Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Achtergrond

Gestart door Clemens, 15 juni 2006, 09:16:07 AM

Clemens

Ik heb een vraagje, ik heb mijn modelbaan tegen een muur aan staan en ik wil een achtergrond tegen de muur aan schilderen. Dat mag niet van mijn moeder dus ga ik een plaat kopen waar ik op schilder, en hoe hoog zal deze plaat moeten worden? mijn modelbaan is een beetje heuvelig. Het is gewoon een hollands landschap. Er staan ook niet hoge gebouwen op de baan. De hoogste is denk ik maar 10 cm. Ik vraag nogmaals, weet iemand hoe hoog ik deze plaat moet zagen?

ricky56

Een goed idee is de versieringsbodem in twee delen.

Een eerste deel, dat in ??n of meer panelen van MDF wordt gesneden, zal schildert zijn om de versiering in reli?f (heuvels, hout, enz.) voor te komen.

Het tweede deel, zal het zijn een bodem "blauwe hemel" in (met enkele wolken) op de muur  te schilderen (het zal de achtergrond zijn).

Door een ruimte tussen de bodem van versiering "heuvel" en de achtergrond "hemel" te laten, zal men eveneens een illusie van diepte geven.

Deze techniek werd voor een netwerk gebruikt dat door Yann Baude voor hors-s?rie van loco-revue "mijn eerste modulebaan" wordt verwezenlijkt.

Dit boek (alleen maar in het Frans) kan bij kleinhandelaars of direct door Loco-Revue gekocht worden (http://www.lrpresse.fr/lr/product_info.php?products_id=3570)

Voila. Ik hoop dat deze informatie je nuttig zal zijn.

Vriendschappelijk,

Ricky.

Gerolf

Een achtergrondplaat kan best hoger zijn dan ooghoogte. Zelf heb ik mijn achtergrond tot 180cm boven de vloer gemaakt.
De horizon op je achtergrondplaat dient aangepast te worden aan de hoogte van het landschap van je baan zelf, daarboven schilder je lucht. Dit kan eenvoudig door een overgang van bijna-wit aan de horizon tot lichtblauw bovenaan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Als het een rechte muur is dan kun je de muur ook behangen met b.v grijs of wit behang,daar kan je moedere niet veel bezwaar tegen hebben want het kan er weer netjes af gehaald worden.
De behang achter grond kun je met latex lichtblauw schilderen.
Ik zelf heb een gekochte achtergrond(heuvels)ontdaan van zijn lucht
Ik bedoel dus ik heb de lucht er voorzichtig af gescheurd,zodat je alleen de heuvels overhoud.
En die daar na op de blauwwitte achter grond gelijmd.
Volgens mij zo natuur getrouw mogelijk.
Uit knippen geeft een te strakke overgang,dat blijf je zien dus scheuren.
Een mooie wolkenlucht maak je door de muur te schilderen met witte latex waar je een heel klein beetje blauwe mengkleur door heen heb gedaan.Dit echter niet mengen,licht roeren is voldoende,als je dan gaat smeren wordt automatisch het ene deel net iets lichter dan het andere,prachtige wolken lucht.

wim ysbeer


Clemens

Ik denk dat ik de achtergrond 100cm hoog ga doen, dan kan ik altijd nog een stukkie eraf zagen[:D]Ik zal binnenkort ( dit weekend denk ik ) een fototje plaatsen van het resultaat bij dit onderwerp, dat zal ik dan ook op mijn site zetten ( www.modelbaanovereem.tk )

kasteel

Clemens
heb je er al eens aan gedacht de achterwand te maken met spiegels - je kunt in de meeste DIY winkels zulke lange smalle spiegels vinden aan een redelijke prijs - ze zijn zowat 1 m op 0,20 m -het vergroot je totale opstelling enorm - en dan op de bovenkant van die spiegel de aangehaalde wolken schildering techniek toepassen
Jan

Clemens

citaat:
Geplaatst door kasteel

Clemens
heb je er al eens aan gedacht de achterwand te maken met spiegels - je kunt in de meeste DIY winkels zulke lange smalle spiegels vinden aan een redelijke prijs - ze zijn zowat 1 m op 0,20 m -het vergroot je totale opstelling enorm - en dan op de bovenkant van die spiegel de aangehaalde wolken schildering techniek toepassen
Jan


Ik heb er wel eens aan gedacht maar dan zie je ook de achterkant van alle gewbouwen en rails, en de achterkant van alles is niet mooi, alleen via de voorkant.

Gerolf

Spiegels in een achtergrond lijkt me alleen nuttig bij kleine onderdoorgangen, niet voor een groter deel van je baan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Clemens maak het gemakkelijk de achtergrondplaat schilder je eerst volledig lichtblauw, de lucht, wil je er meer werk van maken dan schilder je in diverse tinten blauw. Daarna met een spons in wit de wolken tamponneren, en uiteindelijk na plaatsing van de heuvel en de huizen kan je deze verder op de heuvel achtergrond schilderen, oppassen dat je niet omhoog werkt maar in de verte werkt. maak ook nooit je wegen recht op de achtergrond maar maak ze schuin zo kan je deze verder schilderen op de achtergrond. Onregelmatgheden tussen jouw baan en de achtergrond ka, je nog dikwijls wergwerken met een boom of struik strategisch te plaatsen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rixke rail

Beste Clemens,
Heb je er al eens aan gedacht om op het internet foto's te zoeken van wolken, die af te drukken, terug in te scannen en op A4-formaat af te drukken, als achtergrond te gebruiken ? Er zijn heel wat fotosites te vinden waar je gratis foto's kan downloaden voor niet commerci?el gebruik. Het zal je heel wat schilderwerk besparen. (Tenzij je dat juist wil, natuurlijk !) Ik heb mijn achtergrond gedeeltelijk zo gemaakt. Kijk maar !





Deze is tweemaal dezelfde foto, doch 1 maal in spiegelbeeld en samengeplakt.





Modelspoorse groeten,
Eric.


http://photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/


Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

citaat:
Geplaatst door kasteel

Clemens
heb je er al eens aan gedacht de achterwand te maken met spiegels -


In dat geval moet je wel oppassen dat je je trein geen tweemaal ziet passeren. [:I] E?nmaal vooraan en ??nmaal in de achtergrond. [:o)]
Ik heb die techniek gebruikt om mijn bos te "vergroten" alsook de appartementsgebouwen in de achtergrond te "verdubbelen". Zeer effici?nt ! [:D] Je maakt nl. met 1 bouwdoos dubbel zoveel huizen ! [;)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

modelbaanHO

Ik heb al dikwijls gelezen dat spiegels worden toegepast. Nu denk ik dat wanneer er foto's worden genomen dat je die op zulke wijze kan nemen dat het niet opvalt dat de achtergrond een spiegel is, maar blijft dat zo wanneer je als persoon naar een modelbaan kijkt ? Het effect van de spiegel zal toch afhankelijk zijn van de hoek waarmee je op de spiegel kijkt, of vergis ik me ?
Luc.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

Persoonlijk zou ik spiegels alleen op kleine stukken baan toepassen, zoals onder een brug, om een blind eindigende tunnel te verlengen, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Heb verleden week in engeland nog het gebruik van een spiegel gezien van ong 20cm breed loodrecht op een straat, die straat liep in de verte open inplaats van toe , trok op niet veel,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

erik de noorman

Ik heb dit trucje ook ooit eens geprobeerd. Mijn ervaring, het werkt als je de spiegel in een grote hoek naar binnen toe op het verlengde van bv: een huizenrij kan plaatsen. De spiegel moet ook iets verdoken geplaatst worden. Onder en brug of net achter een huizenrij of bos enz. Haaks werkt het niet of je moet er loodrecht tegenover staan. Anders zie je altijd een naad of het geeft een vertekend beeld.

Erik