Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Piko 7384

Gestart door reeves, 25 oktober 2015, 11:36:18 AM

reeves

Heren,

Bij m'n lok als ik de verlichting aan heb en de motor start gaat de verlichting even minder branden zoals int echt , weet iemand hoe deze functie noemt kan ik dit bij m'n andere loks ook programmeren

Groet Tom

mark7758

Geen idee. Maar het klopt wel met de werkelijkheid.

Zo iets van opstarten van de loc. (Dimmen van de lampen)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

pandur

Dit kan je met de "dim functie" instellen
Je hebt een LokProgrammer nodig, en met wat kennis van zaken kan je in de sound-file deze dimfunctie in de motor-start fase instellen

Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.13 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.7 (2.7.9)

reeves

Hallo Eric ,

Ok f m'n programmer opstarten en uitpluizen waar ze dat gestopt hebben

Groet Tom

D_Loc

Om dit uit te voeren dient de opstart sample in delen te zijn geknipt. In het opstart blok (ms) komen al deze samples als losse blokjes na elkaar. Enkele blokjes (bijv. om en om) geef je als logische mapping dimmer. Daarnaast dient de dimmer functie in de functie output te worden aangevinkt.Nu zullen de lichten dimmen tijdens het starten. Indien gewenst kan ik wel wat schermprintjes maken van de instellingen.
Op verzoek van Eric heb ik deze optie ook toegevoegd aan mijn 55 Loksound.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

reeves

Sgoed Dirk want ik geraak er voorlopig niet wijs uit

Groet Tom

D_Loc

Hierbij de uitleg:

Stap 1:
Activeer in Function Output voor elke lichtbron de dimmer. De verschillende lichtbronnen zijn via de dropdown-box bij "Output:" te selecteren.



Stap 2:
Open het geluidschema voor het rijden door dubbel te klikken op het betreffende sound slot (meestal/altijd? sound slot 1)


Stap 3:
Dubbelklik op het motor starten blok (MS)


Stap 4:
Zorg dat het opstarten is opgeknipt in een aantal blokken. Ik heb mijn sample voor het starten opgeknipt in 7 delen en 3 daarvan heb ik de logische functie Dimmer gegeven. Zodra de mapping is geselecteerd verschijnt de de dikke lijn onderin het blokje. Hierdoor kun je later snel herkennen dat er een extra mapping is gekoppeld aan dit blokje.

Ter info: In mijn 55/1800 sound heb ik ook nog een luchtstart zitten (ms-lucht), die zorgt uiteraard niet voor het dimmen van de lichten dus die heb ik als één complete sample gehouden. De lucht start wordt ten gehore gebracht als de shift functie actief is (te herkennen aan S = true).

Nu heeft ESU hun samples niet vrijgegeven, dus is het lastig om een "starten" sample op te knippen. Ik denk echter dat er nog een andere mogelijkheid is om hetzelfde effect te krijgen, namelijk door een extra sound slot toe te voegen met "stille" samples. Deze "stille" samples krijgen dan de dim functie. Vervolgens dient dit sound slot toe te worden toegevoegd aan de mapping van de functie die het geluid start (meestal F1).

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

reeves

Als ik dubbelklik op sound bij overvieuw kom ik bij drive sound mute en kan niks anders doen

D_Loc

Citaat van: reeves op 27 oktober 2015, 18:01:22 PM
Als ik dubbelklik op sound bij overvieuw kom ik bij drive sound mute en kan niks anders doen
Heb je de loc misschien uitgelezen, in dat geval heb je geen sound maar alleen CV waarden. Alle sound slots zijn in dat geval leeg, als je dan dubbel klikt op een sound slot zie je alleen een blokje met "Mute".

Als je een Loksound project opent die je hebt gedownload van de ESU site (of van mijn dropbox) zou je wel degelijk een geluidsschema moeten zien.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

reeves

Merci Dirk morgen ff proberen, heb idd een lok uitgelezen