Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

nieuwe kans voor het MSM-forumbaan-project ?

Gestart door Havoc, 29 oktober 2015, 21:35:33 PM

sdz1976

#120
Altijd welkom Jean.


Deze keer rijden enkel de banen die steeds opgesteld staan, in het voorjaar kan er een 2 baan of eventueel  een andere opstelling gemaakt worden om de bezoekende banen te laten rijden.

Maar we maken zonder problemen plaats voor jullie baan of stukken er van.

En wie weet maak je er bij ons op de club ook een paar gek, er ligt een massa n materiaal en enkele fans  :D

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

basmans

Kijk goed nieuws !!
Ik heb de datum genoteerd en ben zeker aanwezig

loebaske


Jammer, ga moeten passen  :(, wou het in de agenda noteren en op die dag van 14u tot 18u is het Star Wars namiddag in Gent,
heb reeds men ticket  gekocht...

Steam.N

Citaat van: Steam.N op 09 november 2017, 09:48:28 AM
... Ik zal mijn best doen om er die dag te zijn, Samuel. ...

Zal blijkbaar NIET lukken.
Familiale reden ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ik kan om famllale redenen ook niet komen.  :(
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

celtjan

"Goeste", maar wacht nog op het nieuwe werkschema voor 2017-2018...

Gr,
Jan(tje)

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

modelbouwpatrick

Ik heb heel het draadje nog eens doorgelezen en ik hoop dat als men in Aalst de normen uit de doeken gaat doen men de logica van de minibaantjes.
Men houdt zich aan buitenmaten en dan speelt het geen rol wat soort houtdikte er gebruikt wordt en de doorgangen worden gemeten van de buitenmaten.
Als men met binnenmaten werkt dat is er veel meer ruimte voor fouten.
Voor de rest overweeg ik om misschien ook mee te doen.

sdz1976

Hallo Patrick ,

Je bent steeds welkom om te komen kijken.

Bij mijn weten is de houtdikte nooit opgenomen in de norm en is die vrij.
Er zijn in feite veel meer vrijheden dan normen, deze dienen enkel om de banen aansluitbaar te maken en er een beetje uniform laten uit te zien, niet om jullie te pesten of aan banden te leggen.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

raf

en ja ik blijf de tekening verkeerd vinden als ook de daar op staande maat geving


hier mijn vrije keuze van hout

de volledige bak in 18 mm multyplex maar voor de vries en de onderste wilde ik het zeker stevig genoeg hebben dus een balkje genomen van 150 X 100 en voor de fries 100 X 100

maar in aalst zullen we kijken of alles wel goed past want vooral de friezen moeten mooi aan sluiten hé

tot in aalst dan als het lukt komen we met 3 man

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

just4fun

Citaat van: modelbouwpatrick op 09 november 2017, 21:38:13 PM
Men houdt zich aan buitenmaten en dan speelt het geen rol wat soort houtdikte er gebruikt wordt en de doorgangen worden gemeten van de buitenmaten.
Als men met binnenmaten werkt dat is er veel meer ruimte voor fouten.

Citaat van: sdz1976 op 10 november 2017, 10:36:37 AM
Bij mijn weten is de houtdikte nooit opgenomen in de norm en is die vrij.
Klopt, houtdikte zit NIET in de norm.
De maten op de tekening zijn gezet VOOR er een bak wordt van gemaakt.
Je vertrekt dus van de zijkanten als losse plank van 61cm op 60cm, niet gemonteerd in een bak.
Dus eerst gaten maken in de losse zijkanten, dan monteren tot een bak en alzo mag die balk van Raf als fries en onderzijde, geen enkel probleem.
Bij een volledig opgestelde forumbaan komen de voorkanten van alle friezen van verschillende segmenten inderdaad niet allemaal gelijk, dat klopt.
Als de achterkanten van diezelfde friezen maar gelijk zijn, dat is het doel.
Is dat een probleem? Ik denk het niet, want zo hebben ze al enkele keren op de MSM-expo's gestaan en blijkbaar is dat niet opgevallen  :) .

Citaat van: sdz1976 op 10 november 2017, 10:36:37 AM
Er zijn in feite veel meer vrijheden dan normen, deze dienen enkel om de banen aansluitbaar te maken en er een beetje uniform laten uit te zien, niet om jullie te pesten of aan banden te leggen.
Dat klopt ook, alles mag, behalve dan die weinige afmetingen die er zijn. De bijeenkomst maakt het hopelijk duidelijk.
Ik hoop er ook te kunnen zijn, maar kan dat nu nog niet bevestigen.
Paul

sdz1976

Wie dat wil kan ook altijd wat hij al heeft meebrengen he, plaats genoeg om dat neer te zetten en te bekijken.


We kunnen eventueel ook een bouwdag later organiseren voor mensen die het niet zien zitten hun bak alleen en of zelf  in mekaar te steken, maar dit alles kunnen we de 16e makkelijk bespreken.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Edsko Hekman

Citaat van: sdz1976 op 10 november 2017, 12:44:35 PM
We kunnen eventueel ook een bouwdag later organiseren voor mensen die het niet zien zitten hun bak alleen en of zelf  in mekaar te steken, maar dit alles kunnen we de 16e makkelijk bespreken.
Precies dit is bij de start van de BNLS forum baan ook gebeurd. Daar is toen veel gebruik van gemaakt. Tot vorig jaar hebben we bouwdagen gehad om mensen te helpen bij constructie problemen of andere tips te geven voor het aankleden van de baan. Voor komend jaar word er weer een aantal bouwdagen georganiseerd. :)

modelbouwpatrick

Ja jongens ,
als je het wil mooie houden dan vertrekt men toch van de uiteindelijke buitenmaten.
Een schrijnwerker gaat ook niet de binnenmaten opmeten en dan de dikte van de platen erbij rekenen.
Normaal begint men van met een maximum buitenmaat .
Als je dan je modules koppelt heb je een mooie rechte voorkant.
In het ander geval is het (denk ik) een kromme bedoening.
Maar dit is mijn bescheiden mening.

raf

das wa ik al maanden aan het zeggen ben patrick

maar nu blijkt dat een mooie voorkant niet nodig is

CiteerBij een volledig opgestelde forumbaan komen de voorkanten van alle friezen van verschillende segmenten inderdaad niet allemaal gelijk, dat klopt.
Als de achterkanten van diezelfde friezen maar gelijk zijn, dat is het doel.

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.