Overstappen van 3-rail naar 2-rail ???

Gestart door Fretbol, 05 oktober 2015, 10:50:29 AM

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 06 oktober 2015, 13:31:34 PM
Hoe doen die andezre fabrikanten dat dan die 3rail loks produceren ?  Ik denk maar aan Roco, Piko, ESU....  die hebben niet van die enorme wielflenzen en rijden toch door de wisselstraten.    Volgens mij is deze redenering niet helemaal sluitend, of misschien voornamelijk bij M rail ?
Nee, juist bij C-rail. Daar zijn de tussenrailstaven in de wissels van plastic. Onderin de groef bij het puntstuk ligt een metalen strip waar de flens zijn stroom afneemt.

Ben

Marklin C-rail is code 90. Trix C-rail is code 83.

Gr, Ben.

erik de noorman

C-rail is code 90. Dat wist ik dan weer niet.

Erik.

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 06 oktober 2015, 14:36:52 PM
Citaat van: dani op 06 oktober 2015, 13:31:34 PM
Hoe doen die andezre fabrikanten dat dan die 3rail loks produceren ?  Ik denk maar aan Roco, Piko, ESU....  die hebben niet van die enorme wielflenzen en rijden toch door de wisselstraten.    Volgens mij is deze redenering niet helemaal sluitend, of misschien voornamelijk bij M rail ?
Nee, juist bij C-rail. Daar zijn de tussenrailstaven in de wissels van plastic. Onderin de groef bij het puntstuk ligt een metalen strip waar de flens zijn stroom afneemt.

voila, weer wat bij geleerd !!! Thanks
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: erik de noorman op 06 oktober 2015, 12:52:02 PM
Even iets anders, mocht ik de baas zijn bij Marklin had ik allang een 3 rail en wissel gemaakt waar de puntcontacten niet meer zichtbaar zouden zijn
Probleem is dat daar een bankier baas is en geen modelspoor(bouwer/der), trouwens bij Roco en Fleischmann is niet anders hoewel toch bij Roco dingen gerealiseerd worden ten nadele van Fl. ;)

Fretbol

Hallo,

Na lang wikken en wegen heb ik intussen beslist om over te stappen naar 2-rail. Mijn locs die nog in bestelling stonden worden uitgeleverd in de 2-rail uitvoering en dankzij Luc is de bestelling van de MSM 59 ook al gewijzigd in een 2-rail versie.

De bestaande collectie ombouwen is toch niet zo evident dus zal er niks anders opzitten dan de meeste locs te verkopen. Ik ga wel proberen om van enkele locs een 2-rail uitvoering te kopen en eventueel de kappen om te wisselen zodat ik bepaalde nrs of uitvoering kan behouden in 2-rail versie.

Momenteel is het nog wennen aan het idee om vanaf nu naar DC op zoek te moeten gaan maar ik hoop dat deze beslissing op termijn een goede zal blijken te zijn

Anthony  ;)

59erke

Ben blij voor jou dat je een beslissing hebt genomen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

NielsVV

Heb je veel niet-Marklin locs? Heb anders misschien wel interesse.
H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

philippe_007

Hey Anthony,

goed dat je de knop snel doorgehakt hebt, of het de juiste beslissing is zal de tijd wel brengen, maar eens je iets beslist dan moet je daar nooit spijt van hebben. Zou je bij 3-rail blijven dan zal je mss in de toekomst nog meer spijt hebben.

Persoonlijk zou ik nog niet alle locs verkopen, deze dat je makkelijk kan vervangen door 2 rail-versies kan je sneller verkopen dan deze dat wat zeldzamer zijn.
Als ik mij niet vergis sprak je van 40 locs, ik heb natuurlijk geen idee hoe groot uw baan zal worden, maar als alle locs niet kunnen rijden, waarom zou je ze dan allemaal vernieuwen? Is het dan geen optie om deze met sentimentele waarde als originele te bewaren ?

OlivierV

Citaat van: philippe_007 op 07 oktober 2015, 21:48:00 PM
an hebben. Zou je bij 3-rail blijven dan zal je mss in de toekomst nog meer spijt hebben.

Persoonlijk zou ik nog niet alle locs verkopen, deze dat je makkelijk kan vervangen door 2 rail-versies kan je sneller verkopen dan deze dat wat zeldzamer zijn.
Als ik mij niet vergis sprak je van 40 locs, ik heb natuurlijk geen idee hoe groot uw baan zal worden, maar als alle locs niet kunnen rijden, waarom zou je ze dan allemaal vernieuwen? Is het dan geen optie om deze met sentimentele waarde als originele te bewaren ?
Ik denk dat het nog meer deugd doet om die eventueel op een baan te zien rijden. De sentimentele waarde ligt vooral bij het model, niet bij het feit of die nu al dan niet omgebouwd is.

Ik denk zelfs dat sommige modellen niet zo moeilijk zijn om om te bouwen naar 2-rail, als je een 20 van roco hebt, dan zal dat nog vrij snel gedaan zijn denk ik.

Met het 3-rail systeem is op zich niet echt iets mis, behalve dan het beperktere aanbod in rails (als je binnen marklin blijft en niet zelf gaat bricoleren zoals je her en der op het internet soms ziet) die meer realisme mogelijk maken. + je zit vast aan hun korte en onrealistische geometrie, die alles behalve realisme uitstraalt, al is het niet altijd onmogelijk om er iets moois van te maken, kijk maar bij Tom (reeves).

Maar goed dat je snel tot een besluit bent gekomen, men zegt soms: "overthinking kills". ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

philippe_007

Citaat van: OlivierV op 07 oktober 2015, 21:55:37 PM
...
Ik denk dat het nog meer deugd doet om die eventueel op een baan te zien rijden. De sentimentele waarde ligt vooral bij het model, niet bij het feit of die nu al dan niet omgebouwd is.
...

Ben ik niet echt mee eens, ik heb ook locs liggen dat nog van mij vader waren en waar ik mee speelde als ik klein was... Deze locs zijn versleten tot op de draad, ik heb er zelf nieuwe kappen voor, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om deze te vervangen...

Dus zomaar bepaalde locs verkopen en vervangen door een gelijkaardige, dat klopt niet.

Metpetergaathetbeter

Philippe, is allemaal betrekkelijk hé, ik ken er die bij een dood van een hele goede vriend, familielid treinen kregen, of erfenis en wat later werden ze ook verkocht ondanks de vele (al dan niet goede)herinneringen !  ;)ik heb enkel nog een Marklin 3029 de sporen en de tranfo van mijn beginsetje liggen,de rest is ook weg bij de overstap naar DC. Ik zag het grote licht al op jeugdiger leeftijd !  ;D ;)

Gerolf

Je hebt een keuze gemaakt, Anthony - dat is op zich al prima.
... en ik denk ook dat je de juiste keuze hebt gemaakt  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ben

Citaat van: Fretbol op 07 oktober 2015, 20:44:56 PM

Na lang wikken en wegen heb ik intussen beslist om over te stappen naar 2-rail.


Goed besluit Anthony. En laat weten als je (ombouw)hulp nodig hebt.

Gr, Ben.

OlivierV

Citaat van: philippe_007 op 07 oktober 2015, 22:01:25 PM
Citaat van: OlivierV op 07 oktober 2015, 21:55:37 PM
...
Ik denk dat het nog meer deugd doet om die eventueel op een baan te zien rijden. De sentimentele waarde ligt vooral bij het model, niet bij het feit of die nu al dan niet omgebouwd is.
...

Ben ik niet echt mee eens, ik heb ook locs liggen dat nog van mij vader waren en waar ik mee speelde als ik klein was... Deze locs zijn versleten tot op de draad, ik heb er zelf nieuwe kappen voor, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om deze te vervangen...

Dus zomaar bepaalde locs verkopen en vervangen door een gelijkaardige, dat klopt niet.

Je begrijpt me allicht verkeerd, ik bedoelde niks verkopen en vervangen door gelijkaardige, eerder ombouwen naar 2-rail dan in dit geval en zorgen die ook eens op die nieuwe mooie baan kan rijden. Ook al is het model uiterlijk versleten.

Ik heb hier ook nog mijn allereerste locs liggen die ik ooit van mijn grootvader kreeg, sommigen ervan hebben wel ettelijke kilometers afgelegd, maar indien nodig zijn ze makkelijk om te bouwen naar digitaal. (alleen rijden die fleischmanns van 50 jaar oud niet zo goed op code 83 rails. :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan