Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Rangeersein H0 vraagjes

Gestart door BC911, 05 november 2015, 19:29:03 PM

BC911

Ik ben aan het kijken of het mij lukt een rangeersein (grondmodel) te maken in H0. Ik ben vetrokken van een messing U-profiel 1mm x 3mm. Stukje van 10mm afgeslepen en een gedeelt ontdaan van de 1mm rand + gaatjes van 0,8mm.



Voor de led heb ik SMD 0402/0603 besteld voorzien van koperlakdraad. Dit is m'n eerste ervaring met zowel de messing als de SMD-led en wou daarom even wat advies hoe ik dit nu verder aanpak.

1) kan ik nu beter eerst de messing schilderen alvorens de led erin te lijmen?
2) hoe lijm ik best de led? Met secondelijm?

Andere tips voor het goed plaatsen van de leds / afwerking zijn ook altijd welkom. Ik vind het namelijk zeer moeilijk om te zien of het ledje goed voor het gaatje zit ...

Alvast bedankt.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Gerolf

1: Ja
2: Secondelijm is mogelijk, maar
Best een brandend ledje bij het plaatsen: dan zie je of het op de juiste plaats zit
dus je moet waarschijnlijk wat verschuiven voor het goed zit, dus de tragere secondelijm-gel of een andere tragere lijm

.. en na het plaatsen ga je de achterzijde zwart moeten verven - want zo'n ledje geeft ook licht langs achter ;-)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

BC911

Bedankt Gerolf. Het leek mij inderdaad ook best om het brandend te plaatsen. Mijn gevoel was ook dat ik het best eerst helemaal ging schilderen alvorens het erop te kleven. De achterzijde van de ledjes geven inderdaad veel licht! Deze ga ik dan proberen grijs te schilderen en de plaat zelf zwart. (ga er denk ook een redelijk grote weerstand tussen zetten, want die dingen geven echt vééél licht)

Nu dus even secondelijm gaan halen met een fijn teutje, want wat ik hier heb liggen is zo groot dat ik de led waarschijnlijk kwijt ben in de lijm  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

SuSke

alternatieve lijm zou "cristal clear" of een soortgenoot kunnen zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

ik heb een malletje gemaakt en ik giet de lampen houders
ik kan er 3 per keer gieten en de resultaten zijn zeer goed
de drie draden van de ledjes geven voldoende steun om ze zo op de baan te plaatsen
ik heb maar 1 weerstand in de plus leiding zitten voor de twee ledjes
en inderdaad die kleintjes geven veel licht
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

BC911

Raf, klink interessant. Heb je daar soms een foto van? Want als ik het goed begrijp giet je het rond de leds? Correct? En met welk materiaal is dat dan?
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

raf

hoi
nee ik giet ze niet rond de leds want de smd ledjes zijn plat
maar ik giet ze in een silicone malletje dat ik gemaakt heb en gebruik giet hars daar voor van vosschemie
het is een 2 componenten spul wat een beetje gelig is maar het laar zich goed verven met humbrol of andere verven
de gaatjes maak ik na het gieten dan open met een boortje wat ik in een houdertje heb zitten (een vulpotlood is daar uitstekend voor)
dan de ledjes van draden voorzien en er met seconden lijm op kleven (eerst de ledjes positioneren en dan een druppeltje laten vallen)
de achterkant doe ik dan eerst met vernis inspuiten en dan galvaniseer verf (echte galvanisee in spuitbus)dan werkt dat als een reflector
en zo schijnt er geen licht meer door langs achter
dan alles zwart verven en klaar
nu een foto vinden das iets anders

hier zie je ze staan voor de loco's aan de wissels
niet goed te zien maar een betere heb ik nu niet
het voordeel van een malletje en giet hars is dat je snel een deel lampjes kunt maken en de slechte tja die kosten nu ook weer geen 1€ en niet veel werk

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

BC911

OK duidelijk, bedankt voor de uitleg. Wel lekker druk daar op het spoor bij jou  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

raf

hoi bert

dat waren toen de stomers die ik heb nu zou het nog drukker zijn LOL
want er komen der gestaagd bij
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.