Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

nieuwe kans voor het MSM-forumbaan-project ?

Gestart door Havoc, 29 oktober 2015, 21:35:33 PM

Steam.N

Citaat van: raf op 10 november 2017, 16:53:50 PM
...
Citeer
Als de achterkanten van diezelfde friezen maar gelijk zijn, dat is het doel.

Vreemd.  Ik zou denken dat zowel voor- als achterkant van de friezen best gelijk lopen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

Ha ja ikke ook maar blijkbaar niet dus


nu wel extreem over dreven maar dit zou dus mogen
de achterkant is mooi recht en past met de rest en de voor kant is zwanger
de twee kanten die aan sluiten op de BB zijn conform de norm en de rails liggen ook op de juiste maat

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

just4fun

Citaat van: Steam.N op 10 november 2017, 16:58:03 PM
Vreemd.  Ik zou denken dat zowel voor- als achterkant van de friezen best gelijk lopen ...
Dan moet je de dikte van het gebruikte hout mee in de norm nemen en nu is dat niet.
Misschien wel vanaf 16/12?
Paul

modelbouwpatrick

Paul AUB zeg wat een geleuter de dikte van het hout moet niet in de norm.
Althans niet in Limburg.
bij ons is wel BELANGRIJK is  de TOTALE BREEDTE en de TOTALE LENGTE .

Dit gezever is er niet bij de minibaantjes daar is van dag één gezegd ZO BREED EN ZO LANG en als die langs elkaar staan
krijgt men een mooie rechte lijn .
En nu stop ik er mee want er zijn toch altijd die" dur de comprenure" zijn.

bellejt

simpelste oplossing is kant en klare bouwpakketten aanbieden.Is er geen discussie mogelijk en als je ze door een DIY zaak als VDN te hofstade laat maken kost het je enkel de prijs van het hout en zagen.

raf


@ Johnny
nee das onmogelijk om er bouw pakketten van te maken want de lengte is vrij te kiezen als het maar een veelvoud is van 20 of was het 30

wie op dat idee gekomen is van binnen maten aan te houden geen idee das voor mijn tijd
maar als je nu een huis gaat bouwen gaat ge dan de binnen maten van de muren aan houden of toch maar de buiten maat

voor je auto nieuwe banden 165/15  is die 165 de binnen  of de buiten maat
als je een kast komt opmeten die tussen twee muren moet neem je dan die opgemeten maat als de binnen maat dan gaat die kast niet passen

ik zou eens willen zien van welk ding je de binnen maten opmeet om dat te gaan maken

zelfs in 3D printen zou nogal een raar ding opleveren wat zeker te klein zou zijn

het enige waar ik kan op komen dat een binnen maat zou zijn is de spoor breedte van rails

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

sdz1976

Deze discussie lijkt me helemaal niet nog als je zoals al gezegd de buitenmaten aanhoud ?

En indien nog vragen of problemen daaromtrent kunnen we dat de 16e bekijken.

Dus aub laat dit draadje opbouwend zijn en laten we elkaar niet demotiveren door de dingen te ingewikkeld te gaan maken.


Grtz,
Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

bellejt

als het een veelvoud is van 20 of 30 is dat toch nog geen probleem om een bouwpakket te maken.Je besteld de gewenste maat en 1 persoon laat dat zagen om de zoveel tijd en de nieuwe eigenaar komt het ophalen en kan het monteren.Of je laat bestellen en maakt er een workshop van om allen samen te bouwen..Simpeler kan toch niet.Leer je tegelijk de mensen kennen tussen pot en pint.
Je moet dan natuurlijk iemand hebben die er zich wil voor inzetten.Net zoals we al gedaan hebben met printjes voor decoders enzovoort.Vraag maar aan loebaske.

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

loebaske


Ben eens snel gaan zoeken naar het zaagplaan in 10mm linde hout




doomslu

De meesten gebruikten hout van 18 mm, maar achteraf gezien is dat nogal zwaar. Wel stevig, natuurlijk.
Of het 12, 10 of 18 mm dik is, dat zal niet te erg opvallen zeker?
Bij modulaire banen zijn de koppen van het grootste belang, vandaar dat de standaard dus eigenlijk de binnenmaat is. Wie dat niet snapt kan ik echt niet helpen.  ???

En inderdaad Raf, de normen zijn momenteel zo summier dat een 'buikje' in de module eigenlijk toegelaten is, maar of dat wel verstandig is?...  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Edsko Hekman

Bij de BNLS forum baan gebruiken we 2 diktes: 12 en 9 mm.
De 12 mm is vooral aan de kop gebruikt om wat meer "vlees" te krijgen voor de verbinding van module naar module. In ons geval dus BB naar BB en BB naar module.
De 9mm word voor die delen gebruikt niet geen verbinding hebben met een module of BB.
Ik kan me voorstellen dat er een economische keuze gemaakt word om zo optimaal een plaat hout te benutten. Het is een keuze.

Citaat van: bellejt op 10 november 2017, 18:24:26 PM
als het een veelvoud is van 20 of 30 is dat toch nog geen probleem om een bouwpakket te maken.Je besteld de gewenste maat en 1 persoon laat dat zagen om de zoveel tijd en de nieuwe eigenaar komt het ophalen en kan het monteren.Of je laat bestellen en maakt er een workshop van om allen samen te bouwen..Simpeler kan toch niet.Leer je tegelijk de mensen kennen tussen pot en pint.
Je moet dan natuurlijk iemand hebben die er zich wil voor inzetten.Net zoals we al gedaan hebben met printjes voor decoders enzovoort.Vraag maar aan loebaske.
Zo gaat het idd bij de BNLS forum baan. Daar ben ik degene die de bestellingen verzamelt en doorgeeft aan de zaagkoning. :)

Gr.

Edsko

modelbouwpatrick

Luc ik snap het wel als de voorkanten geen lijn moeten vormen anders snap iemand die in de bouw zit niet waarom men binnenmaten zou gebruiken. om tot een mooi geheel te komen.

Dit gezever heb ik niet gezien op het draadje van de mini-baantjes zijn die maten door iemand praktisch bedacht dan.

grtjs



doomslu

Citaat van: modelbouwpatrick op 11 november 2017, 09:03:59 AM
Luc ik snap het wel als de voorkanten geen lijn moeten vormen anders snap iemand die in de bouw zit niet waarom men binnenmaten zou gebruiken. om tot een mooi geheel te komen.

Dit gezever heb ik niet gezien op het draadje van de mini-baantjes zijn die maten door iemand praktisch bedacht dan.

grtjs
Bij de minibaantjes is alles vrij, er zijn geen normen, wel een maximale oppervlakte.

In de vernieuwde normen van de forumbaan kunnen we richtlijnen opnemen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

celtjan

Citaat van: Edsko Hekman op 10 november 2017, 23:44:01 PM
Zo gaat het idd bij de BNLS forum baan. Daar ben ik degene die de bestellingen verzamelt en doorgeeft aan de zaagkoning. :)
Gr.
Edsko

Zo eenvoudig kan het zijn...
Ook bij de BMB OO maken we gebruik van dezelfde 'hofleverancier', die hier al op beide 'fora der lage landen' zijn strepen al verdiende.
(Het zijn toch dezelfde bakken) Handig, zo'n 'bouwpakket'. Of om het met de woorden van Steef te zeggen:
Het warm water of het wiel moeten niet opnieuw uitgevonden worden. Ze zijn er al...
Er is wel ruime vrijgelaten voor de creatievelingen om hun bakken zelf te maken. En veelal zijn het deze een 2è of nieuwe bak(ken) maken.

Gr,
Jan(tje)