Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Antwerpen noord

Gestart door Tom, 14 juni 2006, 13:40:02 PM

Tom

Soms wordt er gepraat over aan komst bundels, C-bundel,... en ik zou graag eens weten hoe er dat nu uitziet.
Heeft er iemand het sporenplan van Antwerpen noord en kan deze online plaatsen of weet iemand een link daartoe?
Vroeger was er in Antwerpen Dam een locloods waar de locomoieven binnen konden staan en er op de koer tanken en er was een aparte werkplaats.
Maar nu alles verhuist is naar Antwerpen Noord heb ik alleen weet van een werkplaats, maar is er nog een loods waar de locs beschermt staan tegen weersomstandigeheden of om te tanken of een koer waar ze opgesteld staan?
Tom

Fretbol

Hallo Tom,

Sinds enkele jaren zijn we inderdaad met heel de boel verhuisd naar Antwerpen Noord ( FNNND ). Op Antwerpen Noord hebben we de grote tractiewerkplaats, waarin de locs hun onderhoud krijgen. Voor deze TW heb je de overgavebundel ( bundel waar de locs opgesteld worden die naar de TW moeten ). Naast deze bundel staat het gebouw met de koerdienst ( waar wij als bestuurders moeten zijn ). Naast de koerdienst hebben we de N bundel ( locomtievenbundel waar alle diesel en E-locs staan ) en voor de koerdienst is er een tankinstallatie en de schouwputten.

Verder hebben we op Noord verscheidene grote bundels om treinen te ontvangen en samen te stellen ( De C1, C2, D, B1, B2, B3, A1, A2 bundels ). Tussen sommige bundels liggen er ook rangeerheuvels. Naast de bundel B3 is er ook een wagenwerkplaats om wagons te onderhouden of herstellen.

Deze uitleg is nogal vaag en geeft niet echt een idee over hoe het er allemaal uitziet. Ik zal proberen om dit weekend enkele foto's online te zetten waarop het ??n en ander duidelijk te zien is.

Groeten,

Fretbol [;)]

ERVIN

Ja Fretbol,hetgeen jij dagelijks te zien krijgt,daar kunnen de meeste hier op het forum eens van dromen h?.
Dat zou ik nu eens graag meemaken,met een goederentrein mogen meerijden die dan in Antwerpen-Noord aankomt,moet machtig zijn om al die wisselstraten en sporen en locs daar te zien[:0].
Kunnen we eens niets regelen??[:I]

Ik hoop dat je wat foto's kan doorsturen.[:p]

Tom

@maxim, bedankt voor de nutige links en de info. [;)]
@fretbol, mercikes voor de info, ik kijk al uit naar de foto's. [;)]

Als er nog zijn met info of een sporenplan, laat maar komen.
Tom

Tom

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Dat zou ik nu eens graag meemaken,met een goederentrein mogen meerijden die dan in Antwerpen-Noord aankomt,moet machtig zijn om al die wisselstraten en sporen en locs daar te zien[:0].
Kunnen we eens niets regelen??[:I]

Ja dat zou ik ook wel eens willen meemaken, dat moet machtig zijn.
Jammer genoeg zijn de meeste bestuurders niet zo hapig om eens iemand mee te nemen. [:(]
Tom

firedog

even iets recht zetten. de wagenwerkplaats ligt niet naast b3 zoals fretbol zegt maar wel naast b1. de rangeerheuvels liggen tussen bundel c1 en c2 en tussen b1 en b2. de plannen van antw- noord zijn veel te groot om ook maar te kunnen inscannen. per bundel is er ook een seinhuis. ik ken antwerpen noor en de rest van de haven heel goed om dat ik er dagelijks rond rij, ik ben zelf rangeerbestuurder.
kweet ni of de echte plannen ergens op het internet te vinden zijn. de wisselstraten zijn idd heel indrukwekkend.  alleen al in bundel c2 zijn een goei 48 sporen voor het vormen van treinen die vooral vertrekken naar de verschillende bundel in de haven. de bundel b3 daar vertrekken vooral de treinen richtig binnen en buitenland.

greets firedog

Tom

Wow Maxim, zoiets lijkt er al meer op. [^]
Het is niet zo gedetaileerd maar het heeft me een goede en overzichtelijke indruk van de Antwerpse haven.
Bedankt. [;)]
Tom

firedog

ik heb een del van antwerpen noord op plan liggen maar. is in 2 delen en die delen zijn veel te lang om in te scannen. en heb ze zelf ook nodig. de haven van antwerpen is eigenlijk in 2 verdeel je het anwerpen noord zelf en dan anwerpen dokken en stapelhuizen ( ook antwerpen ds genoemd).

janjozef

Zou Antwerpen-noord nooit eens een open deur doen zoals kinkempois nog recentelijk

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

modelbaanHO

@firedog
Is Antwerpen DS niet buiten gebruik ? Dat was toch het station op de hoek van de Italielei en de Noorderlaan ? Bij mijn weten zijn alle sporen daar opgebroken en hangt dat samen met de afbraak van Antwerpen-Dam en alle andere spoorbundels daar in de buurt (inclusief de toegang tot de oude haven ('t Eilandje) en het reeds lang afgebroken douanedepot aan de Italielei. Het gebouw en de goederenhal van Antwerpen DS zelf staan er nog wel, maar worden volgens mij niet meer door de spoorwegen gebruikt omdat er geen spooraansluiting meer aanwezig is.
Luc.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

firedog

anwterpsen ds is geen station maar zijn allen bundel in de haven van antwerpen en ook de kaaien die we bedienen.

modelbaanHO

Da's typische spoorwegterminologie. Mijn vader was ook machinist en dan zei hij dat hij naar 'Stockatra' was gegaan of 'Mexico' of de 'Far West'. Ik, als kleine aap, dacht dat hij dan even over en weer naar de VS was gevlogen, maar neen dat bleken dan allemal rangeerbundels in de haven van Antwerpen te zijn.
Nochtans het stationsgebouw op de hoek van de Italielei en de Noorderlaan heette voluit 'Antwerpen Dokken - Stapelplaatsen'. Het stond in grote letters op het dak aan de voorgevel (kant Italielei). Ik ben er meermaals geweest als ik bij mijn vorige werkgever goederen verstuurde per spoor. Onder andere was de stukgoeddienst daar gevestigd.
Ik veronderstel dat er nu een sporenbundel in de haven ligt die dezelfde naam heeft gekregen als het vroeger station. Ik weet van mijn vader dat de bundel 'Far West' verschillende keren van 'plaats is verhuisd' in de loop der jaren. Oorspronkelijk was dat de rangeerbundel achter de noorderlaan waar het spoor langs het Albertkanaal op aansloot. Naar het schijnt ligt de bundel met deze benaming nu veel noorderlijker in de haven.
Luc.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

Voor zover ik Firedog begrijp is Antwerpen DS gewoon een verzamelnaam geworden voor ALLE dokken en stapelplaatsen, dus alles wat niet tot de vorming behoort, maar wel tot de haven.
Binne DS heb je dan Stocatra en Far-West en ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

firedog

inderdaad gerolf.
volgende sbundels zijn er in de haven:
far-west, belgische basis, pertrol, ijsland, zuid amerika, west- siberie, alaska, groenland, kongo, rhodesie, angola, wilma, oudendijk, lillo, oorderen, strabroek, berendrecht, zandvliet, noordzeeterminal en kanaaldokken.

Gerolf

Die Alaska, Rhodesie en Congo wist ik, maar er zijn daar een hoop namen die ik nog niet gehoord had.
Weer wat bijgeleerd - als ik het onthoud, tenminste [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw