Koploper variabele route

Gestart door Svendw, 18 oktober 2015, 17:17:45 PM

Svendw

Heren vrienden,

Ik heb op mijn baan een kopstation en een 3-sporige lus, dus treinen rijden ofwel in de lus en komen weer uit in mijn klimspiraal, of rijden het kopstation binnen, keren weer en gaan terug naar spiraal, door naar schaduwstation en weer spiraal (rondje dus).

Nu heb ik 1 trein met loc, die vooruit het voortreffelijk doet in de wisselstraten op helling (door ruimtegebrek liggen die in de lus), maar achteruit, dus in duw-stand, echt niet zo best omgaat daarmee. Mijn oplossing was op dus een variabele route laten activeren bij het achteruit rijden, zodat die trein achterwaarts van kopstation een rondje rijd tot hij weer in kopstation is, omkeert en dak weer vooruit naar alle richtingen kan.

Variabele routes is geen probleem (heb paar treinen die enkel vooruit mogen rijden en dus niet in het kopstation gaan), enkel het activeren afhankelijk van de rijrichting heb ik nog niet gevonden. Iemand hier die wat beknopt kan uitleggen?

Groeten Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

Ben

Er zijn 2 logische acties die je kunnen helpen:

Blok is bezet door locomotief die vooruit rijdt: als in een gekozen blok uit de logische actie een locomotief staat en het huidige blok van die locomotief is gelijk aan het gekozen blok en als de locomotief rijdt vooruit. Als er geen locomotieven zijn geselecteerd, geldt dit voor iedere locomotief. In het andere geval geldt het alleen voor de geselecteerde locomotieven.


Of:

Blok is bezet door locomotief die achteruit rijdt: als in een gekozen blok uit de logische actie een locomotief staat en het huidige blok van die locomotief is gelijk aan het gekozen blok en als de locomotief rijdt vooruit. Als er geen locomotieven zijn geselecteerd, geldt dit voor iedere locomotief. In het andere geval geldt het alleen voor de geselecteerde locomotieven.

Die kun je koppelen aan een te maken variabele route met een richtingsverbod. Bij "waar" mag iets niet of juist wel, bij "niet waar" enz.

Gr, Ben.

Svendw

Hoi Ben,

Is dat dan in 1 blok, of kan dat in meerdere? Ik heb namelijk een 6-sporig kopstation, vandaar..

En mocht de trein dan weer vooruit rijden, dus vrij van kiezen van blokken, dan schakelt dmv een 2e logische actie de variabele route weer uit, of gaat dat 'automatisch'?

Groet Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

Ben

Sven,

Even gekeken maar het kan simpeler zonder logische actie.

In "variabele route" kun je aangeven op het 1e tabblad dat het gaat om "locomotief" en je kiest "achteruit" bij "Geldt wanneer".
Op het tabblad "richtingsverbod" kies je alle blokken waar het voor geldt.
Op het tabblad "locomotief" kies je de lok waar het voor geldt.

Gr, Ben.

Svendw

Hoi Ben,

Dan moet je me even helpen nog, want de optie "locomotief" heb ik niet, en in de andere opties gaat de functie "geld wanneer" niet aan..
Ik doe vast en zeker wat fout..

Ik heb KL 8.6 build 10, de laatste dus..

Groet Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

Ben


Svendw

Hoi Ben

Thanx, dit is zeer duidelijk!

Helaas mis ik de functie's 'treintype/rijwindow' en 'locomotief', dus ik vraag me af hoe dat kan..

Welke versie heb jij?

Groeten Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

Ben

Dan werk jij nog niet met de "uitgebreide mogelijkheden" van Koploper.

Even het vinkje zetten bij "instellingen database" op het tabblad algemeen-1.

Gr, Ben.

Svendw

Oke gevonden!

Gelijk ingevoerd, het ziet er naar uit dat het werkt!

Bedankt Ben.

Groeten Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎