Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

nieuwe kans voor het MSM-forumbaan-project ?

Gestart door Havoc, 29 oktober 2015, 21:35:33 PM

celtjan

Lichte transportschade.
De MSM HO modules zijn ingepast in de Modulebaan. NL.
Morgenochtend voor de files uit naar Houten.
Nog een kleine fine-tuning. En we zijn klaar voor Rail 2019.

Gr,
Jan(tje)

celtjan

En Houten 2019 was leuk.

Het gezamelijk project werd gesmaakt:
zowel door de bezoekers; bouwers; & vertegenwoordigers.

Ondanks hun verschil in levensjaren, hadden de 2 Belgische bakken toch nog wat bekijks.
Behoorlijk wat uitleg kunnen geven over zowel het Nederlandse als het Belgisch systeem.

Hier de foto's van het mystieke, en sfeervolle "Groeten uit Jottem"; "Okegem"; "Miel aan Zee" &" L'Esime".
https://www.flickr.com/photos/46742861@N03/albums/72157703652720312
(Hélaas de tijd niet genomen/kunnen stelen om de achterzijde op de gevoelige plaat vast te leggen. Sorry jongens!)

Nogmaals dank aan degenen die dit mogelijk maakten.

Gr,
Jan(tje)

Paul Bender

#242
Inmiddels wordt er in, wat in het lokale jargon de Hwp Rtd heet gewerkt aan de aanwezigheid van de twee MSM modulebakken in de baan van www.modulebaan.nl zoals die te zien zal zijn op On traXS 2019. Hier doet www.modlebaan.nl maar als "starters beursbouwers baan"

Daar waar we tijdens Leuven en Houten nog gebruikt maakte van een van de beroemde "Hendrik Jan kunst en vliegwerk" oplossingen wordt er nu in de Hwp Rtd gewerkt aan een iets structurelere oplossing. Het eindresultaat wordt een zgn. verloop BB die een dubbelfunctie krijgt:
- verloop Modulebaan <-> BMB (Britse Module Baan)
- verloop Modulebaan <-> MSM (Model Spoor Module)

Ik krijg hier even geen plaatjes geplaatst, maar ik zal even een topic aanmaken op www.modulebaan.nl  ;)

Plaatjes zijn eventueel ook te zien op https://www.facebook.com/modulebaan/

Oh ja...... en ik weet ook weer waarom we ooit gekozen hebben voor de Megabiels variant voor de bakovergangen  ;D. Dat is, qua voorbereiding, meer werk , maar is tijdens de opbouw en afbreken tijdens beurzen aanzienlijk sneller / makkelijker / minder kwetsbaar. Maar goed ook de MSM variant is spit te krijgen.

celtjan

Citaat van: celtjan op 05 maart 2019, 17:28:37 PM
Je bent te goed Paul!
Bedankt!

Bij terugkomst van de bakken na Ontrax gaan we het zaakje "besnuffelen" en verder met de nieuwe reanimatiepoging...
en "fine-tuning" richting modernere normen (de voorwaarde is dat we compatible gaan blijven met de 'Oude' MSM F bakken).
Daarmee zouden de MSM Forumbakken in de toekomst vlotter ingepast moeten kunnen worden voor samenwerkingen met
BMB 00 / MB H0 / BNLS H0 of omgekeerd.

Hierbij denken we om ons nu dus ook te gaan richten op de NL gebruikelijke koppelbare 30 (Black Box) - 120 (kijkbak) - 30 (Blackbox) afmetingen. (Mijn BMB 00 bijdrage past in m'n wagen, het huidig MSM F systeem niet)
Om "back-2-back" opstellingen te kunnen maken, is dan naast de 'oude' MSM F bak een 'BB' van 30 cm nodig.
Zo zouden de 'oude' bijdragen van 150cm (kijkbak met 1 of 2 geïntegreerde black box'en) + 1 BB van 30 cm en de nieuwe versie,
(laten we het voor de gelegenheid maar de 'MSM F 3.0' noemen) beiden door elkaar gebruikt worden.

Morgen namiddag en avond wordt er op de OVMV verder gewerkt aan de compensatiestukken. 
(Tragel 6, 9300 Aalst https://www.ovmv.be )
Want, door het 'uitje' van den Miel aan Zee en Okegem, kan er nu een poosje niet meer op de MSM F 'clubbaan' gereden worden.

Na Ontrax zullen we dus uitkijken naar een nieuw info moment, waarbij de voorstellen zullen kunnen 'besnuffeld' worden.


Maar eigenlijk, het belangrijkste is:
- Dat de uiteinden van de eigen projecten, volgens de huidige normen is. (gaten, rails, hoogte, bedrading,...)
- Voor een Back-2-Back opstelling het handig is dat de bijdragen rug-aan-rug even lang zijn 180cm.
- Er wel eventueel kan afgeweken worden van de 'kijkbak' lengte (langer/korter) met een veelvoud van 30cm.
- Dit geeft geen beperkingen met opstellingen in "hondenkluif".
   Bij Back-2-Back opstelling zullen dan wel bijkomende passende "BB's" moeten komen.

Mocht er nog volk zijn die de nieuwe reanimatiepoging genegen is, die mogen zich gerust melden.
Liefhebbers die op vrijwillige basis wat kunnen tekeningen kunnen / willen maken zijn ook welkom.

Na Ontrax en na de evaluatie van Rail19 + Ontrax, komt er dus een nieuwe datum.
Dan maken we in samenwerking van de Oost Vlaamse Modelbouw Vereniging een afspraak om
daar nog eens bijeen te komen met de belangstellenden.

Gr,
Jan(tje)

Paul Bender

Succes met de revitalisatie!! Blijft een mooi project en de samenwerking (ondanks de technische en culturele verschillen) smaakt naar meer. En blijkt goed mogelijk en zal in de toekomst enkel maar makkelijker worden :)

just4fun

Citaat van: celtjan op 05 maart 2019, 17:54:05 PM
Liefhebbers die op vrijwillige basis wat kunnen tekeningen kunnen / willen maken zijn ook welkom.
Jan,wat bedoel je juist?
Ik kan wel iets tekenen.
Paul

celtjan

Zonder al te veel aan de laatste normen te raken,
gaan we gewoon kijken of het gemakkelijker kan met de poten. En voor transport.
Mijn BMB 00 bak kan ik gewoon zonder probleem in m'n eentje opzetten en uit elkaar halen.
Op een kwart uurtje puzzel ik het in elkaar. (de eerste keer was ik wel een half uurtje aan het worstelen met de stukken)
En het kan gewoon in m'n Corsaatje.
Met de huidige MSM F bakken kan dit gewoon niet.
En dat is een voorwaarde om een eigen MSM F bak te gaan maken.

Dit zonder het warm water opnieuw te moeten uitvinden,
kan het eventueel handig zijn om wat op schema te hebben voor wie ook iets dergelijks wenst.
Voor dit "puzzel systeem".
Zelf teken ik eigenlijk nog "trad style". En ben geen bolleboos aan de CPU/laptop.

Maar,.... Nogmaals.... Eerst es een kale "bouwkit" scoren en dan kijken we hoe we die kunnen vertalen naar een MSM F puzzel. D's is toch al zo veel tijd overgegaan. Laat het testbeeld de komende maand nog maar eventjes op staan. We gaan ons niet overhaasten.

Mijn doel is om zelf iets klaar te hebben tegen de najaars events....
(Iers) Modelspoor is dan ook maar een deel van m'n "Celtic vibes",  uit een groter geheel.
En nu is het een van de 2 jaarlijkse hoofdperiodes.  Eirin go bragh!

In elk geval bedankt voor de belangstelling.
Ik neem nog contact op.

Gr,
Jan(tje)

doomslu

Toch nog even herhalen dat mijn MSM-module wel in een normale auto met koffer past, dankzijn verwijderbare panelen.
En ik heb zelfs nog een volledig bouwpakket liggen voor een module...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

modelbouwpatrick


sdz1976

Jantje bedoelt het zelfde als jij bouwde Luc.


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

sdz1976

De module klaar in het najaar van 2020 Luc 😉

Grtz

Samuel
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

sdz1976

De Msm bakken Miel aan zee en Okegem waren het eerste die je zag als je naar Ontrax ging afgelopen weekend.
Deze stonden namelijk opgesteld in het stationgebouw onder het oplettende oog van onze George die daar 3 dagen heeft staan waken en informeren, waarvoor heel veel dank.   Dit was net als op rail op uitnodiging van onze Nl collegas van modulenaa.nl.
Deze waren ook bij ons te gast in Leuven.

Dankzij deze samenwerkingen vergroten de mogelijkheden om met je bak naar buiten te komen enorm.

Ook zitten er nog een paar initiatieven en bakken in de pijplijn waarover later meer.
Voor wie geïnteresseerd is in msm bakken kan ook dit weekend komen kijken naar de bakken die tijdens onze opendeur staan opgesteld te Aalst bij Ovmv
nu ze nog eens thuiszijn ;D


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

doomslu

Omdat de gegevens van de forumbaan van onze vernieuwde website verdwenen zijn, hierbij een link naar een pdf met daarin de regels en normen.

Download de normen in pdf-formaat
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

svvander

Die normen zijn heel duidelijk. Heb ff met het idee gespeeld om mijn baan ook in zulke modulebakken te gaan bouwen. Maar enkel op papier zie ik niet echt hoe ze er moeten gaan uitzien. Heeft er iemand een foto van deze bakken?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Koen

@Sven,
Misschien kan je jou baan in modules naar wens bouwen en dan overgangsmodules bouwen (als dat toegestaan is) zodat jou modules mee in het geheel ingepast kunnen worden.

@Luc,
Is dat toegestaan?

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren