baan aansturen met pc

Gestart door mnieuwlaet, 07 november 2015, 16:54:55 PM

mnieuwlaet

Om de  baan met de pc te kunnen sturen of delen ervan, seininrichting... welke verbinding, interface gebruiken jullie tussen baan en pc?
Momenteel gebeurt  de bediening met roco multimaus. Deze zou ik graag verder gebruiken. En ook zulke stekkers inbouwen in de baan om de muis 😉 te versteken. ( welke zijn dat bv op Conrad.Be)

OlivierV

Sturen met de pc via multimaus en koploper kan, ik ga daar binnenkort ook aan beginnen, maar ga mij daar eerst een testbaantje voor aanleggen voor ik mijn baan verbouw naar automatisch rijden.

Sturen zelf via pc langs de multimaus kan met een interface-stukje. Ontwikkeld door Wim Ros geloof ik, je moet maar eens googlen op multimaus + koploper en je zal al heel wat wijzer worden. :D
Als ik het goed begrijp kan je met behulp van dat tussenstuk de baan al via de pc besturen. Met behulp van bezetmelders kan je dan ook je baan gaan automatiseren.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Tja, als je een beetje knutselaar bent heb je dat allemaal niet nodig natuurlijk: MRdirect en je bent vertrokken.
Ik heb ook ergens een USB-"stokske" gezien dat uw baan kan aansturen zonder dure poespas.

eric


gardevil

Ik rij ak een paar jaar en nog altijd tot volle tevredenheid met MR-Direct en Koploper.
2 oude pc's en wat modules en je bent voor een zacht prijsje vertrokken.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Ben

Citaat van: eric op 07 november 2015, 17:33:09 PM

persoonlijk en als ik nog niets zou hebben, wachten op deze.
http://www.digikeijs.nl/dr5000-dcc-multi-bus-centrale.html


Heel goed. En de Roco muis kan als handregelaar dienen. 3,2A booster aan boord, Rosoft LocoNet interface naar de PC erbij en rijden maar.

Gr, Ben.

dani

Mijn eerste ervaringen met digitaal was ook met  MRDirect !   Dat werkte vrij goed zelfd !
Een oude  80486 (!!!)   PC met seriële poort, daarom MRDirect, en een tweede PC (met netwerk)  voor het "stuurprogramma".  Bvb koploper, of zelfs in mijn geval zelf gemaakte software.

Nadien schakelde ik over op MRDirect  (NMRA sturing) die draait alles op 1 en dezelfde pc.

hier een eerste demo , met  DDWServer voor Windows  (vervanger van MRDirect !!) en mijn eigen "lokorunner":

https://www.youtube.com/watch?v=z1GReDnTh9I

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

mnieuwlaet

Hans deloof had die ook geen simpel systeem om aan de pc te hangen, dan te verbinden met rocobooster of zo...

mnieuwlaet

#8
De 5000 van digikeijs is echt super interessant, daar kun je dan de gecombineerde terugmeld en bezetmodules op aansluiten zodat een computerbesturing heel gemakkelijk word.

Snobby Crash

Ik heb iTrain op mijn Mac, maar iTrain werkt ook perfect op pc.
Tussen mijn laptop en mijn centrale een ethernet vaste kabel.
Mijn centrale stuurt op zich wisseldecoders en terugmelddecoders aan
van Rosoft.

Mijn centrale is met andere woorden het hart dat wissels, seinen, treinen
enz... bediend, maar krijgt hiervoor comandos vanuit iTrain.

Best inderdaad even een testbaantje maken om alles goed onder de knie te krijgen.
Het is allemaal vrij eenvoudig, maar met een testbaantje leer je op een kleinere baan
stelselmatig werken met je computer.

De Roco mm kan niet rechtstreeks praten met iTrain, hiervoor moet inderdaad
een module geplaatst worden tussen je pc en je roco mm centrale. De Z21 van Roco
kan wel direct praten met iTrain.

In iTrain heb je keuze uit ongeveer een 30-tal centrales van verschillende merken.

Geert

mnieuwlaet

Dank u voor de verduidelijking, ik bedoelde erboven de nieuwe all in one centrale van digikeijs de 5000

Ben

Maarten: https://www.youtube.com/watch?v=9kShNlCUQnw

Op 28 november is een demodag over deze centrale bij een grote modelspoorwinkel in NL. Karst Drenth en Digikeijs laten e.e.a. zien. Zal voor mij het laatste zetje zijn om deze centrale aan te schaffen en mijn antieke Intellibox met kuren aan de kant te zetten. Een LocoNet interface is er al als ook een nette handregelaar. Investering van rond de €143 en klaar.

Gr, Ben.

OlivierV

Wat ik mij nu ook afvraag is of er ook per se werk dient te worden gemaakt van een in -en uitrijsectie per sectie. Want voor zover ik weet is dit niet toegepast op de modulebaan van de club die met koploper bestuurd wordt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

mnieuwlaet

Iedere sectie heeft denk ik een in en uitrijstuk, minimumlengte = een loc, voor de stroomdetectie. Op nproject.nl is het mooi uitgelegd met een tekening.

SuSke

Citaat van: OlivierV op 14 november 2015, 18:23:51 PM
Wat ik mij nu ook afvraag is of er ook per se werk dient te worden gemaakt van een in -en uitrijsectie per sectie. Want voor zover ik weet is dit niet toegepast op de modulebaan van de club die met koploper bestuurd wordt.

Ik dacht dat je in koploper de zaak zo kan configureren dat het voorgaande blok werkt als inkomstmelder van een blok en het blok dus een stopsectie wordt.
Moet echt nog eens door de handleiding worstelen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.