttijd bij een bepaalde actie actief te laten worden. Als je die wachttijd ruim genoeg opgeeft, is het probleem eenvoudig opgelost, zoals Gerolf ook al opperde.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

wikumodelbouw

Hoi,

Ik zal eens het een en ander proberen .
Dat met die tijdvertraging had ik ook al bedacht maar vind dit toch niet zo'n "mooie" oplossing.(misschien wel als de testen niet lukken.)

GR
Wilbert