Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Led-verlichting van strip

Gestart door reeves, 02 november 2015, 20:03:35 PM

reeves

Heren,

Ik heb deze ingebouwd en aangesloten tussen de groene en blauwe van een decoder met een voorschakelweerstand, werkt perfect.

Nu bij een vuiltje op de baan gaat deze verlichting even uit en terug aan wat normaal is want de stroom verdwijnt even, nu wou ik op de strip een buffercondensator plaatsen maar dit heeft weinig effect, bij m'n wagons rechtstreeks van de baan stroom genomen werkt dit wel perfect(natuurlijk zit er dan een bruggelijkrichter tussen om de digitale spanning gelijk te richten).

De buffercondensator is aangesloten rechtstreeks op de ledstrip, zou het kunnen dat ik iets over het hoofd zie omdat ik nu met de decoderspanning werk en niet met de baanspanning.

In het boekje van het treinstel word aangeraden om een ledstrip van viessmann te gebruiken deze hebben ook een buffercondensator maar hier zit misschien een apart schakelingetje op om het del goed te laten werken.

Iemand die raad weet?

Groet Tom

Huugooke

die buffer condensator gaat volgens mij niet veel helpen, tenzij het een heel hoge waarde is, en dat is niet goed voor de uitgang van je decoder.
De ledstrip van Viesmann heeft inderdaad een extra schakeling, maar misschien kan de "allesetende led" schakeling je helpen?

NielsVV

Ik gebruik ledstrips van vbv. Deze bevatten ook enkele condensators en heb totaal geen last van flickeringen. Ze gaan zelf zachtjes aan en uit hierdoor. Ik betaal geloof ik een €14/stuk.
H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

Frank_N

#3
Hoewel ik de vraag niet helemaal begrijp, hier een foto zoals ik het met een led strip oploste in mijn Rivarossi Pullman N rijtuigen:

De condensator van 220uF zit uiteindelijk op het toilet in de wagon ;D
De smd brugcel plus weerstand (waarvan ik de waarde ff niet meer weet) had ik aan de voedingslijn van de ledstrip gesoldeerd.
Bij de maximale rijspanning van 14 Volt geeft het een goede sfeer in het interieur weer 8)
Knipperen doet het niet, met gebruik van een Weistra voeding werken de ledjes al bij stilstand tijdens analoog bedrijf.
De ledstrip zit tegen het dak van de wagon geplakt.

Licht uit:

Licht aan:


Sorry voor de vage foto's :-[
Groet van Frank

Gerolf

Citaat van: Frank_N op 02 november 2015, 21:00:45 PMbrugcel plus weerstand (waarvan ik de waarde ff niet meer weet) had ik aan de voedingslijn van de ledstrip gesoldeerd.
Zo zou ik het ook doen: geen te grote belasting op de decoder, en de Elco kan "rustig" doen wat hij moet doen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

reeves

Oplossing gevonden!!

Geloof het of niet maar de plus en min op de strip waren omgedraaid , als ik de bruggelijkrichter aansloot plus op plus min op min-> niks andere bruggelijkrichter genomen zelfde resultaat, ledstrip van huffentronic genomen die werkte wel, bruggelijkrichter op de Chinese ledstrip omgedraaid plus op min en min op plus van de strip-> het werkt!!!! Waarschijnlijk daarom dat de decoder begon te klikken omdat ik de condensator verkeerd aangesloten had.

De ledstrip is een raar geval, na eens nader bekeken te hebben, deze stopt op de rol en dan is er terug een stuk aan gesoldeerd , waarschijnlijk was de strip op en ja hoor daar zie je het de min wordt plus en de plus word min dwz ze hebben de min aan de plus gesoldeerd en andersom, dan moeten ze natuurlijk ook de leds hebben omgedraaid bij een van de twee kanten denk ik zo, zal morgen een foto plaatsen van dit euvel

Bedankt om mee te denken en vergeet nooit: de aanhouder wint!!!

Groet Tom

reeves

Bij deze de foto van de vreemde strip, het rare is wel dat alle leds werken :o enkel de polariteit klopt niet, langs één kant dan toch.

Groet Tom


Gerolf

Citaat van: reeves op 07 november 2015, 16:18:05 PMhet rare is wel dat alle leds werken

Dat kan, als de voeding AC (wisselstroom) is
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

dat is nu net de reden waarom die led strips van uit China zo goedkoop zijn...
Vaak zijn dat "eindjes" met fabrikagefouten aan elkaar gesoldeerd tot 5m rollen.

Op zich niets mis mee maar als  "A grade" product kunjnen ze die niet verkopen !
Dus dan heb je zo'n toestanden.   Het  "opdrukken" van de + en -  symbolen kan in de fabriek mis gelopen zijn.  Dat zou het verklaren.
Dus niet de LEDs  omgedraaid maar de "lege" strip in de verkeerde richting door de printer gehaald.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Goed gezien, daar kan je lang naar zoeken.

En denk vooral niet dat dat enkel in China kan. Dat kan evengoed in België, been there, done that...
Met vakantie voor onbepaalde duur.