Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

nieuwe kans voor het MSM-forumbaan-project ?

Gestart door Havoc, 29 oktober 2015, 21:35:33 PM

Michael

Citaat van: erwin9 op 16 juni 2022, 14:45:12 PM
Michaël,
Zeker doen!  Zelfbouw is zooooveeeeel leuker, beter en een stuk origineler dan de meeste bouwkits, die toch praktisch allemaal Duits zijn. Uitzonderingen hierop de huizen van KitNord, en enkele andere kleine fabrikanten, ook erg mooi en bruikbaar op een typisch Belgische baan.
wij bouwen onze huizen al 30 jaar naar bestaande voorbeelden. Véééél realistischer, en nog op schaal ook, daar waar de meeste bouwkits in feite veel te klein zijn (schaal 1/100).

Veel bouwplezier alvast Michaël  ;)

Erwin, dank jewel, mijn probleem is enkel 318 km enkele reis, ik wil een baan bouwen naar Ardense stijl, station Godinne, als ik foto's wil maken en wat opmeten is dat een flinke reis en met de prijzen van de benzine is het niet leuk meer om zulke ritjes te maken.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Ronald

Citaat van: doomslu op 15 juni 2022, 21:46:50 PM

Wegens plaatsgebrek in het nieuwe huis

Wat? Plaatsgebrek in het nieuwe huis?? Dan zou je juist meer spoorruimte moeten hebben!  :D ;)

mark7758

Luc, andere schaal en dan om het huis heen. Ruimte zat. 8)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

doomslu

Citaat van: Ronald op 17 juni 2022, 11:43:10 AM
Citaat van: doomslu op 15 juni 2022, 21:46:50 PM

Wegens plaatsgebrek in het nieuwe huis

Wat? Plaatsgebrek in het nieuwe huis?? Dan zou je juist meer spoorruimte moeten hebben!  :D ;)
Ik weet het Ronald, hobbyruimte of liever, opslagruimte, te klein gemaakt.  :( Dat heb je met nieuwe huizen hé.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel

Citaat van: doomslu op 17 juni 2022, 13:48:32 PM
Citaat van: Ronald op 17 juni 2022, 11:43:10 AM
Citaat van: doomslu op 15 juni 2022, 21:46:50 PM

Wegens plaatsgebrek in het nieuwe huis

Wat? Plaatsgebrek in het nieuwe huis?? Dan zou je juist meer spoorruimte moeten hebben!  :D ;)
Ik weet het Ronald, hobbyruimte of liever, opslagruimte, te klein gemaakt.  :( Dat heb je met nieuwe huizen hé.  ;)

Verkeerde architect genomen...? ;D ;D
Nochtans van buiten ziet het er goed uit! :)

;)

erwin9


Michaël,
Je hoeft toch helemaal niet ter plaatse te gaan?  Als je goede foto's hebt, postkaarten, of via Google-streetvieuw, kom je al een heel eind. Uiteraard is het altijd beter om ter plaatse op te meten, maar wij doen het ook regelmatig aan de hand van foto-materiaal. Je kan uit enkele referenties (deurhoogte of iets dergelijks) een referentie-maat bepalen, en van daaruit het hele gebouw verder de afmetingen berekenen. Het zal niet echt 100% correct zijn, maar als je goed rekent zal het nooit te veel afwijken, en als je de verhoudingen en de sfeer daarmee kan benaderen, is de opdracht toch geslaagd!
Wij werken veel vanuit dit vertrekpunt. Zo heb ik ook de seinhuizen I en II van Sourbrodt gemaakt, aan de hand van enkel foto's. Pas weken later zijn wij ter plaatse geweest om opmetingen te doen en vanuit alle hoeken foto's te maken. En ik zat er echt niet ver naast!  Kijk maar even op het draadje "Schaal N - De VehnNbaan" van msc HET SPOOR vzw, en oordeel zelf  ;)

Groetjes,
Erwin
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

raf

Ok reeds jaren onder het stof maar wie heeft er nu eindelijk msm modules gebouwd
en welke club heeft de mogelijkheid om eens een paar modules als een baan aan elkaar te zetten
Jeroen en ik hebben te samen 4 module bakken die te zien waren op euromodelbouw
Maar we zouden wel eens graag met gelijkgezinden samen staan

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

DE mannen van de OVMV hebben ook een aantal bakken, maar die hebben nu last van verhuisperikelen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

59erke

Citaat van: raf op 04 december 2023, 18:54:20 PMOk reeds jaren onder het stof maar wie heeft er nu eindelijk msm modules gebouwd
en welke club heeft de mogelijkheid om eens een paar modules als een baan aan elkaar te zetten
Jeroen en ik hebben te samen 4 module bakken die te zien waren op euromodelbouw
Maar we zouden wel eens graag met gelijkgezinden samen staan

gr raf

Kan zijn dat ik mij vergis want ik volg dit draadje niet bij elke reactie maar het verbaast mij dat dit mooie opzet na al die jaren nog niet geleid heeft tot een presentabele modulebaan.

Als je kijkt naar de MSM N Modulebaan kan het allemaal wel en op een relatieve korte termijn. Zeker als je ervan uitgaat dat het percentage HO rijders t.o.v. N rijders op dit forum veel hoger ligt.

Gr.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

raf

Koen B.MSA heeft 4 modules die op euro modelbouw gestaan hebben
Dus je het verbaast me dat er rond dit gegeven niet meer gebeurt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Valentijn

Yep, tot enkele weken heeft er hier bij OVMV inderdaad een MSM modulebaan gestaan waar wekelijks op gereden werd.
De modules zijn nu ingepakt en klaar om gestockeerd te worden omdat we later dit jaar nog verhuizen naar een nieuwe locatie in Aalst.

Begin december heeft een van de modules nog deelgenomen in de Modul-HO-Rail weekend van het lokje.
Groeten Valentijn - Loskaai - Okegem - Innes Mill - Luxor Sugarcane Valley - Cubana

Stieven76

Citaat van: Valentijn op 07 december 2023, 15:15:00 PMYep, tot enkele weken heeft er hier bij OVMV inderdaad een MSM modulebaan gestaan waar wekelijks op gereden werd.
De modules zijn nu ingepakt en klaar om gestockeerd te worden omdat we later dit jaar nog verhuizen naar een nieuwe locatie in Aalst.

Begin december heeft een van de modules nog deelgenomen in de Modul-HO-Rail weekend van het lokje.


Blijven jullie in Aalst?

Valentijn

Jawel, we verhuizen naar een lokaal op de site van 'Du Parc' achter het stadspark van Aalst.
Je kan de verhuis volgen op de facebook pagina van OVMV.

Groeten Valentijn - Loskaai - Okegem - Innes Mill - Luxor Sugarcane Valley - Cubana

argilla

#283
wil graag wel modulebakken bouwen. Maar ..... als je op de tekeningen van  de normen en afmetingen klikt krijg je een blanco scherm. Die zijn destijds opgesteld door Tony Cabus. Echter de link marcheert niet meer .
Dus ???
En werd er ooit geen idee gelanceerd om "en massa "de voor geboorde en gezaagde structuren stukken te laten maken zodanig dat je de bakken gewoon maar in elkaar had te steken ( lijmen of vijzen ?) zodat je een module bak had ? 
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

raf

Argilla inderdaad er was zelfs een ontwerp waar je een volledige bak uit 1 plaat multyplex kon halen
Maar ik ben in die zin afgeweken dat ik maar een zwarte bak heb en de rest zijn 3 modules tegen elkaar
Daarna komt de volgende module met zijn volgende zwarte bak enz.
Het voordeel is dat we de modules in een rek kunnen transporteren en minder plaats in nemen dan drie volledige bakken.
Het nadeel is iets meer montage tijd


Hier mijn drie modules tegen elkaar

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.