Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

de rails en de warmte ?

Gestart door BD1701, 13 juni 2006, 21:47:16 PM

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
de railstaven moeten natuurlijk wel kunnen schuiven in de bevestigingen. En daar kan het misgaan als je ze te overdadig schildert.
Dat is ook een logische verklaring voor het "slingeren" van rails. Luchtvochtigheid speelt mijns inziens toch ook een rol.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

Niet alleen het schilderen kan een oorzaak zijn van het slingeren van sporen ook het ballasten met (verdunde) houtlijm. Hoe je dat kan oplossen weet ik niet. Zelfs met voorzichtig de lijm tussen de sporen te laten druppelen kruipt er nog steeds lijm tussen de bielsmat en de railstaaf.
Ik denk dat de beste oplossing er nog altijd uit bestaat om er voor te zorgen dat de temperatuur in de hobby kamer zo laag mogelijk blijft en vooral dat direct zonlicht op de sporen wordt vermeden.
Luc.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

janjozef

Dat zal de beste oplossing zijn de oorzaak van het probleem buiten te houden dan is er gewoon geen probleem

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Waarom geen uitzet-stukken in je rails inbouwen zoals in werkelijkheid. Het is zelfs een mooi detail op je baan.
Met vriendelijke groeten
Peter

erik de noorman

Waarom geen uitzet-stukken in je rails inbouwen zoals in werkelijkheid. Het is zelfs een mooi detail op je baan.

Daarom is in segmenten bouwen  een goede oplossing. Zelfs al bouw je een vaste baan waarom deze niet onderverdelen in segmenten?

Erik

ysbeer

SEgmenten

En dan ????

wim ysbeer

erik de noorman

Wim,

Bij een segmentenbaan zijn de rails om de zoveel meter onderbreken.
Daar is dus ruimte om de uitzetting of krimping van de railstaven op te vangen. Ik spreek van ondervinding. Mijn baan is 18 m. lang rechtdoor, en bestaat uit segmenten van 2 m. op 0.50 m. Nog nooit last gehad van kromtrekken van de flexirails. En op mijn zolder daar heb je temp. verschillen. In de winter soms tegen nul en in de zomer?

Erik

ysbeer

Tja maar dat onderbreken,is ook mogelijk op een gewone tafel baan
Ik doe dit zelf ook.en na wat problemen in het begin nooit meer storing gehad.
zorgen dat de verwarming door b.v de zon goed verdeeld is ,en in de winter iets bij warmen,(ook voor je zelf wel lekker)lost veel op denk ik

wim ysbeer

janjozef

inderdaad Wim en dan krijg je zowiezo kleinere temperatuurs verschillen en uitzetting

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem