Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Mp3 aansturen door OC32

Gestart door 755philippe, 03 oktober 2015, 10:44:26 AM

755philippe

Hallo,

Heeft iemand enig idee hoe ik een MP3 kan laten aansturen door een OC32. De bedoeling is dat ik wat kermisgeluiden op de MP3 zet en dat deze aangesloten wordt op de Oc32 zodat ik via een schakelaar in koploper het geluid kan aan of uitzetten.
Hiervoor zou ik een relais moeten gebruiken waarbij een draad aan de startknop zou moeten gesoldeerd worden om de schakelaar te aktiveren.
Moest iemand een aansluitschema zou die zeer welkom zijn.
Mvg

755philippe

Gerolf

Hangt af van het spelertje, maar het kan zijn dat een fet (of gewone transistor) over de schakelaar al werkt.
Zoek de common van de schakelaars, meet of die in rust lager of hoger is dan de ingangen, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe

Goed maar zou liever een schema hebben want ik ken wel wat elektronika maar basic.
Zou niet weten waar ik die transistor moet aansluiten en welk type ik hiervoor nodig heb.

Mvg

755philippe

Dirkh

Om hier een antwoord op te kunnen geven heb je het schema van de mp3 player nodig.
Anders de mp3 even opendoen, kijken welke contacten van de toetsen bv aan de min van de batterij zijn verbonden. Dan eens meten op de andere kant van de toetsen welke spanning hier op staat, is die hoog, dus ongeveer de batterij spanning dan kan je gewoon de soure driver van de oc32 gebruiken om aan dat contact te verbinden en de min van de mp3 player aan de grond van de oc32.

Gerolf

Alles hangt inderdaad af van de MP3-speler: hoe zijn de "knopjes" aangesloten.
Persoonlijk vind ik het een beetje riskant om die speler-knopjes rechtstreeks te verbinden met een µC, maar het kan mogelijk zijn.
buffer-transistor is veiliger (bij een fout is alleen die transistor om zeep)
Types transistor: bij common-min een BC547 of verwanten, met 10k aan de basis.
Bij common-plus wordt het wat lastiger, want dan speelt de voedingsspanning van de MP3 mogelijk mee ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Je kunt ook een repeterend bestand maken van enkele uren. Bij het begin van je rijsessie start je de mp3 speler, en met een relais schakel je de luidspreker aan en uit.
Of denk ik nu te simpel?

Dirkh

Gerolf op de oc32 zit een uln2804 of zo iets als uitgang dat is al een buffer vior de nicroprocesor. Enkel even meten wat het signaal moet zijn op de oc kan je zowel een sibk driver als source driver steken dus beide zijn vrij gemakkelijk uit te voeren met de oc32.

Huugooke

Maar wat is een OC32? In mijnen tijd was dat een Germanium transistor!

Gerolf

Ik verwarde een OC32 met een Arduino. Hij heeft dus zelf uitgangsbuffers.
@Hugo: een OC32 is - als ik me goed herinner - een digitaal aanstuurbaar "modelspoor-uitgangsapparaat"

Klaas zijn oplossing kan ook nuttig zijn: niet de MP3, maar de luidspreker schakelen.
Als je geen specifieke / synchrone geluiden wil, is dat de eenvoudigste oplossing
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ben

Of laat Koploper zelf het geluid van de kermis afspelen op basis van condities. Geen idee of dat de bedoeling is maar de MP3 speler en OC32 is dan overbodig en het geluid wordt afgespeeld door de mediaplayer van Windows op een speakertje aan de PC of laptop.

Op het Koploperforum kun je geluiden downloaden, ergens zit ook wel wat kermislawaai: http://geluiden.koploperforum.nl/

Gr, Ben.


755philippe

Welke voeding moet er op de OC32 ?
Is 5V voldoende om de boel te laten draaien ?
Is een relais eigenlijk wel nodig ?
Dit zijn enkele vragen waar ik nog mee zit alvorens de boel open te smijten. Ja, ik wil ook geen OC32 naar de bliksem sturen want deze kosten toch wat.
Mvg

755philippe

Dirkh

Op de oc32 zit een eigen regelaar, je kan kiezen van zelf de 5vdc aan te leveren maar die moet dan goed gestabiliseerd zijn of anders een spanning tussen de 7vdc en 12vdc aan te sluiten en de regelaar van de oc32 gebruiken. Ik heb gewoon een stekker voeding die regelbaar is gebruikt en die op 9vdc gezet. Normaal is volgens mij een relais niet nodig maar je zal eerst moeten kijken hoe de knopjes van de mp3 zijn uitgevoerd.
Standaard is de oc32 uitgevoerd met uitgangstransistors die de uitgang naar de grond schakelen.
Dat staat allemaal in de handleiding beschreven.

755philippe

Heeft iemand een idee hoe ik een MP3 kan openen ? Ik heb een oud MP3-spelertje van 4X2,5 cm met een metalen omhulsel.
Je kunt ze krijgen in verschillende kleuren. Tegenwoordig verkopen zie die voor enkele eurootjes op e-bay vooral te koop bij de Chinamannen.
Er zijn geen vijsjes te bespeuren om ze te openen. Als iemand een tip heeft, graag.
Mvg

755philippe

Gerolf

Bij de mijne kon je het frontje van een aansluit-paneeltje er uit klikken, en er zat een schroefje onder...
Fotootje van je spelertje ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe

#14
Hallo,
Hier even foto's van de MP3-speler.







Mvg

755philippe