Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

CF3F

Gestart door Jurgen, 07 november 2015, 12:24:21 PM

Jurgen

Iemand een idee wat er allemaal aan de hand is in Hombourg op lijn 38?

Daar zou een museumorganisatie (CF3F) gehuisvest zijn aan het oude station. Dit is altijd eigendom geweest van Walter Ley, die daar een hele hoop oude rijtuigen en goederenwagens had staan.
Ik volg de groep wel op Facebook, maar alles is uiteraard in het Frans en dat ben ik niet zo goed machtig.

Blijkbaar is er een dispuut tussen de organisatie en de NMBS, de RAVeL-mensen en de gemeente en weet ik veel wie nog allemaal. De rails zijn voor een groot deel opgebroken in opdracht van de NMBS terwijl de CF3F er net een museumlijn van wil maken.

Weet er iemand hoe het allemaal precies in elkaar zit en wat er gaat gebeuren?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Sicco

Ik weet het ook niet. Tegelijk speelt deze week een verhaal over de 4510 die naar de CF3F zou gaan (beloofd door de vrienden van Halanzy) maar plotseling door de CFV3V is meegenomen, inclusief foto's van medewerkers van laatstgenoemde organisatie die bij de 4510 staand schunnige gebaren maken richting de Cf3F. Eén van de meest treurige zaken die ik ooit heb gezien en dat alsof er niet genoeg ellende is met de Belgische museumverenigingen de laatste decennia. Waarom lijkt hier niets op een normale manier te kunnen gaan?

Jurgen

Leeft die Walter Ley eigenlijk nog? Als ik het goed begrepen heb is die man overleden en is alles nagelaten aan de CF3F.
Misschien heb ik het verkeerd begrepen, sommige dingen vertaal ik ook alleen maar via Google Translate.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.


Jurgen

Ok, blijkbaar niet dood, maar teruggetrokken uit de organisatie.

Blijft wel de vraag waarom ineens alle rails opgebroken zijn.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

prulleman

Zelfs voor een spoor buiten dienst moet je huur betalen aan Infrabel. doe je dat niet, dan breken ze de boel op. ook moet je je spoor onderhouden volgens de richtlijnen van infrabel, anders breken ze de boel op. Ik denk niet je op ons net nog museummateriaal zult zien rijden want het treinpersoneel moet in loondienst zijn van een erkende spoorwegoperator. (bestuurder in vrije tijd mag niet rijden!!!). dus moet treinpersoneel huren van NMBS of een andere tegen volle kostprijs. er bestaat in België geen oldtimer-regeling voor treinen. een stompzinnige lacune in wet, niks aan te doen  :o

Klaas Zondervan

#6
Citaat van: prulleman op 09 november 2015, 11:34:44 AM
er bestaat in België geen oldtimer-regeling voor treinen. een stompzinnige lacune in wet, niks aan te doen  :o
Ja hoor, wel wat aan te doen. De wet aanpassen.

Rangeerduivel

Citaat van: prulleman op 09 november 2015, 11:34:44 AM
Ik denk niet je op ons net nog museummateriaal zult zien rijden want het treinpersoneel moet in loondienst zijn van een erkende spoorwegoperator. (bestuurder in vrije tijd mag niet rijden!!!). dus moet treinpersoneel huren van NMBS of een andere tegen volle kostprijs. er bestaat in België geen oldtimer-regeling voor treinen. een stompzinnige lacune in wet, niks aan te doen  :o

Een onrechtstreeks gevolg van de ontelbare stakingen die hier al aan vooraf zijn gegaan...
Dus ze hebben er toch IETS mee bereikt!

;)

Jurgen

Ok, dat de bestaande lijnen gehuurd worden, tot daar aan toe, maar het gedeelte tussen Hombourg en Montzen is door een privépersoon opnieuw aangelegd. Het zou me straf lijken als je dan nog huur moet betalen en dat dit dan toch nog kan opgebroken worden in opdracht van de NMBS.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

prulleman

Op een in dienst zijnde lijn moet je  ritpaden kopen. om die te kunnen kopen moet je een erkende spoorwegoperator zijn. Ik dacht dat het ongeveer 5 euro per kilometer te betalen is. Rij je electrisch komt er nog 2 euro of zo bij (ben niet zeker van de exacte bedragen). Doe je iets eenmalig moet je een BNX aanvragen (250 euro administratiekost). Als je dus een rijtuig van Schaarbeek naar Ciney wil verplaatsen is het dus goedkoper om het op een dieplader te zetten en over de weg te vervoeren (kost je 800 euro totaal). Alle spoorwegbedrijven (ook NMBS) maken steeds meer gebruik van vrachtwagens voor interne transporten. neem nu bogies, wielstellen , grote en kleine onderdelen. veel goedkoper om kamions te gebruiken dan ze op een goederenwagen zetten en die versturen over het net. brandstof voor eigen gebruik werd vroeger met een ketelwagen verdeeld, nu per camion. diensttreinen zijn zoveel mogelijk vervangen door taxi of buske want al zit er ook infra-personeel op, het ritpad moet volledig betaald worden aan infra. Personeel infra word nu met taxi rondgebracht, technics met eigen buske en wij moeten ons plan trekken.
als de lijn buiten dienst is moet de grond huren van Infrabel (prijs ken ik nie).

Jurgen

Ik wil hier geen ruzie veroorzaken tussen de museumverenigingen, maar ik ga een tekst die op Facebook verscheen hier kopiëren:

CiteerQue nous raconte la page du matériel du CF3V et plus particulièrement sur le 4510 volé et appartenant au amis du rail de Halanzy !!! Pour rappel suite à la convention faite avec nos amis de Halanzy au sujet de l'autorail 4510 et dans le but de nuire au CF3F , le club de Maldegem a arrangé une fausse vente du 4510 vers les CF3V qui partage avec Maldegem le même objectif : éliminer les autres associations (déjà réussi à ASS en flandre même !!!). Bravo pour un premier coup mais cela va les amener au ...trou !!! Parole de Cormann
Bientôt la suite sur cette histoire ,l'avocat des ARH part en justice après n'avoir jamais eu de réponses aux divers courriers envoyés à la SNCB et au CF3V !!!!


Wat is er daar in Hombourg allemaal aan de hand? En hoe zijn de andere verenigingen daarmee verbonden?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

OlivierV

Die 4510 is daar toch al een tijdje verdwenen als ik me niet vergis? Nuja alles in Hombourg is een beetje raar want op ne slag en ne keer waren er ook een hele hoop sporen verdwenen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Jurgen

Die sporen werden opgebroken op vraag van de gemeente omdat zij daar een RAVeL-fietspad willen aanleggen. Er zijn nochtans alternatieven om daar een fietspad aan te leggen... Maar dit heeft niets te maken met de 4510, enkel met de gemeente en de gevoerde politiek daar.

Wat de 4510 betreft, die is inderdaad al een tijdje weg. Maar voor zover mijn Frans reikt wijzen ze nu met een beschuldigende vinger naar Stoomcentrum Maldegem en CFV3V in Mariembourg. Zij zouden een vals contract hebben opgemaakt ivm de 4510 en zouden dit doen om andere verenigingen te elimineren.


Allemaal heel raar, dus ik zou graag eens het verhaal van de andere kant horen. Voor zover dat hier verteld mag worden tenminste, want blijkbaar komen er ook al advocaten aan te pas en dan moet men voorzichtig zijn met wat men wel en niet mag vertellen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

PeterVG

De aftakeling van de spoorsite Hombourg gaat verder. Nadat in 2015 de sporen grotendeels werden opgebroken is men in 2018 gestart met het afvoeren van de verzameling rollend materiaal.

Hombourg @ 2018 by Peter Van Gestel, on Flickr

Op 23 februari trof ik de firma Dick met 3 grote vrachtwagens. De firma was bezig om een deel van het rollend materiaal af te voeren.

Begrafenisstoet @ Hombourg by Peter Van Gestel, on Flickr

Wat er allemaal exact aan de hand is weet ik niet.
Volgens een lokale spoorfanaat zou heel het terrein ontruimd moeten worden.

Hombourg @ 2018 by Peter Van Gestel, on Flickr

yannickvw

Volg het wat op hun Facebookpagina...van wat ik begrijp is er een vete met de burgemeester die er een Ravel van wil maken...