Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Kraan Artitec

Gestart door 755philippe, 03 november 2015, 18:04:46 PM

755philippe

Ik vermoed dat ik een bistabiel relais moet gebruik waarop Motor 1 is aangesloten voor start/stop en voor/achter bewegen van de kraan. Hierop moet volgens mij 2 reedkontakten worden aangesloten voor het eindpunt in richting 1 alsook eindpunt in omgekeerde richting. Alleen het technisch aansluiten zie ik niet zo goed. Op de oc32 zal ik 2 uitgangen nodig hebben voor motor aan/uit en voor/achter zoals ik dit heb gedaan in de spiegeltent rest nu die reedkontakten. Weet niet goed waarop ik ze moet aansluiten of op  afzonderlijke ingangen op de oc32 ?
Mvg

755philippe

Dirkh

Bij de OC32 moet je de drivers uln2803 vervangen door een weerstandsbank om 8 pinnen te gebruiken als ingang (of om een servo te sturen), dan kan je die 8 uitgangen gebruiken als ingangen. Gewoon reedcontact tussen de uitgang en de grond, en die kun je dan configureren als ingang en er de nodige aspects aan koppelen.
Staat ook beschreven op in punt 5.1.14 en 5.4.11 van de handleiding.

755philippe

Nu heb ik de motor op een bistabiel relais aangesloten. Nu meen ik ergens gelezen te hebben dat je met het gebruik van de oc32 een transistor op moet aansluiten. Aangezien ik een leek ben stel ik me de vraag hoe ik dit moet doen. Heb eens in de handleiding gekeken maar at is voor wisselspoelen.
Mvg

755philippe

755philippe

Voorlopig ben ik bezig met de aansturing van de elektronika. Heb wat hulp gekregen van een forumlid omtrent de technische support.
Als dit naar behoren werkt zal ik eens een filmpje posten. Voor mij is dit een vorm van uitdaging om dit tot een goed eind te brengen.
Kraanhuis is gespoten. Blijft nog enkel de giek over om te spuiten en dan ga ik eens proberen om zelf decals te maken.
Mvg

755philippe

755philippe

Hallo,
Heb even het projekt stilgelegd omdat ik momenteel wat meer tijd wil besteden aan mijn baan. Ben momenteel al mijn Märklin k-wissels aan het ombouwen en deze te voorzien van servo's. Ben nu al over de helft en hoop dit binnen een goede 14 dagen klaar te hebben. Bedoeling is om mijn schaduwstation dicht te gooien en dan kan ik de bovenverdieping beginnen uit te bouwen. Nadien zal ik de draad terug opnemen van het projekt. Een projekt is wel leuk maar ook tijdrovend maar ik zag door talrijke projekten de verdere uitbouw van mijn baan geen stap vorderen. Wil niet zeggen dat ik geen plannen heb voor andere projekten maar nu even een pauze hierin. 
Mvg

755philippe

755philippe

Na de beurs van Mobexpo weer zin gekregen om mijn projekt met de kraan verder af te werken. Heb het trajekt dat de kraan "kan" afleggen verlengd. Heb trouwens de onderbouw volledig vernieuwd. Kraan is ook herschilderd alsook de bekabeling van de giek is aangebracht. Alles een beetje verweerd.
Heb ook een grijper gekocht in messing bij Weinert in schaal N en in mekaar gestoken.
De bedoeling is dat de kraan voor- en achteruit kan rijden alsook volledig kan draaien.
Blijft nog verlichting op de giek aan te brengen en de volledige elektronika om alles aan te sturen.
Enkele foto's als update.

               



Mvg

755philippe

adrievans

Wat ik niet snap is dat je super je best doe om een zo werkelijk mogelijk gelijkende machine te bouwen en er daarna zo`n oerlelijk kibri poppetje erin te duwen.
Waarom niet een echt preisertje???
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

755philippe

#187
Daar heb je wel een punt. Ik had deze nog liggen van Viessmann binnenverlichting die ik nog wat heb bijgeschilderd.
Bij nader inzien heb ik nog een 30tal Preiser doosjes liggen en zal eens kijken of daar wat bruikbaar tussenzit. Toch bedankt voor de tip.
Mvg
755philippe

755philippe

Kabineverlichting alsook verlichting aan de giek is na enig prutswerk met 0,10mm draad aangebracht. Ik heb ook een specialeke aangebracht waardoor de draden NIET worden getorst bij het draaien van de giek zelfs na vele rondjes achter mekaar. Het lelijk "ventje" is verwijdert en wordt vervangen door eentje van Merten dat ik nog herschilderd heb. Deze week komt de rest van de elektronika aan de beurt alsook enkele reedkontakten.
Update foto

     

Mvg

755philippe

755philippe

Vandaag de elektronika binnengekregen voor de aansturing van de motor via de OC32. Dit is een uitbreiding op de nieuwe OC32ng zodat je een motor kunt aansturen die  een  hoger vermogen verbruikt zonder problemen te krijgen. Ik heb dit gekocht om dit eens te testen maar de 2 printjes om elk 4 motortjes aan te sturen kost mij meer dan 40€. Dit doe ik maar 1x want de printjes zijn maar enkele cm² groot. Ik vindt bijna 20€ voor een printje wel schandalig duur. Misschien toch overwegen om later op arduino over te stappen maar ja dan moet ik alles nieuw aanleren en om dit te kunnen programmeren waar ik wat tegenop ziet.
Foto van de printjes.

       

Mvg

755philippe

PeterC

Citaat van: 755philippe op 14 mei 2018, 18:02:31 PM
...Misschien toch overwegen om later op arduino over te stappen maar ja dan moet ik alles nieuw aanleren en om dit te kunnen programmeren waar ik wat tegenop ziet...

Philippe, alle tijd die je daarin investeert, loont!  Neem het van mij aan!
Ik ben zelf geen Arduino man maar wel een PIC man  ;)
Groetjes, Peter


Gerolf

Dat kan ik alleen maar bevestigen.
Voor mij is het Atmel ipv PIC, maar met microcontrollers heb je zoveel meer mogelijkheden, én voor minder geld
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe

Na 3 jaren de kraanmodule op zolder liggend het projekt nog even afwerken. Door een tegenslag is de verlichting in de giek en kraanhuis gesneuveld. De verlichting in de giek ben ik nu aan het hermaken en die in het kraanhuis laat ik weg omdat deze toch weinig zal gebruikt worden. Ben nu even bezig wat sculptamold aan te brengen op het plankje om een beetje niveau te krijgen.
Mvg


755philippe

MoVi

Ik ga dit volgen.
Ga je nog wat doen met de aansturing van motor(s)?

https://youtu.be/VZHRC5efIMk

https://youtu.be/vVm4hc93294

Ronald Visser
Ronald Visser

755philippe

De motoren zijn al lang ingebouwd (reeds 3 jaren). Motor 1 : vooruit-achteruit en stoppen dmv microswitches.
                                                                           Motor 2 : draaien links/rechts
Oorspronkelijk ging ik reedcontacten gebruiken maar ik denk dat de werking van microswitches betrouwbaarder is.
Gebruik van 2 funktie-adressen. Synchroon wordt dmv een omgebouwde (Ali) MP3-speler het geluid van de kraan in werking afgespeeld en stopt ook als de kraan stopt maar dit is het plan om dit dit weekend te doen. Momenteel is mijn plankje met sculptamold aan het drogen dus wachten maar.


Mvg


755philippe