Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Modules in Z?

Gestart door Havoc, 23 december 2004, 20:41:27 PM

Havoc

Den 12-de om 13h ergens in Zaventem. Genoteerd.

Ik denk dat het dringend tijd wordt dat er enkele Zetters terug met hun beide benen op grond komen. We weten nog niet eens waar we gaan samenkomen, wie er gaat komen -laat staan wat er beslist word- maar toch gaan we al met een afgewerkte baan op de expo van MSM staan? Hier zitten er precies een paar tussen met management ervaring [}:)]

citaat:
Op een zeker ogenblik ook aan fidddle-yard gedacht


In Z doet een fiddle yard zijn naam alle eer aan vrees ik.

citaat:
Nu dat wij theoretisch ver gevorderd zijn,


Euh, zijn we dat? We staan nog bijna nergens. Het enige dat we weten is dat er mogelijkheden zijn met modules, en dat we er enkele reeds eens bekeken hebben. Maar of we nu dubbel- of enkelspoor gaan, hoe breed de module wordt, waar de sporen op de overgangen liggen, hoe de overgangen gaan aan elkaar aansluiten, of hoe de signalisering gaat gebeuren is nog helemaal niet duidelijk. Tenzij we gewoon zonder meer een reeds bestaande norm overnemen is er nog veel werk te doen.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Nog enkele bedenking van het laatste ogenblik:

1: wat gaat de maximale treinlengte zijn? Gaan we voor goederen en personen dezelfde of een verschillende treinlengte toestaan? Of maken we nog een verder onderscheid tussen enkel- en dubbelspoor?

2: links of rechts rijden? Lijkt een stomme vraag, maar bedenk wel dat het meeste Z materiaal duits is.

3: tijdvak?

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Waarom niet "Nieder ?ber Heimbach"? Schilderachtig, toch?
Of "Steinockerziehl", "Melleshosen"? Tiefenbach, Wintershofen? Kurzenwald? ( Neder Over Heembeek, Steenokkerzeel, Melsbroek, Diepenbeek, Wintershoven, Kortenbos "verduitst")

Een "fiddle" moet ook kunnen, op een eindmodule. In plaats van rondjes te rijden zwier je een trein in een "fiddelbak" en je laat een andere uit een andere bak veertrekken. Zie ook "Kapelleken in den Bos" waar op dat kleine stukje een afwisseling was in verkeer dat het een lust was. Gewoon omdat de treinen er aan de uiteinden "opgevangen" werden en vervangen door een andere!
Ander voorbeeld: de schuivende tribune van Guy Van Meroye op "Olie-F-Ant", waar een trein binnenrijdt en na verschuiven van het plateau een andere vertrekt. Is ook in MSM beschreven, net als de wisselbakken die "Het Spoor" gebruikt.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door Havoc

Nog enkele bedenking van het laatste ogenblik:

1: wat gaat de maximale treinlengte zijn? Gaan we voor goederen en personen dezelfde of een verschillende treinlengte toestaan? Of maken we nog een verder onderscheid tussen enkel- en dubbelspoor?

2: links of rechts rijden? Lijkt een stomme vraag, maar bedenk wel dat het meeste Z materiaal duits is.

3: tijdvak?

Johan

Expert in non-working solutions.



Hoi Johan ,

U vraagt , ik draai.  

Treinlengte ? Moeilijke vraag.  Ik zal eens vergelijken met de echte treinen (naar Duits voorbeeld).
RB : Regional Bahn : 3 tot 5 rijtuigen.
RE : Regional Express : 5 rijtuigen.
IC : Inter City : tot 12 rijtuigen.
Goederentreinen : variabel , maar het maximum is toch 700 meter.

Voor een Z-baan vind ik 20 vierassige goederenwagons toch het absolute maximum.  En dan moet u wel uw lokomotieven voorzien van antislipbandjes.  Voor de reizigerstreinen zal de lengte niet veel rol spelen , maar voor een IC zou ik toch tot maximaal 8 rijtuigen gaan.

Tijdperk ? IV en V ?

Links of rechts ? Ik denk dat we zullen moeten blijven bij de Duitse Spoorwegen.  Ook omwille van de seininrichting en de bovenleiding.
Wat we misschien wel kunnen doen is een motief na bouwen uit de hoek Duitsland , Zwitserland en Oostenrijk.  Bv. de richting van Singen - Konstanz.  Daar komt ook Zwitsers en Oostenrijks materiaal op Duits grondgebied.  Maar tot in detail iets nabouwen hoeft ook niet.

En nu moet ik ook een naam voor ons projekt vinden ? En het mag best grappig zijn ? Is er in Wales geen station met de langste naam ? Dat kunnen we nu overtreffen.  [:D]
Sorry , maar mijn fantasie laat me nu in de steek.

Groetjes ,

Tom.

Hapag Lloyd

citaat:
Euh, zijn we dat? We staan nog bijna nergens. Het enige dat we weten is dat er mogelijkheden zijn met modules, en dat we er enkele reeds eens bekeken hebben. Maar of we nu dubbel- of enkelspoor gaan, hoe breed de module wordt, waar de sporen op de overgangen liggen, hoe de overgangen gaan aan elkaar aansluiten, of hoe de signalisering gaat gebeuren is nog helemaal niet duidelijk. Tenzij we gewoon zonder meer een reeds bestaande norm overnemen is er nog veel werk te doen.


Inderdaad staan we nog nergens.  Het is het prille begin.  En de druk staat al op de ketel met ??n of andere Expo. [:D]

Nu kunnen we min of meer onze gedachten 'op papier' zetten.
Dan hebben we toch al een idee.  Tony en Denis moeten nog op de proppen komen.

Op 12 Februari kunnen we definitief beslissen.  
En moest het de spuigaten uitlopen ? Geen nood ! Die messen dienen niet alleen om te eten.  Als musketiers moeten we onze naam alle eer aan doen. [}:)]

Havoc

citaat:
Goederentreinen : variabel , maar het maximum is toch 700 meter. Voor een Z-baan vind ik 20 vierassige goederenwagons toch het absolute maximum. En dan moet u wel uw lokomotieven voorzien van antislipbandjes. Voor de reizigerstreinen zal de lengte niet veel rol spelen , maar voor een IC zou ik toch tot maximaal 8 rijtuigen gaan.


700m wordt 3.18m in Z...iets te lang vrees ik om practisch te zijn. Een maximum van 8 rijtuigen moet kunnen, dat geeft dan perrons met 110cm vrije lengte (minumum, 120cm zou beter zijn). En 20 wagons in ongeveer hetzelfde. Of er dan anti-slip bandjes nodig zijn is een andere vraag, dat ga ik deze weekend eens testen.

citaat:
Tijdperk ? IV en V ?


Voor mij goed. Het idee van een grensstation is ook niet slecht. In treinen komt ge toch materiaal van verschillende landen tegen.

citaat:
Is er in Wales geen station met de langste naam ?


Dit hier: Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch Ik ben daar eens gepasseerd, maar het station is korter dan de naam. Trouwens, volgens het net is er in thailand een stad met de volgende naam: Krungthepmahanakornamornratanakosinmahintarayutthayamahadilokphopnop- paratrajathaniburiromudomrajaniwesmahasatharnamornphimarnavatarnsathit- sakkattiyavisanukamprasit. (gebruik gemaakt van copy-paste, ik waag me niet om dat over te schrijven) Ze moeten ginder grote envloppen gebruiken.

Ik zal deze weekend eens verder nadenken en dan mijn voorstel eens op het net gooien.

citaat:
Geen nood ! Die messen dienen niet alleen om te eten.


Komt in orde.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

depovero

Dag de Muzketiers,

Ja, Denis moet er nog eens uit schieten, maar eerst dit: het zal doorgaan in 'Da P?p?'. Gelegen op de kerkplein te Zaventem. Be there at 13h scharp. Waar is het, wel, aan de grote kerk van Zaventem, de St-Martinus genaamd. Er is een grote parking op dat plein.

Als je rondkijkt - na het stilvallen [?] -, laat je dan niet misleiden door een aantrekkelijke letter, draai je om en daar ga je het zien staan, ikke ook trouwens.

Mijn bedenkingen, wel, in grote lijnen eens met jullie.
Ttz:
*dubbelsporig bedrijf, met enkelsporig zijlijn.
*in den beginne, eerst een station voor reizigers met 2 3 sporen en  een goederenkoer van 1 ? 3 sporen
*dit lijkt utopisch misschien, in een belgisch omgeving dichtbij duitsland (heb ik al eens geschreven, trouwens)
*als er bovenleiding komt, geen functionnele. Mijn clubvriend doet ook in Z en zal waarschijnlijk een zwarte elastiek - van die dunne - gebruiken. Heeft hij zelve eens in Leiden (?) gezien
*natuurlijk met ofwel een keermodule of een fiddle-yard langs beide uiteinden.
* als het verder gaat, modules met enkel landschap, een kasteel of boerderij of een kleine fabriek maken, dat valt nog te zien als we er geraken.
* qua afmetingen:
 de breedte zekers niet minder dan 50cm (grootste straal in het      hoofd hebbende
* bij de montage, een open skelet, of met 2-3 tussenspanten in de lengte-as?
* de lengte zo iets van 1m ? 1m20, daar ken ik in den praktijk niets van, als je ziet in de richting van transport

Voil?, dit zijn de mijnen, die erg op de jouwe trekken, trouwens.

Ach, ja, ik ben wel eens van eerst met een 'centraal' station te beginnen, deze eerst goed af te werken en dan uitbreiden met andere modules

All?, tot de volgende zitting,

Denis

Nog een bedenkingeske,

Landschap Eifel-achtig nabootsen om zo belgisch overschrijdend materieel [:p] ten toon te stellen. En, later dan een grensstation waar ze op 'het goede spoor' geleid worden. Vergezocht, of niet soms?
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

tonycabus

Hoi MuZketierZ,
Eigenlijk kom ik meer als observator. Er moet immers kond gedaan worden (om in middeleeuwse termen te blijven) aan de wereld van deze bijeenkomst. Een verslagje hiervan zal ook in MSM moeten verschijnen.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Hapag Lloyd

citaat:
Landschap Eifel-achtig nabootsen om zo belgisch overschrijdend materieel [:p] ten toon te stellen. En, later dan een grensstation waar ze op 'het goede spoor' geleid worden. Vergezocht, of niet soms?



Hoi ,

Wat is er van Belgisch materiaal ? Wat goederenwagons (die veel gebruikt worden in internationaal goederenverkeer) , een setje van 3 NMBS Eurofima-wagens en een rangeerlokje.  Binnenkort de 54.  Maar met de bolle neus of de zwevende cabine ?

Maar ik ben al zeer blij dat we al min of meer op dezelfde golflengte zitten.

Groetjes ,

Tom.

Hapag Lloyd

citaat:
700m wordt 3.18m in Z...iets te lang vrees ik om practisch te zijn. Een maximum van 8 rijtuigen moet kunnen, dat geeft dan perrons met 110cm vrije lengte (minumum, 120cm zou beter zijn). En 20 wagons in ongeveer hetzelfde. Of er dan anti-slip bandjes nodig zijn is een andere vraag, dat ga ik deze weekend eens testen.


Hoi Johan ,

Wel , ik heb onlangs de test gedaan met een BR152 (88520) en 20 tweeassige goederenwagens (82162 Interfrigo , de bananentrein in de volksmond).  Op een vlakke lijn.  En dat gaat juist.  Aanzetten zonder slippen.  Bij 16 Hupac-wagens (82272) komt die lokomotief al in de problemen.  Alsook bij 16 vierassige ketelwagens.  Qua lengte valt dat zeer goed mee.  in Z is dat 120 ? 130 cm.

Maar aan die lengte en het aantal wagens kunnen we een truukje toepassen.  Zoals in het echt spoorwegbedrijf is elke lijn onderheven aan maximumlasten (afhankelijk wat ??n lokomotief kan trekken).  Om een voorbeeld te geven : Gent - Brugge is de maximum last voor een type 13 2000 ton.  Op de lijn Namen - Arlon is dat voor diezelfde type 13 900 ton.  Athus-Meuse is dan weer maximum 1000 ton voor die type 13.  Vandaar ook de vele treinschakelingen.

Waarom geen fictieve lijn waar zware lijnprofielen voorkomen ? Versta me niet verkeerd.  Het is niet de bedoeling dat we het Zwarte Woud nabouwen , maar wel eventueel de aanloper naar dat Zwarte Woud.
En de module is dan in feite een vlakke lijn die dient als aanloper naar het fictieve Zwarte Woud.  En dan kunnen we al foefelen met de treinlengtes van de goederentreinen.  Op die manier kunnen we een keteltrein samenstellen van maximaal 12 wagons.  Moest het ooit zijn dat Marklin zou uitkomen met digitaal rijden in Z , dan kunnen we ook in treinschakeling rijden.

En van dat dorpke in Thailand kan ik geloven.  Ik heb ooit eens een ansichtkaartje van dat dorp gekregen.  De naam ging er juist op.  Met als gevolg geen beeldjes.  Alleen tekst. [:(]

Groetjes ,

Tom.

depovero

Dag Tony en Tom,

Eigenlijk, Tony, ik verwachtte je als een observator, waarom anders heb ik je d'Artagnan genoemd, denk je. In ieder geval, dankjewel voor je interesse. Wie weet, de wegen zijn zomz raar!

Tom, er zijn ook twee belgische stomers op de markt gekomen, waarvan ik er ??n heb. Type, ja, eens naar die lok grijpen en vragen voor die andere type, bij MTD.

Zucezz,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Hoi MuZketierZ,
Eigenlijk kom ik meer als observator. Er moet immers kond gedaan worden (om in middeleeuwse termen te blijven) aan de wereld van deze bijeenkomst. Een verslagje hiervan zal ook in MSM moeten verschijnen.

Tony



Hoi Tony ,

Ai , ai !!! Nu zit u in een moeilijk parket als watje.  De rekening van de maaltijd is voor Tony. [}:)][:0][:D][;)]
Verman u , en steek mee de handen uit. [:D]

Groetjes ,

Den duivelse Tom.

depovero

Ja, de Muzketiers gaan hun messen bovenhalen [:D][}:)][B)][:p]

Denis.


citaat:
Geplaatst door Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Hoi MuZketierZ,
Eigenlijk kom ik meer als observator. Er moet immers kond gedaan worden (om in middeleeuwse termen te blijven) aan de wereld van deze bijeenkomst. Een verslagje hiervan zal ook in MSM moeten verschijnen.

Tony



Hoi Tony ,

Ai , ai !!! Nu zit u in een moeilijk parket als watje.  De rekening van de maaltijd is voor Tony. [}:)][:0][:D][;)]
Verman u , en steek mee de handen uit. [:D]

Groetjes ,

Den duivelse Tom.

Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Hapag Lloyd

Hoi Denis ,

Sorry , maar ik was die stomertjes vergeten.  Eentje kan ik voor mijn ogen halen.  Dat ander is ook een vraagteken.

En van stoomlokomotieven gesproken : op ons diesellijntje elke zondag een stomer ? Het stoommuseum mag ook eens naar buiten komen.

Groetjes ,

Tom.

Hapag Lloyd

De messen bovenhalen , een verslag in het tijdschrift ,...

Ik lees de titel al : 'Afrekening in het modelbouwmilieu !'.  Tony (hoe toepasselijk : een Italiaanse naam) is door drie messteken omgebracht in een restaurant te Brussel door drie raar geklede malafide personen.  In pure maffiastijl !!! Voor het oog van 25 mensen.  Motief van de aanslag : Tony spionneerde als observator.