Flauw afkooksel van MWL

Gestart door janieburton, 01 november 2015, 23:50:30 PM

Stieven76

Citaat van: milocomarty op 03 november 2015, 12:24:59 PM
Het is exact zoals je het zegt Peter. Ook Hamburg is in mijn ogen een speelbaan en opgezet met een ander doel als modelbouw en je kunstjes laten zien. Daarvoor zijn dit soort banen gewoon te groot. Doelpubliek is niet de modelbouwer/spoorder maar het gewone publiek van alle dag..

Maar het is toch door zulke 'speel' banen dat er misschien wel mensen geinteresseerd raken in modelspoor en zich daar verder gaan willen in verdiepen. Als je alleen maar van die perfect afgewerkte banen te zien krijgt gaan veel mensen de stap ni durven zetten omdat ze toch niet (direct) aan dat niveau geraken. Vermoedelijk zouden vele al blij zijn moesten ze ooit een baan kunnen bouwen die er zo zou uit zien.

In een speelgoed winkel stonden vroeger toch een geen perfect afgewerkte banen? En de demo baan van Marklin in Genk vond ik nu ook niet direct super afgewerkt, maar wel leuk voor niet- of beginnende modelspoorders vermoed ik.

Ik zou het best wel ne keer eens willen zien...

stoomlokje


Peter

Volgens mij is het in mindere mate door de speelbanen, maar hoofdzakelijk doordat er in de meeste winkels geen baan (baantje) meer te vinden is.
Ook wijs ik een beetje met een beschuldigende vinger naar de modelspoorklubs. Een keer per jaar een open deur is veel en veel te weinig.
In Duitsland bv. zijn in veel, zelfs heel kleine steden (in Bayern bv. Ruhpolding, Sonthofen, Oberstaufen enz. enz.) modelspoor tentoonstellingen (van klubs) te vinden die ALLE dagen of 6 dagen per week open zijn. Voor een paar euro (4 & 5) kan je ze bekijken. Dikwijls zijn het gepensioneerden die ze overdag openhouden, maar ook soms een vrouw (Hé dames, luisteren jullie??)
En wat is het hier: zoals gezegd 1 keer per jaar 1 of 3 dagen.
De gouden regel is: ZIEN is KOPEN.  Een winkel (schoenwinkel, klederwinkel enz.) die niks in de etalage zet zal heel weinig verkopen   
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Peter op 03 november 2015, 17:52:00 PMEen keer per jaar een open deur is veel en veel te weinig.
In Duitsland bv. zijn in veel, zelfs heel kleine steden (in Bayern bv. Ruhpolding, Sonthofen, Oberstaufen enz. enz.) modelspoor tentoonstellingen (van klubs) te vinden die ALLE dagen of 6 dagen per week open zijn. Voor een paar euro (4 & 5) kan je ze bekijken. Dikwijls zijn het gepensioneerden die ze overdag openhouden, maar ook soms een vrouw (Hé dames, luisteren jullie??)

Dan zitten wij goed 2 maal (echter 2x1dag)

Club die het ganse jaar openblijven ? Jonge mensen moeten gaan werken, je moet hier eens een gepensioneerde vragen om .... die hebben gewoon geen tijd die moeten veel te veel andere dingen doen.
Ik denk vaak dat dat een vreselijke tijd moet zijn op pensioen zijn, die mensen hebben allemaal geen tijd, zelfs vaak minder dan een gewone werkende mens ! :o :-\ ;D :)


Jurgen

Eerlijk gezegd komen sommige reacties nogal "dikkenekkerig" over.

Als je het beter kan, goed voor jou. Maar ik vind dat banen zoals deze eerder de jeugd gaan aantrekken dan een doorgedreven detaillering, want de jeugd gaat daar helemaal geen oog voor hebben. Zij hebben eerder oog voor de mini scenes die in een baan verwerkt zitten (Kerstman me slee, Pipi Langkous, een autoongeval, brand in een huisje, een beer tussen de bomen,...) en de rijdende treinen.
Of die boom nu perfect gedraaid werd of niet, dat maakt voor de kinderen niets uit hoor. Een boom is in hun ogen gewoon een boom!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Peter

CiteerEerlijk gezegd komen sommige reacties nogal "dikkenekkerig" over.

Als je dit op mij bedoeld heb ik liever dat je het vlakaf zegt en niet rond de pot draait. >:( >:( >:(
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Peter op 03 november 2015, 19:48:35 PM
CiteerEerlijk gezegd komen sommige reacties nogal "dikkenekkerig" over.

Als je dit op mij bedoeld heb ik liever dat je het vlakaf zegt en niet rond de pot draait. >:( >:( >:(
al eens gedacht Peter dat het iemand(s) anders zijn opmerking(en) ook kon(den) zijn ? :-\

SuSke

Citaat van: Peter op 03 november 2015, 17:52:00 PM
...Dikwijls zijn het gepensioneerden die ze overdag openhouden, maar ook soms een vrouw (Hé dames, luisteren jullie??)...

Peter, je sollicitatie is ontvangen en ontvankelijk verklaard bij deze  ;).
Je kan lid worden bij ons. Ons elke donderdagavond vervoegen op de werkavond en de eerste zaterdag van de maand een leuke rijnamiddag hebben. (En misschien ook gelijk de club open houden als er eens een wandelaar langs komt die binnen wil komen kijken)

Ik heb er geen probleem mee om bezoekers op de club te ontvangen en ze een stukje rond te leiden.
Alleen staat het in de club dikwijls op zijn kop omdat we aan de banen "werken" en niet "rijden" en is dat ook een reden waarom ik lid ben van een club, om aan iets te "werken" en daar mee naar "buiten" te komen.
De club 6 dagen op 7 bemannen om mensen over de vloer te krijgen en dan ook nog treinen laten rijden onder toezicht, want dat is wat bezoekers willen zien, vraagt meer dan één man/vrouw die zich kan engageren.
Hoe ga je dat praktisch regelen met het beperkte ledenbestand dat de meeste clubs vandaag de dag hebben.
Hoe ga je dat financieren? Er zijn er zelfs die gewoon terug draaien als ze voor een tentoonstelling met 13 banen  €5,00 inkom moeten betalen.
De accommodatie van de club moet er ook naar zijn. De meeste zitten op een oppervlakte van 1 of 2 voorschoten groot. De clubs met een rijzaal van 200m² en een cafetaria van nog eens 70m² kan je in België op één hand tellen.

Dus voor je met een "beschuldigende vinger" naar clubs wijst, moet je ook even het hele plaatje rond de infrastructuur en het beheer van de clubs bekijken.

Maar hoeveel mensen zijn te "beschaamd" om toe te geven dat modelspoor "hun" hobby is om er dan met enthousiasme over vertellen? Ik denk eerder dat daar het schoentje wringt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Blijkbaar zorgt dit draadje voor zowel voorstanders en tegenstanders.

Beide kampen hebben in mijn ogen gelijk.

Er zijn banen waar de detaillering "SUPER" is en waar de trein door deze scenery naar de achtergrond wordt geschoven en er zijn banen met de "gewone" detaillering waar de rijdende trein de op het voorplan staat.

Zoals al veel geschreven stond er vroeger in de winkels een baantje met Sint Nicolaas en Kerst en in bijna in elke modelspoorwinkel stond er één klein baantje van één van de bekende merken waar een trein rond tufte.

Een club  6 of 7 dagen per week open houden is volgens mij niet echt haalbaar in België of de steden en gemeenten waar dan zo'n club is zou dan moeten sponseren en dat denk ik niet dat dit momenteel op veel bijval van die steden en gemeenten kan rekenen.

En als je zelfs maar 2€ inkom zou vragen, en je houdt de club open in het weekend of alleen op zaterdag en je krijgt per dag 30 bezoekers krijgen dan kan je met de inkomsten nog niet de uitgaven aan elektriciteit en verwarming dekken en om dat te compenseren heb je een bijkomende activiteit nodig en dat is namelijk een cafetaria die j dan ook moet bemannen of bevrouwen  ??? :D

 

Metpetergaathetbeter

voor een leek is zo'n baan het einde - voor een echte modeltrein(bouwer)liefhebber beginnen de details meer te tellen !

misschien is het ook zo dat in Duitsland niet alleen het publiek, maar ook de openbare besturen en de overheid toch iets meer modeltreinminded zijn !

AMSAC bestaat volgend 60 jaar en nooit kwam de stad met één frank of nu zelfs een euro over de brug ! Ik denk dat die brug zoals alle bruggen in de binnenstad al bijna altijd onderbroken waren. De voorwaarden waren zo onhaalbaar dat hier de weg van voor je eigen zorgen werd bewandeld !

Groeten Peter ;)

Peter

De meeste door mij bezochte banen in Duitsland waren helemaal of zo goed als klaar.
Bij sommige is/was er een tweede baan/baantje in aanbouw.
Inderdaad zijn de overheden daar blijkbaar veel meer Modelspoor Minded dan hier in Belgien , en maken de diensten van Tourisme ook dankbaar gebruik om mensen naar hun stad/dorp te lokken. Op dat punt hebben ze hier nog veel te leren (de overheden dan)
Als bijkomend voordeel zijn die tentoonstellingen dan zeer dicht bij het centrum (en de horeca)

Ook de handel moet hier nog wat leren. Al je geen baantje in je etalage zet (een ovaaltje is voldoende) ga je veel minder klanten lokken dan wanneer je enkel modellen in hun doos of een glazen kast in de etalage zet (zie bv? het microbaantje voorbeeld van Gerolf)
Dikwijls zetten ze dan ook nog hun duurste modellen in de etalage (met prijskaartje ::))
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Peter,

Je ziet een belangrijk ding over het hoofd: wat wil de modale toerist in België ?
Wel van alles, maar niet echt modeltreinen. En daarom zullen de diensten voor Toerisme dat ook niet direct aanprijzen.
Maar je hebt gelijk: de winkeliers zouden wat meer uit hun kot mogen komen.  Van een baantje in een etage is nog geen winkelier failliet gegaan, maar dan moet je ook winkeliers hebben die er verstand van hebben, he.  Iedereen een modelbouwwinkel kan beginnen met alle vooral mogelijke negatieve gevolgen vandien.
Daarom is het initiatief van "Het Spoor" om een pop-up te openen zeer goed.
Nu nog een dynamische federatie en we schieten al een eind op.
Maar de realiteit is echter dat iedereen vooral met zijn eigen bezig is: kijk eens in een club als er iets gezamelijk moet gebeuren of iets moet gedaan worden voor de club dat niet direct het ding is van bepaalde leden: dan staat ge alleen voor !

Roland

Havoc

Nu moet ik eerlijk zijn en zeggen dat de meeste winkeliers waar ik eens kom zelfs amper een vitrine hebben. In datgene dat er moet voor doorgaan is eigenlijk niet eens plaats om een spoor met een trein te plaatsen, laat staan dat die zou kunnen rijden. Natuurlijk kan het misschien wel aantrekkelijker dan wat dozen aan het raam leggen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Citaat van: Havoc op 04 november 2015, 22:06:41 PM
Nu moet ik eerlijk zijn en zeggen dat de meeste winkeliers waar ik eens kom zelfs amper een vitrine hebben. In datgene dat er moet voor doorgaan is eigenlijk niet eens plaats om een spoor met een trein te plaatsen, laat staan dat die zou kunnen rijden. Natuurlijk kan het misschien wel aantrekkelijker dan wat dozen aan het raam leggen.

Ook logisch. Al eens geïnformeert naar de huurprijs van een winkelruimte? Je begint er gewoon niet meer aan of kruipt in een veel te klein kot met alle geciteerde gevolgen van dien.

En we weten het allemaal, maar blijven er op afgeven: "only money makes the world go round".
De rest wort gemakkelijkheidshalve vergeten  8) :-[
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter

Ben het niet helemaal met je eens Frans.

Ook in Duitsland zijn de huurprijzen van handelszaken heel hoog (zelfs huurprijzen in het algemeen)

De hier in Antwerpen meest gekende modelspoorwinkels, Verschooten en Ballien hebben heel grote etalages dus als ze zouden willen hebben ze plaats genoeg in de etalages of zelfs in de winkels. Ze hebben wel plaats om een grote omloop voor race auto's te maken Vele jaren geleden heb ik voor een "speelgoedwinkel" hier op de Kioskplaats in Hoboken, (een etalage van ong.2,50 m) een N spoor baantje (Arnold) gemaakt  (een ovaaltje met twee wissels en wat huisjes enz.). Dus plaats is in de kleinste etalage, zolang je geen spoor 0 of I of een LGB ovaaltje neemt.

Het enige is: ze moeten willen 
Met vriendelijke groeten
Peter