Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Bovenleidingbreuk

Gestart door ERVIN, 12 juni 2006, 19:40:56 PM

rgp

#15
Dag,

Tufken, idd in carbon, maar in Duitsland is de spanning 15kV en bij ons slechts 3kV, waardoor die oplossing niet te gebruiken valt bij de NMBS.

Jurgen,

in de auto, lekker cruisen en airco vollen bak.  Zijt ge al verder gereden dan uwe kerktoren ?  Ik denk het niet, want dat zoudt ge moeten weten dat er DAGELIJKS 100km file is in Belgi?.  Dus cruisen: forget it.  Airco ?  Heeft iedereen airco ?
Diegene die de gazetten volschrijven met hun kritiek volgende vragen:
1? Als ge 2,5 uur rijdt van Blankenberge naar Brussel over de autoweg, weet ge dan ook het waarom (een ongeval krijgt te horen op de radio en rijdt ge daardoor rapper als ge weet waarom dat ge in de file staat ?)
2?  Ze zijn zelfs geen water komen brengen ?  Komen ze als ge in de file staat ?
3? Bij vertraging een schadevergoeding.  Hoeveel autobezitters hebben al naar Renaatje geschreven voor een gedeeltelijke terugbetaling van hun verkeersbelasting omdat ze kuist niet konden "cruisen" ?

Antwoord: 3 x neen.

PS: in de krant was zelfs ??n die suggereerde om de bovenleiding te vervangen door een middenrail (een overjaarse m?rklinist ?) die zeker wanneer hij over een overweg rijdt een claim gaat indienen wanneer zijne kleine geelektrokuteerd wordt !

Roland

Peter

#16
Hallo Roland,
Als je de beelden goed bekeken hebt zal je ook gezien hebben dat reeds een groot gedeelte was uitgerust met het nieuwe type bovenleidings masten. Hebben ze soms de oude rijdraad aan nieuwe masten gehangen.
In deze tijd van technologische vooruitgang, mag je toch van de NMBS verwachten dat ze een betere service geven.Al was het maar onder de vorm van een bericht op dat schermpje waar je om de vijf minuten te zien krijgt hoeveel een boete kost bij zwart rijden. Als je meer klanten wil lokken MOET je goede service geven, anders gaan ze zoals met het goederen vervoer naar de prive maatschappijen. En ja, die gaan ook nog reizigers vervoer aanbieden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Jurgen

#17
Onze kerktoren staat vlak bij onze deur, dus ja ik ben al verder gereden dan de kerktoren.
Die files dat is mijn probleem niet. Ik gebruik de alternatieve wegen, dat bestaat ook nog h?. Als ik 5 km moet omrijden om een half uur sneller op mijn bestemming te zijn, dan wil ik dat gerust doen. Aarschot-Leuven dat is ook altijd file op de autosnelweg h?.
Liever dat dan een half uur als een sardientje op de trein te zitten en dan over te stappen op een al even overvolle bus of nog eens een halve km tot aan mijn werk te moeten wandelen.
Trouwens, dat van die airco was even een egoistisch moment. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Havoc

#18
Dat van die carbon bovenleiding is nieiw voor mij. Alhoewel ik niet direct goede redenen zie.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

DelticPower

#19
Hoi Peter, ook over dit onderwerp wil ik graag mee kletsen. Een van de problemen is de automatisering. Bij calamiteiten moet de treindienstleider (weet de Belgische naam niet) alles zien op te lossen, maar ook te zorgen dat de andere treinen in zijn besturingsgebied blijven rijden. De man (of vrouw) wordt gek van alle telefoontjes die op hem af komen. Allen die bij de calamiteit betrokken zijn moeten communiceren via zijn telefoon. Ander treinpersoneel wil weten wat de gevolgen voor hun trein zijn (overstappen).  Wat te denken als zijn computersysteem uitvalt. Dan weet hij totaal niet meer waar de treinen zijn en hoe de wissels liggen. Heb het zelf als machinist meegemaakt dat de reizigers al wisten wat er ging gebeuren terwijl wij het treinpersoneel niet eens ingelicht werd. Soms worden er na grote calamiteiten bussen ingezet. Maar ja waar haal je in een korte tijd zo'n 80 bussen (met chauffeur) vandaan? Iedereen baalt als er vertragingen zijn (ook het personeel) maar wat te denken van degene die door het dolle heen is omdat de trein een paar minuten te laat is en dan rustig op het vliegveld blijft wachten omdat zijn vacantiecharter vier uur vertraging heeft.
Dat er nu last was vanwege de infra is dikwijls een gevolg van de keuze die gemaakt wordt om kosten, en dus ook de prijs van het treinkaartje te beheersen.[:)]
Groeten van Jan

Peter

#20
Hallo Jan,
Ik wil zeker niet naar de machinist (bestuurder?) of naar de controlleur (kaartjesknipper? wijzen. Zij kunnen er ook niet aan doen.
Het is gewoon de logge organisatie die niet in staat is snel te reageren. Beroepshalve (logistics) heb ik vroeger regelmatig met de NMBS te maken gehad, en mijn ervaring is dat de mensen op de werkvloer meestal hun uiterste best doen (en soms meer) maar van boven af niet of nauwelijks de nodige informatie of steun krijgen die ze verdienen.
Met vriendelijke groeten
Peter

DelticPower

#21
@ Peter.
Een juiste conclusie.[:D]
Groeten van Jan

rgp

#22
Dag,

Jurgen ge woont blijkbaar vlakbij.  Ik weet niet of je de trein Aarschot-Leuven bedoeld, maar overvol zit du ook niet.

Ik neem dagelijks de trein vanuit Begijnendijk naar Brussel Zuid.  Ik doe er juist geteld 1u15 over.  Ter info: mijn vrouw rijdt - via sluipwegen tot in Diegem (DHL) en doet er 1u over.  Ze staat te wachten op de bocht van leuven om met de trein te kunnen gaan.

De oorzaak is niet de bovenleiding: het is idd een nieuwe bovenleiding (R3-masten ? en nieuwe draad.  Het probleem zou zich bij de sleepstukken liggen van de stellen.  Trouwens is het u ook opgevallen dat de meeste breuken met stellen gebeuren.
Het tweede ongeval ZOU te wijten zijn aan het niet controleren van de sleepstukken van een treinstel.

De zelfde oorzaak hebben ze een 15 jaar gelden bij de SNCF ook gehad bij de indienstname van de TGV-Atlantique-lijn.  Vanuit Parijs vertrok en onder 1500V en even buiten parijs schakelde men over op 25kV.  Wat bleek ?  In het gedeelte onder 1500V had men geregeld - vooral bij gekoppelde stellen (4 panto's - 2 per stel) problemen.  De oorzaak bleek een gebrek aan warmtedissipatie van de draad waardoor deze brak.  Men heeft toen opgelegd om niet onder vol vermogen bij gekoppelde stellen en bij meerdere enkele stellen op blokafstand te rijden.  Hierdoor werd er minder vermogen  -dus minder amp?re -uit de draad getrokken waardoor de warmtehoeveelheid ook minder was.

Roland

rgp

#23
Dag,

Nog iets vergeten.  "Die van boven" weten meer dan je denkt maar hun communicatievaardigheid is soms niet dat.

Het zou veel beter zijn als onze politici die met WOORDEN het openbaar vervoer promoten het ook met DADEN deden.  Hoe kun je nu een deftig onderhoudsprogramma opstellen als je in het begin van het jaar X krijgt in maart nog 90% van X en in november nog 20% moet inleveren aan de regering.

Dat van die woorden en daden werd nogmaals beklemtoond in een artikel over trams in eigen bedding en automatische metro's : in Parijs slaagt men erin om de drukste boulevard een tramlijn in eigen bedding aan te leggen, in Brussel gaat dat niet als ??n gemeente gaat dwarsliggen, zelfs al lopen er in die gemeente politic rons die het openbaar vervoer met WOORDEN promoten.

Roland

Jurgen

#24
citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

Jurgen ge woont blijkbaar vlakbij.  Ik weet niet of je de trein Aarschot-Leuven bedoeld, maar overvol zit du ook niet.




Dat is de trein die ik bedoel, ja. 4 jaar terug nam ik die trein van 7.13 u in Aarschot om naar school te gaan in Heverlee. Toen zat die altijd stampensvol. In Leuven stapte ik over op de bus.
De trein van een uur later zat minder vol.
Hoe de situatie nu op die trein is weet ik niet. Maar veel beter zal het toch niet zijn h
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.