de rails en de warmte ?

Gestart door BD1701, 13 juni 2006, 21:47:16 PM

BD1701

Beste forumgenoten, ik heb een vraagje
Mijn volledige treinbaan is voorzien van de sporen en de elektriciteit, aleen met de afwerking ben ik nog niet begonnen, volgt later. Maar ik merk dat bij heel warm weer zoals de afgelopen dagen geweest is, mijn ene stuk rechte rails (dubbelspoor) van zo'n 4 meter lang wat kronkelig gaat liggen, ik heb gebruik gemaakt van flexibele rails, en ik heb tussen de verbindingen wat speling (zo'n) 1 a 2mm gelaten om het uitzetten ervan op te vangen, maar ik krijg dus nog wel die kronkelingen, hoe komt dit? ik moet wel zeggen dat de sporen voorlopig gewoon vast liggen met nageltjes, om de 30 cm. Ze zijn nog niet voorzien van ballast, ik denk dat dat misschien nog meer stevigheid zal geven, om alles mooi op zijn plaats te houden, of ben ik mis??
Of wat is de oorzaak?
 

Rochevalien

Hallo Bjorn,de warmte is hier (uiteraard) de oorzaak.Welk soort rails heb jij? en welk merk? en ligt jouw baan op zolder? Dat zijn namenlijk allemaal faktoren die kunnen meespelen.Maar als je flex rails gebruikt hebt en aan de aaneenzetting een spelling van 1mm gelaten hebt (2mm is wel echt veel) dan zou dat toch niet mogen kromtrekken .Nu als je exact weet hoeveel speling je hebt en nagemeten hebt hoeveel je rais zijn uitgezet kan je daar rekening mee houden.Ik denk wel dat je rails niet meer 100% op hun originele lengte gaan terugkomen.

Gerrit

Klaas Zondervan

Heb je bij deze warmte nog steeds speling tussen de railstukken, of zit alles nu dicht?
Overigens, als het afkoelt komen ze echt wel op de oorspronkelijke lengte terug.

ysbeer

DE theorie dat rails in de lengte uitzet bij hitte(dat is waar)
gaat alleen op als de gehele rails in ongeveer de zelfde temperatuur ligt
ligt een deel van de rails b.v voor een raam waar volop de zon opstaat dan zal ondanks het feit dat de rails spelling heeft de zaak toch krom trekken tenzij de opening ook voor het raam in de zon zit.
geverfde rails zit vaak te vast in de bedding en zet dan wel uit maar door te spatten naar op zij.
Alleen flexrails is echt in staat om lengte verschillen bij (zie boven)constante verhitting op te vangen.
Op lossing de rails gedeelte die direct in de zon liggen bij temp van 25 to 30 graden afdekken met een doek of zo iets.

wim

Gerolf

Een versterkende factor voor het uitzettingsverschijnsel is de inkrimping van je houten onderbouw bij warmte: Hout droogt uit bij warmte en krimpt hierdoor, maar zwelt bij koude en vochtigheid.
Misschien is luchtbevochtiging een optie.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Gerolf,

wat dat hout betreft ben ik het niet met je eens.
Als hout uitdroogt krimpt het inderdaad in de richting dwars op de nerven. Maar in de nerfrichting zet het uit bij hogere temperatuur. Weliswaar veel minder dan metalen, maar het zet uit.
Bovendien hoeft hout helemaal niet uit te drogen als het warmer wordt, dat hangt helemaal af van de luchtvochtigheid. En die kan bij warm weer zelfs vrij hoog zijn

Gerolf

Het is uiteraard de relatieve luchtvochtigheid die bepalend is, maar die is afhankelijk van temperatuur.
Natuurhout in lengterichting uitzettend bij warmte? Dat wist ik niet, weer wat bijgeleerd.
Ik bedoel met hout (van onderbouw) eerder materialen als multiplex, vezelplaat, mdf, ... het meestgebruikte materiaal voor de ondersteuning van de rails. Als die ongeschilderd gebruikt worden hebben die mijns inziens wel last van temperatuurverschillen (vochtigheid dus).
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Op mijn vroegere baan had ik een ondergrond van spaanderplaat van 12 mm. en Roco messing rails, en had ik in de zomer ook regelmatig problemen.Tot overmaat van ramp was ook de zolder, waar mijn baan staat, toen slechts summier geisoleerd.
Mijn nieuwe in opbouw zijnde baan (is ze ooit wel eens af ??) heeft als ondergrond multiplex,waarvan de bovenzijde eerst geschilderd werd, vooraleer de kurk en de rails/landschap aan te brengen. Mijn rails zijn nu Roco Line (z.bedding) en de zolder is zeer goed geisoleerd, en via een vochtmeter kan ik ook de vochtigheid kontroleren.
En.... geen problemen meer.
Daarom geloof ik ook dat het niet aan een enkel feit te wijten is of je rails kromtrekken of niet, maar meer een samenspel van meerdere feiten.
Met vriendelijke groeten
Peter

DelticPower

Hallo allemaal, een tijdje terug hebben we al eens gebrainstormd over het klimaat in de hobbyruimte.[:)]

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=1875&whichpage=1

Groeten van Jan

Gerolf

citaat:
Geplaatst door DelticPower
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=1875&whichpage=1
Juist, Jan. Die draad herinnerde ik me nog, maar 'k kon hem niet direct vinden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven86

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Gerolf,

wat dat hout betreft ben ik het niet met je eens.
Als hout uitdroogt krimpt het inderdaad in de richting dwars op de nerven. Maar in de nerfrichting zet het uit bij hogere temperatuur. Weliswaar veel minder dan metalen, maar het zet uit.
Bovendien hoeft hout helemaal niet uit te drogen als het warmer wordt, dat hangt helemaal af van de luchtvochtigheid. En die kan bij warm weer zelfs vrij hoog zijn



Zeer juist. Overigens pleit dit nu net voor het gebruik van MDF. Dat is veel bestendiger tegen uitzetten/inkrimpen. Op voorwaarde dat je het gebruikt in een ruimte met een normale vochtigheidsgraad...

Moest MDF nu alleen maar wat lichter zijn h?...


Steven

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Steven86

.....MDF. Dat is veel bestendiger tegen uitzetten/inkrimpen.

Bestendiger dan wat? Ik gebruik al enkele jaren triplex van 3,6mm. Dat doet ook heel weinig met vocht. En het is veel lichter dan MDF of welke andere plaat dan ook.

Steven86

Bestendiger dan niet-MDF. Ik had het niet echt over vocht, maar het uitzetten/krimpen bij warmte.


Groet,

Steven

Klaas Zondervan

Ik kan er geen getallen van vinden, maar ik denk niet dat er veel verschil in thermische uitzetting zal zijn tussen MDF en b.v. triplex.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Ik kan er geen getallen van vinden, maar ik denk niet dat ...
Misschien zou het nuttig zijn om daarover eens exacte informatie te vinden. Zou er nergens de ??n of andere universiteit hierrond testen hebben gedaan?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw