Hoe Lima transformator aansluiten op sporen?

Gestart door Peer, 31 oktober 2015, 12:41:18 PM

Peer

Hoi,
Kan er evt.iemand vertellen hoe ik transformator op sporen aansluit?
Heb een transformator van het merk Lima(type 2051/1)en heb verschillende sporen(ook Lima) aangekocht op kapaza.
Ik heb er een trein opgezet maar deze rijdt niet!?
Misschien heb ik de sporen niet goed aangesloten op transfo?
Ben juist begonnen met hobby,dus ik ken er totaal nog niets van! :(

Stieven76

Ik heb die transfo eens opgezocht en er zijn blijkbaar maar 2 aansluitklemmen op, klopt dat?
Dan moet je gewoon van zo'n klem een draad leggen naar één zijde van de rail, en vanaf de andere klem naar de andere rail.
Dat zou genoeg moeten zijn.

Misschien eerst eens testen of de transfo nog wel werkt door een multimeter aan te sluiten op de klemmen en te zien of je spanning hebt als je aan de knop draait.

gevonden op het net:


Peer

Bedankt voor reactie!
Dit ga ik sevens eens uitproberen!
Merci! :)

Rangeerduivel

Moest het aan de transfo liggen,ik heb nog juist dezelfde die weg mag voor enkel de verzendkosten.
Al geef ik je de goede raad niet te investeren in het (weliswaar goedkope) Lima-materiaal.
Tenzij je van plan bent  enkel een test ovaaltje op de keukentafel te leggen.
De prijzen van Lima zeggen alles over de kwaliteit!

;)

ceuleer

Eind jaren '90 begin 2000 tot aan het faissement hebben ze mooi en beter materiaal uitgebracht, de loco's hadden toen ook de centrale motor, toen was Lima samen gegaan met Rivarossi, Jouef en
Electrotren.
Bv de Franse 67000 reeks waren van Lima en Rivarossi dezelfde loc, nu brengt Jouef die nog steeds uit, natuurlijk een beetje gepimpt en met vernieuwde electronica. Ook de wagons van die periode zijn mooi afgewerkt en rijden goed.
En zoals je zegt, deze oude transfo is brol, ze hebben een zwaardere 16 V transfo uitgebacht met extra AC aansluitingen voor wisselbediening, deze werkt wel goed.

Peer

Hoi Stieven,
Dit is inderdaad de transfo die ik heb .
Heb hem uitgetest en is inderdaad kapot :(
Gelukkig heeft iemand op Modelspoormagazine forum een identieke!
Alvast iedereen bedankt!! :)

Metpetergaathetbeter

toch maar overwegen voor het betere materiaal te gaan !
Groeten Peter ;)

SirGresley

Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Rangeerduivel

#8
Citaat van: Peer op 03 november 2015, 08:14:38 AM
Dit is inderdaad de transfo die ik heb .
Gelukkig heeft iemand op Modelspoormagazine forum een identieke!

Waarom denk je dat hij weg mag?
Hij werkt wel maar voor hoelang,die dingen hebben meestal "ouderdomsverschijnselen"... ;D

http://www.ebay.ie/itm/Fleischmann-MSF-Controller-Transformer-MSF-TRAFO-6735-TRANSFORMATOR-230V-50-60H-/321891550372?hash=item4af23b44a4:g:SHgAAOSwgQ9VjcPZ

Deze hier is zeker niet zo duur...
http://www.ebay.de/itm/Trafo-Set-2-Fleischmann-Transformator-Typ-6730-6750-/151872608165

Bij een tweedehands handelaar in Laarne heb je voor 20€ een goeie Fleischmann,

Maar je maakt daarin zelf je keuze natuurlijk,de modelspoorhobby is inderdaad niet de goedkoopste hobby!

Ik hoop dat je niet van mening bent dat bij Lima sporen ook een Lima transfo hoort,het één heeft nl met het andere niets te maken,merken zijn onderling uitwisselbaar!

;)


dani

alles staat fo valt met een goede transfo/rijregelaar , dus kijk niet op een euro !
Zeker niet als je van plan bent om nog uit te breiden en ook wat andere treinen te laten rijden....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

BC911

Ik kan dit alleen maar bevestigen. Ik had hier nog wat oude Lima-transfo's liggen, en deze werken nog steeds, maar sommige treinen reden er gewoon niet mee (of maar even). Ondertussen 2 2de-handse Fleischmann transfo op de kop kunnen tikken. Het verschil is enorm. Vooral bij recentere loc's kan je dan heel langzaam rijden, wat niet mogelijk is met de Lima-transfo's! De spanningsopbouw/verdeling op de Fleischmann's is veel ruimer/beter.

De Lima's doen hier nu gewoon dienst om seintjes of andere verlichting op aan te sluiten.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

SirGresley

Ge kunt die ouwe Lima eventueel voor verlichting gebruiken, die kunt ge dan "dimmen". 8)
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama


oebr

die lima trafo's regelen via een gewonden regelweerstand. Dat impliceert dat de lokmotor in serie staat met een weerstand en in de lage regeling niet alleen weinig spanning maar ook weinig stroom krijgt. De motor van een loc heeft daardoor veel te weinig moment, en dus te weinig kracht om een trein of zelfs zichzelf in beweging te krijgen. No good...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992