Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Viessmann 5000 en OC32

Gestart door 755philippe, 23 oktober 2015, 16:21:29 PM

755philippe

Hallo,
Ik heb van Viessmann in de reeks Emotion het toilethokje gekocht waarin iemand op toilet zit. Hierbij kun je de deur laten opengaan en sluiten.
In de handleiding staat een aansluitschema maar daar ben ik niets mee want dit is voor de aansluiiting op Märklin/Viessmann-decoders.
Wat ik graag wou doen is dit op een OC32 aan te sluiten. Maar ik heb totaal geen idee hoe ik hieraan moet beginnen.
Even de bedrading voorlichten. Er zijn 3 draden. Alles moet werken op 14-16V=/AC
1) Geel: +
2) Bruin : massa
3) Blauw : retour ?
Moest iemand de oplossing weten laat maar weten.

Mvg

755philippe

dani

kan je dat schema uit de manaual niet "vertalen" naar OC32 normen ?
Desnoods met een optocouplertje of een transistor ...

Ik ken de OC32 niet zo goed en die Viessmann dingen ook nit dus ik weet niet hoe het exact zal moeten maar met wat speurwerk moet dat toch te acterhalen zijn...

Eerst maar eens duidelijkheid om die blauwe draad.
1. Wat doet die ?
2. schakelt die naar + of naar -  ?

... en dan even kijken naar de opbouw van de uitgangen van de OC32
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#2
http://www.elektrickevlacky.cz/documents/VI50000.pdf

blauw schakelt dus naar "bruin" en volgens de manual bij DC gebruik naar de PLUS  (wat je zou omgekeerd vermoeden volgens de kleur)

dus:  geel en bruin op de AC spanning  en blauw om te schakelen.


Kan een OC32  wisselstroom schakelen ?  weet ik dus niet. 
Zo ja :  gewoon op een uitgang aansluiten.
Zo neen : geen paniek: gewoon schakelen naar pLUS zoals manual zegt

In geval van twijfel : een mini-relaisje ???



De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

755philippe

Hallo,
Hier even het schema van de Viessmann-handleiding.

   

Mvg

755philippe


755philippe

Even er op attent maken dat de OC32 met gelijkspanning werkt.
Mvg

755philippe

conducteur

Ik zou zeggen, hang de Bruine aan de GND, de Gele aan +15V DC, en dan de blauwe verbinden met de gele en kijken wat er gebeurd?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

755philippe

Zal dit morgen eens proberen. Hopelijk ontploft de boel niet.
Mvg

755philippe

Ben

Citaat van: conducteur op 23 oktober 2015, 23:13:53 PM
Ik zou zeggen, hang de Bruine aan de GND, de Gele aan +15V DC, en dan de blauwe verbinden met de gele en kijken wat er gebeurd?

Hoe slim is zo'n advies? In de gebruiksaanwijzing staat dat bruin de plus geel de min is.......

Mij lijkt het simpelste met de OC32 een relais te sturen via een sink driver en met de contacten van het relais de 5000 schakelen. Het type relais kan afhangen van de beschikbare spanning Vp.

Gr, Ben.

755philippe

Ik heb een monostabiele relais aangesloten. Power Jumper verwijderd en 15V op de spoel van de relais gezet. Bovenste pin aan een uitgang vd Oc32 en de relais schakelt. Nu heb ik op het relais 3 pinnen onder en 3 pinnen boven die vrij zijn. Wat moet ik hierop aansluiten en waar juist ?
Op gebied van elektronika heb ik wat basiskennis.
Mvg

755philippe

Ben


Dirkh

Normaal staat er op de zijkant van de relais een schema met de aansluit pinnen gedrukt.
En dan het schema van Ben volgen, zoals ik al heb uitgelegd bij MTD.

755philippe

Bedankt mannen voor de info. Heb de zaak werkend gekregen alleen moest de bruine draad op een andere pin zitten om de zaak in orde te krijgen.
Nu nog een led in het toilet plaatsen en alles laten werken door 1 knop te gebruiken.

755philippe

Led is geplaatst. Het huisje is wat verweerd. Rest nog wat lichteffekten te doen met de OC32. Ga een simulatie doen dat de lamp niet goed meer is aangedraaid waardoor het even enkele keren knipperd alvorens de lamp konstant blijft branden. Ga dit morgen even uittesten en daarna gevolgd door een FILMPJE.
Mvg

755philippe

755philippe

#13
Hallo,

Hier het beloofde filmpje. Lichteffekten lukte niet goed en heb dan maar gewoon licht geschakeld.

                                                                                                                                   http://vid1381.photobucket.com/albums/ah205/Philippe_Koninckx/20151031_2251442_zpsyae93rzr.mp4                 



Mvg

755philippe

755philippe

Hallo,

Lichteffekten zijn toch gelukt. Alles wat gefinedtuned en hieronder het resultaat. Wat wel een probleem blijkt te zijn is dat bij aktiveren vh relais de deur niet altijd opend. Als ik het even met de hand doe dat opend en sluit de deur zich automatisch. Iemand een idee wat de oorzaak is ?

                                            http://vid1381.photobucket.com/albums/ah205/Philippe_Koninckx/20151101_1123271_zps2zmusias.mp4


Mvg

755philippe