Modules in Z?

Gestart door Havoc, 23 december 2004, 20:41:27 PM

Hapag Lloyd

En Tony wou de rekening van de maaltijd niet betalen ...

tonycabus

Ik breng mijn broer mee: maffiaspecialist GDA A.....[}:)]

Bijgenaamd "The INFILTRATOR"[;)]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Ik breng mijn broer mee: maffiaspecialist GDA A.....[}:)]

Bijgenaamd "The INFILTRATOR"[;)]

Tony



Bij nader inziens , blijf ik toch maar beter thuis voor de buis.[:0]

Hapag Lloyd

Un uw eten zal betaald worden.  Wat was dat weer ? Een 8-gangenmenu ?

Hapag Lloyd

Hoi ,

En nu terug serieus. [:I]

Wat denken jullie van het kostenplaatje ? Hoe kunnen we dat regelen ?
De zes juiste kruisjes ?

Groetjes ,

Tom.

depovero

citaat:
Geplaatst door Hapag Lloyd

En Tony wou de rekening van de maaltijd niet betalen ...


Tony kon deze niet meer betalen!

citaat:
ik zie de titel al 'Afrekening in het modelbouwmilieu!!'

Dat is een beetje ver gaan zoeken!

Nou, serieuzer, deelname van 25 ? 30 euro per maand, zie ik wel zitten, maar hoe gaan we dat praktisch doen? Via een gemeenschappelijke rekening of een gewone pot gehouden door? Amaai, dit wordt echt concreet! Joepie!
Kunnen we ook niet elk van zijn kant materiaal voor ons projekt opofferen? Ook zoiets. Om de uitgave een beetje te drukken. Oeps, ik bedoel wel sporen, een gebouwtje of enkele, wissels, ...
Het rijdende kan door iedereen gebracht worden op dagen dat we testen en gewoon rijden [:P].
Nog zo'n bedenking, het ontkoppelen van wagons, hoe doen we het?
Vragen, er zijn er veel, dat is juist wat moet om op een deftige [8D] en overtuigend [:I] manier over te willen komen.

All?, nog veel bedenkingen wachtende,

Gegroet,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Havoc

Kostenplaatje? Van de maaltijd of de baan? Zeg, het is nog 2 weken voor we misschien iets beslissen, als er iets te beslissen valt!

Volgens mij is het te vroeg om plannen te maken voor een demo modulebaan. Wat we eerst zouden moeten doen is met een gezamelijk voorstel voor een modulesysteem naar buiten komen. Eenmaal dat aan de wereld bekendgemaakt is (Tony?) kunnen we zien hoeveel interesse er is. Nu zijn we met 4 evangelisten, dan misschien met 12 zapostelen. Het vel van de beer niet verkopen voor hij geschoten is. (de baan niet tentoonstellen voor ze gemaakt is)

Waarschuwing: veel tekst, fantasie, speculaties en glazen bolkijkerij volgt...

Nogmaals de Zbend en ZMRR doorgelezen en de tekeningen van Joerger bekeken. Ik kom tot de volgende conclusie:

1: Zbend heeft wat mij betreft de voorkeur wat filosofie betreft. Volop aandacht aan zowel rijden -de tweesporige hoodfbaan- maar ook aan de rest: enkelspoor aftakkingen, industrie, rangeren en stationsbewegingen. Het rondlopend dubbelspoor vind ik minder geslaagd. Een enkelspoormodule is niet gedefinieerd. De beschrijving van de afwerking en details zijn uitmuntend.

2: ZMRR is te beperkend wat baanvorm betreft. Met de coulisse kan je bvb geen aftakking maken dwars op de hoofdbaan. De electromechaniek is wel vastgelegd, maar ik ben er nog niet doorheen hoe dit algemeen uit te breiden. (Kan KISS hier helpen?)

3: Joerger heeft de mechanische bevestiging die de meeste kans op goede overgang geeft. De andere twee hebben hun centreerverbinding veel te ver van de rails liggen. Het is echter wel moeilijker te verwezelijken. Maar de Joerger modules laten niet veel variatie in geologie toe, en geen aftakkingen. Wel enkelspoor!

Samengevat, rekening houden met de reeds gemaakte opmerkingen:

- modules van 60(80)cm breed voor dubbelspoor (enkelspoor smaller?), lengte: 1 blok (=max lengte trein+reserve). Dit kan echter in een aantal vrij te bepalen sub-modules onderverdeeld worden. De breedte is aan de overgang tussen modules, dus als je de rest van je module 2m breed wil maken kan dat. (wel lange armen nodig en een gote auto)
- maximale treinlengte: 110mm indachtig de testen van Tom (dus 2x flexrail 8594 heeft wat reserve(hoelang zijn de peco flexrails?))
- modules met een verbinding a la Joerger (paspin vlak onder de sporen en de sporen komen gelijk met de rand, dus geen verbindingssporen met al hun problemen.
- dubbelsporige hoofdbaan die zowel vooraan als achteraan de module kan liggen maw zoiets als de Zbend, maar dan slechts 1 dubbelspoor tegelijk. Voor enkelspoor wordt de binnenste rail gebruikt (en eventueel een extra in het midden voor enkelspoor alleen?). Modules die enkel op elkaar moeten aansluiten in vast verband mogen afwijken (denk hierbij aan grote stations).
- voor de rest nemen we de Zbend regels over betreffende wissels in de hoofdbaan, mimimale boogstralen, hellingen, afwerking aan de rand, hoogte boven de vloer.
- bovenleiding enkel als optie en niet electrisch functioneel.
- we rijden op zijn duits tijdperk IV-V (met de occasionele stoomtrein), andere modules kunnen via een overgansmodule aangesloten worden. (een grensstation of een fly-over zou wel aandacht trekken!).
- de hoofdbaan (enkel- of dubbelspoor) is automatisch, alle aansluitingen, rangeerterreinen, goederenstations enz zijn manueel te bedienen.
- van de electromechanica heb ik geen ervaring, dus als iemand anders daar wil inspringen, met alle plezier. Maar de electrische koppeling tussen modules zou zowel analoog als digitaal rijden moeten toestaan en gemakkelijk te vinden (en te gebruiken) connectors hebben.
- is een ondergronds terugkeerspoor mogelijk? Dit zou veel mogelijkheden geven, maar misschien evenveel problemen. Voorzien en als optie laten? Uitproberen?

Tot daar mijn ideeen. Nu wacht ik op verdere commentaar van jullie, aanvullingen, verbeteringen, zaken vergeten etc...

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Hapag Lloyd

Beste Johan ,

Ik zou misschien opteren voor de combinatie van de twee (Joerger en ZMRR).  Maar ik ben heilig overtuigd dat Joerger ook een systeem heeft voor een dubbelsporig modulebaanvak.  Trouwens zijn persoonlijke Z-modulebaan is tweesporig.  Dus ... En zijn stationsmodule zelf is 2 m lang.  http://www.zettzeit.ch/Goeppingen.html

Ik zal aanstaande maandag de twee modulesystemen eens grondig bestuderen.
Maar niemand houdt ons tegen om ook eens te kijken naar andere modulesystemen zoals Fremo.  Misschien vinden we daar nog interessante bijdrages.

En ik begrijp uw standpunt heel goed i.v.m. de blablabla en glazenbollerij.  Ik weet ook niet dat dit project kan slagen of mislukken.  Maar nu hebben we de gelegenheid om te polsen wat het min of meer gaat worden.  En ik heb een vermoeden dat we toch enigzins op dezelfde golflengte zitten.  Met dit in het achterhoofd sparen we toch tijd op ons etentje ? Op 12 Februari kunnen we dan eventueel definitief beslissen met de informatie die we nu op dit forum opbouwen ?

Groetjes ,

Tom.





Hapag Lloyd

citaat:
Nou, serieuzer, deelname van 25 ? 30 euro per maand, zie ik wel zitten, maar hoe gaan we dat praktisch doen? Via een gemeenschappelijke rekening of een gewone pot gehouden door? Amaai, dit wordt echt concreet! Joepie!
Kunnen we ook niet elk van zijn kant materiaal voor ons projekt opofferen? Ook zoiets. Om de uitgave een beetje te drukken. Oeps, ik bedoel wel sporen, een gebouwtje of enkele, wissels, ...
Het rijdende kan door iedereen gebracht worden op dagen dat we testen en gewoon rijden [:P].
Nog zo'n bedenking, het ontkoppelen van wagons, hoe doen we het?


Beste Denis ,

Wat u voorstelt heb ik ook in mijn gedachte.  25 Euro per maand en wat eigen materiaal opofferen.  Hoe we dat geld bijeen laten komen , kunnen we later beslissen.  Maar een gezamelijke rekening zie ik wel zitten.  En het modulesysteem : daar zal ook snel een oplossing voor gevonden worden.  Het grootste probleem gaat zijn : waar ! Waar gaan we telkens bijeenkomen ? En wanneer ? En wie gaat de stationsmodule bijhouden ? Over deze problemen zullen we ook moeten nadenken.

Wat betreft het ontkoppelen.  Vermits ieder zijn rollend materiaal meebrengt , hebben we niet veel keuze dan het klassieke Marklin-systeem.  Joerger heeft een prachtige oplossing voor het ontkoppelen.  Maar dat moet u iets inbouwen in uw rollend materiaal.  Tenzij we een goederenwagen kopen met het clubgeld en die wagen ombouwen.  Maar dan moet die goederenwagen altijd als eerste of als laatste in de samenstelling komen.
En nu dat we toch over Joerger praten ; wat met de wisselaandrijving ? Klassiek (boven tafel) of ook het systeem van Joerger , met een Roco-aandrijving onder tafel ?

Groetjes ,

Tom.

Hapag Lloyd

Beste Johan ,

Nog een klein vraagje ? Wat bedoelt u juist met digitaal rijden in Z ? Ik weet dat het bestaat in combinatie met verschillende merken.
Maar ik ken daar niks van.  Kan u iets meer uitleggen wat uw bedoeling is ?

Dank u.

Groetjes ,

Tom.

Havoc

Hapag, ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Ik heb niet de indruk willen geven dat Joerger alleen enkelspoor was, maar wel dat hij als enige een enkelspoor variant beschrijft.

Wat betreft eigen en gezamelijke inbreng: mijn idee was meer dat iedereen een (of meerdere) modules maakt die hij thuis ook kan gebruiken. Dat zou dan eigen inbreng zijn. We zouden ze echter op elkaar afstellen zodat ze zonder meer naast elkaar gebruikt kunnen worden. Tenzij we een soort demo-module maken met als bedoeling dat die voor expos enzo kan gebruikt worden om steun te zoeken en het systeem bekendheid te geven. Dan lijkt 25 euro haalbaar, maar hoever komen we daarmee? Of gaan we eerder onze noden bij elkaar leggen en in het groot aankopen om kosten te besparen? Een andere zaak is, als we dit echt menen en er een officiele organisatie van maken, we die kunnen laten registreren en zelfs subsidie krijgen! Maar dan zijn er wel enkele vereisten.

Ontkoppelen: Eerlijk gezegd vind ik het marklin systeem een onding. De helf van de keren werkt het niet. En echt mooi is het ook niet. Dat van Joerger ziet er beter uit, maar om nu al mijn goederen materieel te gaan ombouwen... Ik heb wel zin om het eens van dichter te bekijken. Maar we zullen er moeten van uitgaan dat we ons bij het fabrieks-systeem houden vrees ik.

Wisselaandrijving: onder tafel is mooier, maar heeft iemand daar ervaring mee?

Digitaal: geen enkele ervaring mee. Maar bvb in Z spoor magazine staat de laatste tijd veel info over decoders die klein genoeg zijn om in Z ingebouwd te worden. Vermits electronica steeds kleiner wordt is het onvermijdelijk dat dit ooit komt. Dus zou het wel practisch zijn als we de electrische koppeling tussen modules zo definieren dat dit in de toekomst mogelijk is zonder dat al wat reeds gebouwd is onbruikbaar wordt. Ik heb me voorgenomen om dit jaar nog eens hiermee te experimenteren. Voor de sturing van wissels en zo is het geen probleem, dat kan nu reeds.

Waar? Nu ja, voorlopig komen we toe met een cafetafel. [:)] Tenslotte hebben we nog niet eens een plan.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Hapag Lloyd

citaat:
Wat betreft eigen en gezamelijke inbreng: mijn idee was meer dat iedereen een (of meerdere) modules maakt die hij thuis ook kan gebruiken. Dat zou dan eigen inbreng zijn. We zouden ze echter op elkaar afstellen zodat ze zonder meer naast elkaar gebruikt kunnen worden. Tenzij we een soort demo-module maken met als bedoeling dat die voor expos enzo kan gebruikt worden om steun te zoeken en het systeem bekendheid te geven. Dan lijkt 25 euro haalbaar, maar hoever komen we daarmee? Of gaan we eerder onze noden bij elkaar leggen en in het groot aankopen om kosten te besparen? Een andere zaak is, als we dit echt menen en er een officiele organisatie van maken, we die kunnen laten registreren en zelfs subsidie krijgen! Maar dan zijn er wel enkele vereisten.


Hoi Johan ,

Ja , ja dat is ook de bedoeling.  Behalve the stationsmodule.  Dat zou iets gezamelijk moeten zijn.  Maar de andere modules is eigen knutselwerk.  Alleen moeten we zien dat er eenheid is in het strooimateriaal qua kleuren.

Maar u zou de zelfgebouwde modules ook gebruiken voor uw persoonlijk project ? Voor mij kan dat.  Ik kan thuis met die zelfgebouwde modules voor de Muzketiers niks aanvangen.  Daar ik totaal een ander concept ga gebruiken voor mijn persoonlijke module.

Wat betreft uw idee over het financieel aspekt ; het is misschien handiger om een lijst aan te leggen van hetgeen we nodig hebben.  Om nadien alles in ??n keer te bestellen.  En de prijs te delen door drie.  Dat spaart inderdaad extra onkosten uit.  Uiteraard als het plan klaar is.

Maar een vereniging uit de grond stampen ? Met alle gevolgen vandien.  Dat zie ik echt toch niet zitten.  Althans voor nu.  Misschien later.  Of misschien onder de vleugels van de NMBS ?
Maar dan zit ik met een reglementering van per 10 spoorwegmensen 2 mensen uit de priv? voor een club.  En dan komen de verzekeringskosten nog om de hoek kijken.  En misschien huurgelden voor een kamer , een verdieping of een gebouw.

Groetjes ,

Tom.


Havoc

citaat:
Maar u zou de zelfgebouwde modules ook gebruiken voor uw persoonlijk project ?


Het idee van thuis zelf modules te gebruiken is waarvoor ik die vraag gesteld heb in de eerste plaats! (nu ik de originele post eens nalees, die was inderdaad niet echt duidelijk op dat punt) Ik heb niet echt plaats om een baan zoals ik ze zou willen vast op te stellen (wel een deel ervan). Dus de bedoeling was om vast een aantal modules op te stellen (die alleen ook kunnen werken), en er dan de rest bij te zetten naargelang de goesting er is.

Trouwens ik heb gemerkt dat de interesse voor die dingen met vlagen komt en gaat. Nog een voordeel van modules, als je ze niet wil zien zet je ze weg.

Voor alle duidelijkheid, ik ben wel al jaren met die treintjes bezig, maar heb nog nooit aan een vaste baan gewerkt. Dus van alles wat afwerking betreft weet ik totaal niets. Het is misschien tijd om dat eens te leren.

citaat:
Daar ik totaal een ander concept ga gebruiken voor mijn persoonlijke module.


Ga je voor je eigen baan ook modules gebruiken? Wat houdt je dan tegen om jouw concept eens uit de doeken te doen? Misschien is dat wel datgene waar iedereen zit op te wachten.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Hapag Lloyd

citaat:
Ga je voor je eigen baan ook modules gebruiken? Wat houdt je dan tegen om jouw concept eens uit de doeken te doen? Misschien is dat wel datgene waar iedereen zit op te wachten.


Wel ik ga ook werken met modules , maar dan eerder in puzzel-effekt.
Ik ga de modules opbouwen in puzzelstukjes.  Modules met de sporen en rond die modules met sporen andere modules met landschap , rivier en dorp.  Met al die stukken zal mijn baan 4,30m op 0,70m zijn.
Mijn bedoeling is om zo weinig mogelijk overgangen te krijgen in het spoorgedeelte.  Om problemen te vermijden.
Ik heb dat principe gevonden in een modelbouwboek.  Maar de titel schiet mij niet te binnen.  Ik zal morgen eens zoeken en de titel doorgeven.  Maar het komt uit een Nederlandstalig boek.

Groetjes ,

Tom.

tonycabus

Kis-systeem in elke stationsmodule....[;)]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)