Modules in Z?

Gestart door Havoc, 23 december 2004, 20:41:27 PM

Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Kis-systeem in elke stationsmodule....[;)]

Tony

Mijn vrouw ... en andere vrouwen wil ik nog een kus geven.  Maar toch geen modelbaan ? Zo erg heb ik het nu ook weer niet zitten.

Havoc

KISS demobaan? Waarom niet, maar dan moeten we er meer van weten...

citaat:
Ik ga de modules opbouwen in puzzelstukjes. Modules met de sporen en rond die modules met sporen andere modules met landschap , rivier en dorp.

Er staat nergens dat er sporen moeten zijn! Maar dat betekent wel dat je langs 4 kanten moet kunnen aansluiten. Dat mag ook geen probleem zijn. Als voor de zijden met een spoor een of andere standaard gebruikt wordt, kan dat toch ook aansluiten op "alle" modules volgens die standaard.

citaat:
Maar een vereniging uit de grond stampen ? Met alle gevolgen vandien. Dat zie ik echt toch niet zitten.

Wel, ik eerlijk gezegd ook niet. Maar als je begint met zaken gemeenschappelijk te maken, en er dan mee naar buiten te komen op beurzen enz, dan is zoiets bijna nodig. Als je dat niet in een of ander formeel gedoe giet, dan loopt het vroeg of laat verkeerd. Je moet daar ook aan denken. Stel dat we die modules maken, en dan blijkt dat we het niet zien zitten om ermee verder te gaan. Dan zit je daar met iets waar iedereen tijd en geld ingestoken heeft, maar waar niemand nog iets mee te maken wil hebben. Als dit in een "officieel" verband gebeurt, dan zorgt dat voor continuiteit onafhankelijk van wie er mee bezig is. (zelfs dat is geen garantie)

Als je daarentegen gewoon een "norm" afspreekt, deze publiek maakt, zodat iedereen er gebruik van kan maken, dan kan je een los verband bekomen. Dit forum kan als contactplaats dienen. Als er eens iemand zin heeft om iets te organiseren, dan plaatst hij/zij gewoon een oproep, men legt plaats en datum vast en er kan bvb een dag of weekend gereden worden op een gigantische baan. De afwezigen hebben ongelijk. Dit is niet ideaal, maar wel realistischer denk ik. Gevolg is ook dat er minder druk achter zit (kan zowel positief als negatief zijn). En toch blijft het mogelijk om als groep naar buiten te komen. Bvb MSM kan evengoed een oproep lanceren om een baan op te stellen op zijn expo.

Dit laatste is bvb wat veel in de live-steam wereld gebeurt (daar dan wel niet op modulaire banen). Als er een open dag is ergens, dan wordt dat medegedeeld. Wie zin heeft laat iets weten, brengt zijn materiaal mee en kan rijden. Tijd om te verbroederen, straffe verhalen te doen, gezellig een pint drinken en de nieuwe werken van iedereen eens te zien.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

depovero

Dag de Muzketierz,

Aw?l, in den beginne wou ik een station bouwen, en wel op twee modules. De plannen heb ik al een tijdje zitten. Probleem, ik heb geen ervaring in modulebouw. Dus, het vervolg kennen jullie, ik heb hier op gereageert, om ... juist ... ervaring op te doen.
En, in mijn achterhoofd, wil ik mijn baan ook laten zien.

Johan, Tom en Tonny. Il lees en voel dat wij iets gaan maken, ook om door anderen nagebouwd te worden. Zekers als wij een goede werkbasis cre?eren (is dat wel met zoveel e's?). Ik denk dat het ??n van ons eerste doelen is, gevolgd door modulebouw - gezamenlijk en individueel. En later, hoop ik van harte, dat deze norm als mijlpaal blijft bestaan voor andere minicluppers. Met diens verstane dat deze op te bouwen norm aangepast kan worden, als blijkt dat er zwakke punten te boven komen.

Zo, dat zijn mijn verwachtingen en bedoelingen om het echt te doen,

Ach,ja, een vereniging zie ik ook niet zo zitten, nu toch niet, het zou ons teveel van het goede vragen en, persoonlijk, eerst in 'het klein' [:p] beginnen is beter dan ?cht te groot in ?ne lap [:o)]. Het moet haalbaar blijven. Ok?, ik geef toe van wel een beetje te overenthousiast geweest te zijn, soms. Maar, na demping [?], kom ik terug op het goede spoor! [:D].
Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

depovero

Hoi, de Muzketiers,

Ik heb eens nagevraagd bij MTD, welk materiaal M?rklin 'voor het belgisch spoor' heeft uitgebracht, en het antwoord is:

"Voor zover ik weet heeft M?rklin zelf 3 Belgische locs in Z uitgebracht:

a) reeks 96 (?), een stomer (tenderloc) die overgenomen werd van de
Duitse Reichbahn als herstelbetaling na WO I. In
       Duitsland reed hij als BR.74 (8895), een hernummering van de T12 van
de KPEV (Pruisen);
   b) dan is een tweede stomer (loc met gesleepte tender) van de reeks 81
(88983), ook een overname (na WO II deze
       keer) vanuit Duitsland, waar hij reed als G8.1 bij de KPEV (88982)
en later als BR.55 (88980);
   c) en dan is de kleine rangeerdiesel reeks 80 (88643), een aangepaste
Duitse V60 of BR.260 (o.a. 8864, 8804, ...) die nu
       (o.a.) de plaats moet ruimen voor de nieuwe reeksen 77 en 78."

Ik denk zelfs ,dat er op goederenvlak een kit is uitgebracht van de firma 'Tranc?r?ales", en misschien nog andere, hulp!

De vraagteken bij reeks 96 mag verdwijnen, daar ik deze persoonlijk heb.

All?, zuccez,

Denis.

Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

depovero

Hier ben ik weer, de Muzketiers,

Gisteren en vanavond, heb ik de Z-bend 'regels' eens doorgenomen, op elektrisch gebied vooral. Ja, ik ben A2 elektrieker. Hol?, alle schema's niet zomaar naar mij schieten, please!
Er vroeg er ?ne, Johan, peins ik, wie wat hoe, en vooral dat het niet duidelijk is. Toegegeven, sommige termen wist ik niet meer. Vooral, AWG, wat is dat nou weer. AWG is American Wire Gauge. Het cijfer erachter komt op neer op het aantal keren dat een draad gerokken werd; dus: hoe groter het getal, hoe fijner de draad. Vindt het maar uit, ik had juist het tegenovergestelde gedacht!
donderdag, bij MTD, zal ik eens onder hunne modules duiken, om te zien hoe ze het electrisch opgelost hebben en hoe het - uiteraard - mechanisch [?] ineengetimmerd werd.

Voil?,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Havoc

Denis, het was van de ZMRR modules dat ik de schemas niet echt doorhad. In electromechaniek ben ik niet echt sterk. Maar zover zijn we nog niet.

Er is inderdaad de Transcereal set, maar die ziet er niet heel erg belgisch uit. Ik heb die zelf, maar zonder vergrootglas heb ik nog niet gezien dat het specifiek belgische waggons zijn. (spijtig dat ze die niet in het typische geel gemaakt hebben) Ik dacht dat er ooit een paar huifwaggons waren in het afschuwelijke blauw/groen dat de nmbs nu gebruikt.

citaat:
donderdag, bij MTD, zal ik eens onder hunne modules duiken, om te zien hoe ze het electrisch opgelost hebben en hoe het - uiteraard - mechanisch  ineengetimmerd werd.

Is een foto mogelijk?

Johan

tonycabus

Heren,
Het spreekt vanzelf dat we erg blij zijn jullie als Zetters een spreekbuis te hebben aangereikt.[:)]
De "Modulebijeenkomst" is een prachtig gevolg hiervan.
Maar ik zou jullie toch willen verzoeken een beetje kalmer aan te doen met "Zitaten"...[?]
Dat beslaat flink wat ruimte en zet aan tot bedenkelijke gezichten[:I] op de andere fora. In de dienstmededelingen had ik er al op gewezen, maar natuurlijk zal jullie dat in het enthoesiasme ontschoten zijn.
Zoals al aangehaald in het "forum"-forum zitten we hier absoluut niet te springen om regeltjes gaan op te dringen, verre van. We zijn allemaal hier met hetzelfde bezig en zo hoort het ook.
Maar dus graag de Zitaten beperken tot het elementaire, anders zien jullie zelf door de bomen het bos niet meer[;)]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

depovero

Dag Johan, Tony en de anderen,

Johan, ik heb dus de ZMRR 'aansluitingen' bekeken. Ja, het ziet er een beetje ingewikkeld uit. Ergens spreken ze van module n? 7, zie het plannetje op ??n van hun laatste pagina's. Deze omvat o.a. een S-bahn heeft. Dan zijn hun aansluitingen beter te begrijpen.

Tony, bedankt voor uw opmerking, we gaan beter naar de boom [:p] kijken. Wil je een kastanjeboom, een appel- of een notenboom?

Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Havoc

citaat:
Dat beslaat flink wat ruimte en zet aan tot bedenkelijke gezichten op de andere fora.

Op de andere fora? Als er daar nog ge-interesseerden zijn voor mee te spelen, dat ze iets laten weten... [}:)] We zullen trachten er aan te denken.

Wat betreft door de bomen hat bos niet meer zien, denk ik dat die citaten daar een hele hoop helpen, integendeel tot wat beweerd mag worden. Maar goed...

Johan

Hapag Lloyd

Hoi ,

Redelijk wat tijd spendeer ik aan fora.  Luchtvaart , treinen , modelbouw , Flight Simulator ,...
Nergens maken ze problemen van citaten.  Uitgezonderd ??n ! Dit forum.  Waarom staat het op dit forum om nadien het zo weinig mogelijk te gebruiken ? Mijn opinie is : 'Zonder citaten zakt de kwaliteit van een forum.'.  Is dat de bedoeling ?

Maar bon ! Ik zal er rekening met houden.  En mijn oprechte excuses omdat ik gebruik heb gemaakt van die citaten.

Groetjes ,

Tom.

Gerolf

Tom, Johan,

NATUURLIJK kunnen citaten zeer verhelderend zijn. Een thread op een forum is meestal een soort gesprek, en een citaat helpt dan om de toeschouwers (en dat ben ik zelf bij dit onderwerp) te helpen om het gesprek te volgen.
Als je even terugkijkt op jullie draad, maar zeker ook als je sommige andere fora hier gevolgd hebt, zie je dat er soms een volledige vorige (vaak lange) boodschap als citaat wordt gebruikt, waaronder dan ??n zinnetje als antwoord wordt gezet. Dat noem ik 'overdreven gebruik maken van citaten'.
Zoals ik trachtte duidelijk te maken op de andere 'draad' over forumgebruik: het is absoluut niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen. Als ik dit toch zou gedaan hebben: mijn welgemeend pardon!
Overigens, ook al ben ik geen Zetter, ik vind het bijzonder knap wat jullie hier doen: aktief samenwerken om een re?el project te verwezenlijken. Ik wou dat ik er iets positiefs aan kon bijdragen, maar ik ken te weinig van schaal Z of modulebouw.
Het ga jullie goed!

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

depovero

Dag Gerolf,

Van harte dank voor je positieve en opbouwende reactie. Recht in het hart aangesproken! Dat we elkander 'virtueel' ondersteunen is echt tof.

De citaten, is wel goed, maar ik denk dat het beter is van alleen de zin of paragraaf eruit te nemen en daarop zijn reactie te geven. Wat denken jullie ervan?

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

tonycabus

Mannen, Broeders,
ik zie dat Gerolf me de woorden al uit de mond heeft genomen...
@Tom: Ik vroeg niet om niet meer te citeren, jong, w?l om de citaten binnen de perken te houden. Er zijn mensen die een heel bericht citeren en dat is wat veel, de relevante zin aanhalen is idd vell effektiever. Ik wilde evenmin kwaad bloed zetten, snap je?
Er zijn andere deelnemers die ik persoonlijk op de vingers ga tikken omdat ze verschrikkelijk overdrijven, en daar hoor jij (en de rest van de Zetters) niet bij hoor!

Op het moment dat ik dit schrijf is deze draad zo ongeveer de meest gelezen, als dat geen sukses is?

Tony

depovero

Hallo de Zetters en de nieuwsierige,

Tony, het lezen van het aantal lezers op onze draad verheugd mij en is een reden te meer om te laten zien dat 'de kleine mannen' het ook willen en gaan doen. Eerlijk gezegd, ik had het niet echt verwacht. Misschien hebben wij in jullie interresse opgewekt? Als er sommige van jullie kriebels krijgen om het in deze schaal te doen, welkom.
Klet, ik heb reclame gemaakt, mag dat op zo'n forum?

De verwachtingen zijn er, de nieuwsgierigheid (repetita) ook, dus, de Muzketiers scherpen hun 'wapens' aan - ik weet niet meer hoe het genoemd wordt, sorry. In 't frans, is het ?p?es -.

Zucezz,

Denis

Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

tonycabus

Ce sont les "Zwaarden",  les Z?p?es en fran?ois.

Tony