Vrouwen en modeltreinen

Gestart door 59erke, 27 september 2015, 17:40:26 PM

janieburton

Citaat van: dani op 28 september 2015, 09:25:57 AM
De treintjes zijn een mooie "investering" dus als er mij iets overkomt heeft ze een appeltje voor de dorst


Ik zou daar maar niet zo zeker van zijn.

Op ebay en andere veilingsites zie je zo van die extreme prijzen staan voor zaken waarvan men denkt "wie haalt dat in zijn hoofd om dat te vragen" en uiteindelijk zie het zelfde item één maand later aan 1/4 van de prijs staan en nog een maand later staat het nog te koop aan 1/4 van de prijs.

De tijd dat men "rijk" werd met de verkoop van 2de hands treintjes( in originele doos of niet of nieuwe doos) is volgens mij lang voorbij.

 

marc goovaerts

Zeker weten ! In de jaren 70 kon je je blauw betalen voor Belgische stoomlocs, bv bij Hühnerbein met de hand in zijn atelier omgebouwd. Maar het was dat of geen Belgisch locje. Ondertussen zijn die wél origineel af-fabriek te verkrijgen, digitaal en veel gedetailleerder. En, inflatie en alles in aanmerking genomen, goedkoper.

dani

Citaat van: janieburton op 29 september 2015, 01:09:37 AM
Citaat van: dani op 28 september 2015, 09:25:57 AM
De treintjes zijn een mooie "investering" dus als er mij iets overkomt heeft ze een appeltje voor de dorst
Ik zou daar maar niet zo zeker van zijn.

Het zal in elk geval meer opbrengen dan mijn vrouw naar een café te moeten sturen om aan de cafébaas te vragen om me 50% van al het daar in de loop der jaren opgezopen geld weer te geven, of om ze naar de "gazettenwinkel" te doen gaan om wat te recupereren van al die duizenden euro's die ik daar zou hebben achter gelaten had ik nog gerookt.....  (om maar een vergelijking te maken)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

Of ze kan gewoon ons boeiend hobby ontdekken en zelf in de treinwereld stappen :-)

SuSke

Of de kinderen of kleinkinderen kunnen aangestoken door het virus de verzameling van vader / opa overnemen  8)
(of heet dat erven en gaat vaderstje staat dan met een groot stuk lopen - swat maakt niet uit, het is toch niets waard)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Huugooke

De kwestie "waarde" is hier al eens gepasseerd. Net zoals de nieuw-kopers een uitstervend ras zijn, zal in de toekomst ook het legioen tweedehandskopers (  woordwaarde 150  :D ) vertiend worden. Als de interesse opdroogt verwelkt ook die markt.
Als je geld wil moet je ze nu verkopen.
Beter is ze bij te houden en er van te genieten. Wat je erfgenamen er me doen weet je toch niet, tenzij je in reïncarnatie gelooft, of in een hemel waar je kan neerkijken op deze wereld. En dan nog, misschien kan je dan klopgeest worden en die stoute nakomelingen pesten als ze je nalatenschap verkwanselen voor drank en slechte vrouwen.
Dus: enjoy! Et après nous le déluge!

dani

reïncarnatie ?   daarover heb ik eens ooit een boek gekocht...

Het was een vrij duur boek (250 euro) maar ik heb het uiteindelijk na twijfelen toch maar gekocht met de gedachte  "ach ik leef toch maar 1 keer".



(sorry , flauwe mop, geleend van Urbanus)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

sn00zerman

Ben ik hier dan zo'n uitzondering op het forum ?

Toen ik mijn vrouw 12,5 jaar geleden leerde kennen, zaten al mijn modelspoorspullen in bruine, ongemarkeerde, dichtgeplakte dozen. Ze was wel nieuwsgierig naar wat erin zat, maar dacht dat het vooral papieren en administratie was van een vorige relatie, van m'n "treintjes-obsessie" wist ze helemaal niks.
Dan eens voorzichtig, rond Kerstmis, wat spulletjes uit gehaald en baantje rond de Kerstboom enzo.
Meteen was ze ook verkocht.
Toen we onze huidige woning kochten, mocht ik zelfs een stuk reserveren voor m'n modelbaan.
Dat stuk, is uiteindelijk een dubbele garage geworden, volledig "omgebouwd". (geïsoleerd, verwarming, airco, internet, satelliet-TV, warm- en koud water, laminaat erin, valse plafond enzo ...)
Speciaal dus 2de garage bijgekocht van buren enzo, muurtje tussen de garages tussenuit enzo, allemaal geen probleem voor haar. (was zelfs initiëel haar voorstel, zodat ik een grotere modelbaan kon bouwen)

Enige jaren geleden kwam de melding dat ze zelf een modelbaan wilde. Ik had haar voorgesteld om met N-spoor te beginnen, dan had ze niet zoveel plaats nodig. Nee, het tegendeel moest gebeuren, een heuse LGB baan in de tuin. (zelfs een bepaald jaar, 3 weken vakantie opgeofferd voor die tuinbaan) Door haar toedoen ben ik nu lid van KMYCA, en heeft ze enige live-stomers in de tuin (ze gaat ook steevast mee naar de clubvergaderingen, in totaal 2 vrouwen tussen een heleboel mannen). Ze heeft me ook ineens een draaibank, laser CNC en freesmachine enzo gekocht, zodat ik voor haar wat treintjes kon bouwen :-) Op sommige momenten lijkt zij wel de trein-freak in huis.

Onze vakanties draaien ook meestal rond treinen. (meestal richting Duitsland en Oostenrijk dus) Zowel grootspoor als kleine treintjes. Onze vakantie dit jaar bevoorbeeld, begonnen bij de Veluwse Stoom Maatschappij met hun 40-jarig bestaan, verder nog Bayerisches Eisenbahnmuseum in Nördlingen bezocht, diverse H0 banen, om uiteindelijk 3 dagen in Göppingen door te brengen bij Märklin. Wij hebben mekaar blijkbaar echt gevonden :-)
Verder is ze wel altijd netjes gekleed, maar ze heeft absoluut niks met kledij en schoenen. Kledij koopt ze steevast op internet, en tijdens de vakantie is er altijd één dag gereserveerd om samen te gaan shoppen. (kleren en schoenen kopen voor een heel jaar) Ik ben dan meestal nog diegene die de meeste kleren koopt.

Op een beurs moet ik uitkijken wat ik zeg, als ik zeg "dit of dat vind ik mooi", dan ben ik haar op een gegeven moment wel effe kwijt, en tegen dat we dan op het einde van die rij tafels zijn op een beurs, is ze die spulletjes gaan kopen voor mij :-)
Ook met Kerst & verjaardag enzo, is er buiten de reguliere kado, steevast nog een pakje bij met een set rijtuigen of een mooie locomotief ofzo. Ze begint ze ook stilaan te kennen. V100,V200,Köf (ook de verschillende types), BR01,BR03,BR18,BR23,BR42,BR44,BR50,BR52, ze kent ze allemaal, zonder naar het opschrift te hoeven kijken :-)

Ik ben god enorm dankbaar voor mijn vrouw, en NEEE, ze is NIET te koop of te ruil :-)


groeten,
Kris

-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Doornroosje


Rangeerduivel

Citaat van: sn00zerman op 02 oktober 2015, 15:46:27 PM
Ben ik hier dan zo'n uitzondering op het forum ?
JA!!!
We hebben allemaal treinen,de meesten zelfs een baan,maar jij bent de enige met een "Dreamgirl!" ;D

;)

Dirky

Citaat van: sn00zerman op 02 oktober 2015, 15:46:27 PM
Ben ik hier dan zo'n uitzondering op het forum ?


Je bent zeker geen uitzondering maar wat ik van mijn vrouw krijgt heeft geen materialistische waarde... En voor mij is dat veel belangrijker! We genieten samen van al onze hobby's... en moest ik hier een lijstje plaatsen van wat we samen beleven ... :)

philippe_007

Mijn vrouw heeft geen interesse in (mijn) treinen,
maar mijn minibaantje "Pierre le Port" mag wel in de living staan, er staat ook een vitrinekast dat enkel voor mijn materiaal is en ik heb nog een hobbykamer (5x7m) waar de rest van mijn materiaal staat...
We hebben nog genoeg hobby's dat we samen doen, ik mag dus zeker niet klagen :-)

Gerolf

Bij mijn vrouw is het vooral veranderd toen mijn eerste artikel in MSM verscheen.
Waar ze tevoren wat een "ach ja" had naar de hobby, werd ze er daarna meer en meer fier op, en liet ze overal mijn artikels en webstek zien ...
Mijn minibaantjes, en nu mijn microbaantje volgt ze met interesse
... en ze wil dat er op mijn grote baan eindelijk eens terug wat verkeer is - maar dan vooral "voor de kleinkinderen"  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

oebr

Deze meisjes zijn alvast goed bezig...

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

SirGresley

Kris, in verband met treinen, moet ge dan zekers naar Engeland. Keuze genoeg aan museumlijnen!
En paar jaar geleden ging een kameraad mee naar de Bluebell Railway, ik heb hem den hele dag bijna niet gezien of gehoord, zo overdonderd was ie!!
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama