Verlichting van de baan

Gestart door 59erke, 05 november 2015, 22:59:18 PM

59erke

Dit is meer een vraagje voor de mensen die een baan hebben met een overkapping.

Voor La Gleize II zou ik de baan vanuit de fries willen verlichten met ledstrips.
Alleen weet ik niet goed welke kleur ik zou gebruiken (koud wit licht of warm wit of een combinatie RGB met warm wit)

Deze laatste bied meer mogelijkheid omwille ik dan nacht kan creëren.

Wat denken jullie ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

reeves

Zoals jezelf zegt ga voor rgb met afstandsbediening voor 100 kleuren kan je alle uren van de da nabootsen van zonsopgang tot nacht met volle maan

Groet Tom

Gerolf

Ik zou warm + koud + RGB aanbevelen (met een sturing)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

BC911

Het enige waar je mer RGB-led's rekening mee moet houden is dat het wit-licht nooit 100% mooi wit is. Het hangt dus een beetje af van de kleuren die op je baan zitten, maar als daar lichte vlakken tussenzitten dan ga je het daar misschien zien. En dan zou ik inderdaad gaan voor eem combinatie van verschilllende soorten.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Dirky

in de meest recente verlichtingsfolders van menig DIY zaak staan tegenwoordig "i-white" sets.
Die kan je instellen tussen koud en warm wit en dimmen.
Als je koud wit dimt, krijg je een grauwe kleur. Om dag en nacht te imiteren ga je koud wit gebruiken "op de middag". En naar zonsondergang toe, het wit verwarmen en dimmen...

Dat komt vrij dicht bij de realiteit...

59erke

Allen, bedankt voor de tips.

De strips zijn besteld, ben gegaan voor RGB strips met warm en koud wit
Met de bijhorende controller kan ik zo eindeloos kleuren combineren
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

janieburton

Heb ooit een artikel gelezen ivm met dag en nacht cyclus.
Toen ge bruikte die persoon par 36 spots, blauwe lampen voor de nacht en voor de overgang van dag naar nacht gebruikte hij rode rode lampen en voor dag simulatie gebruikte hij de gewone witte par 36 spots en de sturing was iets dat dj's ggebruiken voor hun lichtorgel sturing.
 

dani

PAR36 ? dat zijn zoals de PAR38 eerder verwarmingselementen IPV spots :-) LOL....

Vroeger was er natuurlijk weinig alternatief, maar nu met de LED technologie kan het energiezuiniger en flexibeler :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

janieburton

Citaat van: dani op 12 november 2015, 08:55:00 AM
PAR36 ? dat zijn zoals de PAR38 eerder verwarmingselementen IPV spots :-) LOL....

Vroeger was er natuurlijk weinig alternatief, maar nu met de LED technologie kan het energiezuiniger en flexibeler :-)

Juist het kan ook par 38 zijn geweest, zoals je zegt is dat verlichting uit de tijd van de dinosaurussen (LOL), wat ik wou aangeven is dat men geen RGB leds moet gebruiken om een dag/nacht cyclus te creëren.

Maar ik denk dat als de "friezen" te hoog hangen dat men met de led strips van 5 meter toch te weinig verlichting zou kunnen hebben, en dat men ipv voor elke kleur één strip dat men voor elke kleur misschien 2 of 3 strips zou moeten gebruiken.

 

dani

je zou echt verwonderd zijn  hoe groot de lichtopbrengst van sommige van die strips is, Janie.

Je moet natuurlijk een verduisterde ruimte hebben om het effect maximaal te beleven.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Citaat van: dani op 12 november 2015, 10:41:15 AM
Je moet natuurlijk een verduisterde ruimte hebben om het effect maximaal te beleven.

Volgende voorwaarde op tentoonstellingen: banen uitgerust met een aangebouwde verduisteringstunnel  ;)

"doorschuiven aub, de volgende wil ook iets zien"  ;D 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

quote  Franky :  "zever, gezever......"  (het eiland)

https://www.youtube.com/watch?v=aVTwFayubYs



zo bedoelde ik dat niet , maar als de omgeving helemaal verlicht is op een expo zodat alle bezoekers goed kunnen kijken, dan heeft een dag/nacht  verlichting totaal GEEN ZIN

maar toch .....

https://www.youtube.com/watch?v=m4ZHtd3EiII

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

juist led verlichting aan gebracht met 3 watt spots van den action



9 watt voor 2 meter te verlichten en ik vind het licht mooier dan die van TL lampen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.